آخرین خبرها
کوچانيدن تقاضا،يگانه راه حل کاهش قيمت ارز
دکترمحمدباقر صدری: داستان ارز چند نرخى دراقتصاد ايران تقريبا در سال 59 بويژه بعد از تحميل جنگ به کشورآغاز مى شود. در آن سالها کاهش بهاى نفت وکمبود ارز فرآيند حرکت نرخ ارز رابه گونه اى رقم زده بود که بين نرخ رسمى و نرخ بازار آزاد آن فاصله اى وجود داشت و اين فاصله ،گرايش به در خواست ارز دولتى راکه ارزانتر بود، بيشتر مى کرد. رواج ارز دو نرخى و گاهى چند نرخى موجب بروز رانت هاى ويژه براى افراد خاص گرديده...
حاصل هفت ماهه از سال جهاد اقتصادى:هيچ!
دکتربيژن عبدى: سال جهاد اقتصادی یک گام برای پیشرفت اقتصادى کشوردر چارچوب سندچشم انداز 20 ساله است . مقام معظم رهبری بسياربر اجراوتحقق اهداف اين سال تاکيددارند و بارها در نشست های خود اهمیت این موضوع را بازگو کرده اند.ايشان بارها گفته اندکه براى تحقق جهاد اقتصادی باید بدنبال یک راهکار اجرایی قوی و جدی باشیم ، مسئولان و دولتمردان هم برای این کار جهادی برنامه داشته باشندو دستگاه هانيز وظايف خاص خود را شناسايى وروى آن برنامه ريزى کنند.امااکنون که بيش از هفت ماه از اين سال مى گذرد سوال اين است که تا چه حد به اهداف سال جهاد اقتصادى نزديک شده ايم؟ ...
حاصل هفت ماهه از سال جهاد اقتصادى:هيچ!
دکتربيژن عبدى: سال جهاد اقتصادی یک گام برای پیشرفت اقتصادى کشوردر چارچوب سندچشم انداز 20 ساله است . مقام معظم رهبری بسياربر اجراوتحقق اهداف اين سال تاکيددارند و بارها در نشست های خود اهمیت این موضوع را بازگو کرده اند.ايشان بارها گفته اندکه براى تحقق جهاد اقتصادی باید بدنبال یک راهکار اجرایی قوی و جدی باشیم ، مسئولان و دولتمردان هم برای این کار جهادی برنامه داشته باشندو دستگاه هانيز وظايف خاص خود را شناسايى وروى آن برنامه ريزى کنند.امااکنون که بيش از هفت ماه از اين سال مى گذرد سوال اين است که تا چه حد به اهداف سال جهاد اقتصادى نزديک شده ايم؟ ...
آمريکادچاربدفهمى از بحران اقتصادى جهان
مترجم حسين اسدى: امریکا و اروپا نیاز به اقدامات مؤثر برای فرار از باتلاق اقتصادی دارند. یک طرح جامع اقتصادی اين است که دولت امریکابراساس آن باید زیر ساخت ها را بازسازی کند، بحران بدهی را حل کرده و شرایط اقتصاد جهان را به گونه ای دیگر رقم بزند... تقریباً همه معتقدند که پاسخ دولت اوباما به مسئله بحران اقتصادی فقط موجب شده مردم آمريکا بیشتر در منجلاب فرو روند.
«بيش ارزش گذارى » پول ملى رامتوقف کنيد
دکتر على اکبرنيکواقبال: نرخ ارز ( یا نرخ تسعیر) بیان کننده مقدار پولی است که یک کشور در ازای خرید یا مبادله یک واحد پول خارجی مرجع مانند دلار ( یا ارزهای جهانروای دیگر نظیر یورو، پوند انگلیس، فرانک سوئیس و حق برداشت مخصوص ) می پردازد. بنابراین نرخ یا ارزش ریال مقدار ریالی است که ایران در ازای خرید یک واحد پول جهانروا می پردازد. بیش ارزشگذاری ریال و یا به عبارت دیگر کم ارزشگذاری اسعار خارجی وقتی صورت می گیرد که مبالغ ریال پرداختی برای مبادله یک واحد پول جهانروا کمتر از ارزش واقعی آن ارز باشد...
قيمت ارز چگونه تعيين مى شود؟هيچکس نمى داند....
دکترعلى معنوى راد مديرکل اسبق ارزى بانک مرکزى: اين يک واقعيت است که معيار دقيق وصحيحى براى تحليل نرخ ارزى که هم اکنون در بازار به چشم مى خورد، وجودندارد و نه بانک مرکزى و نه هيچکس ديگرى اطلاع ندارد که اين نرخ چگونه به دست آمده است. علت اين ابهام بزرگ اين است که ما کشورى داراى نفت هستيم که درآمد حاصل ازفروش آن تماما در اختيار دولت است و همين امر از دولت يک انحصار طلب بزرگ در عرضه ارز ساخته است. به همين دليل بازار ارز ايران مشمول تئورى ساده بازارهاى انحصارى و ناقص است و تا زمانى که انحصار طلب در بازار وجود دارد چون تمام بازار را تحت تأثير خودش قرار مى دهد...
اين هنوز از نتايج سحر است
چندی است که چالش ارز تبدیل به موضوع روز اقتصاد کشور شده است. حدود سه هفته قبل اطلاعیه رسمی بانک مرکزی آن را "حباب" نامید. در کمتر از دو هفته در اقدامی ناگهانی قیمت ارز مرجع را افزایش داد. و پاسخی عملی به پرسش "حباب" یا "چندنرخی" داد. این اقدام حاکی است که بانک مرکزی و دولت، این واقعیت را قبول کرده اند که ما با پدیده "چند نرخی ارز" مواجهیم و به دلیل عدم شناخت صحیح، آن را حباب می نامیدیم.
زیاندهی برخی شرکت ها تنها به دلیل دولتی بودنشان نیست
است تشخیص و قضاوت قابل اتکا در خصوص زیانده بودن یا سودآور بودن یک شرکت با بررسی صورتهای مالی و عملکرد آن شرکت امکانپذیر است و همچنین سند بودجه ( برنامه یکساله ) هر چه شفاف ترو صادقانه تر تدوین شود میتواند نقشه راه کارای حرکت یک ساله جامعه باشد. زیاندهی شرکتهای دولتی فقط به دلیل اجرای تکالیف دولت نیست و ضعف مدیریت در سطوح خرد و کلان هم به آن دامن میزند . هدف مفاد بند (ط) ماده 223 قانون برنامه پنجم اگر با مفاد سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی مدنظر باشند ، ضرورتی به تغییر نا مناسب آرایش بودجه نخواهد بود .
سيستم بانکى و انحراف از مسير توسعه ملى
وضعیت فعلى سيستم بانکى ایران محصول مجموع اختلالاتی است که ريشه در تحولات اقتصادی ۳۰ سال اخیر دارد و چون سیستم قابلیت راه حل یابی برای آنها نداشته این اختلالات و اشکالات جمع شده و در يک نمونه به صورت سوءاستفاده بزرگ ظاهر شده است. اما واقعيت اين است که مشکلات حل نشده ی سيستم بانکى ما بیشتر از آن است که فکر مى کنيم
آقاى خاورى، اين نصيحت رابشنويد !
جليل شرکا،مديرعامل بانک ملى هنگام پيروزى انقلاب : آقاى خاورى،نمى دانم الان کجاهستيد وچه مى کنيد اما چون من وشما کما بيش در موقعيتى مشابه هم قرار گرفته ايم وآن موقعيت هاخطير وسرنوشت ساز بوده است لازم ديدم نکاتى راازباب نصيحت وتجربه به شمايادآورى کنم،شايد به کارتان بيايد.اين نکات پندواندرز اخلاقى نيست،سرزنش هم نيست .هرچند اين روزها به هر دوى آن بسيار نياز داريد اما اين نکات صرفا بيان تجربه هايى است که شخصا داشته ام ولازم ديدم باشما به اشتراک بگذارم تا بهتر بدانيد چه بايدبکنيد....
نقدى بر روند بودجه نويسي۹۰
- سال جدید را بدون بودجه ی مصوب سالانه ی مجلس شورای اسلامی، و با بهره گیری از سازوکار تصویب 12/2 بودجه ی سال قبل برای دوماه اول سال شروع می کنیم تا نمایندگان محترم مجلس فرصت داشته باشند دراین مدت نسبت به بررسی و تصویب قانون بودجه سال آینده اقدام نمایند. دریغ است که پس از چندین دهه بودجه نویسی، چنین بازگشت به عقبی را تجربه می کنیم. تجربه ای که غیر از سال 1359 در سالهای پس از انقلاب تکرار نشد و حتی در دوران جنگ تحمیلی، همواره لایحه بودجه در موعد قانونی به مجلس شورای اسلامی تحویل می گردید و قبل از ساعات پایانی سال به صورت قانون به دولت ابلاغ می گشت.
تخلف بانکى درايران وسوئيس؛ درسى از تجربه ديگران
جليل شرکا: در ماه گذشته تخلف بزرگی در بانک UBS سویس اتفاق افتاد. مبلغ این تخلف 3/2 میلیارد دلار بود که حدودا مشابه رقم تخلف درچند بانک ایرانی از جمله صادرات و ملی است. برخی از نکات قابل توجه در این دو ماجرا به هم شباهت دارند و از اين رو مقايسه رويکردى که دو کشور براى برخورد با اين پديده برگزيده اند و نوع نگاهى که به آن دارند، آموزنده و قابل توجه به نظر مى رسد. در واقع از وراى اين سطور در مى يابيم آنها چگونه با سوءاستفاده برخورد مى کنند و ما چگونه. در نهايت قضاوت را افکار عمومى خواهندکرد:
اين هنوز از نتايج سحر است:( 2)
چندی قبل به دنبال افزايش و کاهش ناگهانى نرخ مرجع ارز نکاتى در خصوص سياستهاى اقتصادى دولت ارائه شد که در آن دو پيام مطرح شده بود: · تحقق نظام تک نرخى ارز الزاماتى دارد و بدون تامين آن الزامات،افزايش نرخ ارز توسط بانک مرکزى ويا کاهش آن، منجر به استقرارنظام تک نرخى در بازار نمى شود. · تداوم اشتباه در سياستهاى اقتصادى، مالى وپولى، منجر به نتايج نا خوشايندى خواهد شد. اتخاذ تدابیراصلاحی در سیاستهاى مالى و پولى به عنوان اقدامات پیشگیرانه توصيه شد
سيستم بانکى و انحراف از مسير توسعه ملى
وضعیت فعلى سيستم بانکى ایران محصول مجموع اختلالاتی است که ريشه در تحولات اقتصادی ۳۰ سال اخیر دارد و چون سیستم قابلیت راه حل یابی برای آنها نداشته این اختلالات و اشکالات جمع شده و در يک نمونه به صورت سوءاستفاده بزرگ ظاهر شده است. اما واقعيت اين است که مشکلات حل نشده ی سيستم بانکى ما بیشتر از آن است که فکر مى کنيم.
سيستم بانکى و انحراف از مسير توسعه ملى
وضعیت فعلى سيستم بانکى ایران محصول مجموع اختلالاتی است که ريشه در تحولات اقتصادی ۳۰ سال اخیر دارد و چون سیستم قابلیت راه حل یابی برای آنها نداشته این اختلالات و اشکالات جمع شده و در يک نمونه به صورت سوءاستفاده بزرگ ظاهر شده است. اما واقعيت اين است که مشکلات حل نشده ی سيستم بانکى ما بیشتر از آن است که فکر مى کنيم....
رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد:
یک ریال معادل یک دلار
حذف 4 صفر فقط برای تسهیل در مبادلات مالی است ، افزود: تحقق اجرای این برنامه در یک دوره زمانی یک یا دوساله انجام میشود. با اجرایی شدن این برنامه، پول جدید به تدریج به جامعه تزریق میشود تا بعد از آشنایی مردم با آن، بطور کلی پول جدید جایگزین شود. در این صورت یک ریال جدید (که برابر 10 هزار ریال کنونی است) از نظر ارزشی با یک دلار برابر میشود.
یک ریال معادل یک دلار
حذف 4 صفر فقط برای تسهیل در مبادلات مالی است ، افزود: تحقق اجرای این برنامه در یک دوره زمانی یک یا دوساله انجام میشود. با اجرایی شدن این برنامه، پول جدید به تدریج به جامعه تزریق میشود تا بعد از آشنایی مردم با آن، بطور کلی پول جدید جایگزین شود. در این صورت یک ریال جدید (که برابر 10 هزار ریال کنونی است) از نظر ارزشی با یک دلار برابر میشود.