بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 آذر 1392      10:56

خودرو‌سازها برای افزایش قیمت بهانه جدید پیدا کرده‌اند

خودروسازان‌ لزومی برای کاهش قیمت نمی‌بینند. البته برخی از مقامات دولتی نیز هستند که از خودروسازان دفاع می‌کنند. قطعا منطقی و معقول نیست که مسئولان، مردم را‌‌ رها کنند و منافع چند خودروساز را بگیرند. خودرو‌ساز‌ها امروز بهانه جدیدی برای افزایش قیمت پیدا کرده‌اند؟
پس از شدت گرفتن تحریم ها، به تدریج شرکت های خارجی به ویژه شرکت فرانسوی پژو از ایران خارج شدند. خارج شدن این شرکت ها و افزایش تورم و بهای دلار، باعث شد که بهای خودرو در برخی موارد حتی تا بیش از دو برابر افزایش یابد. این در حالی است که در برخی خبر ها، خسارت ناشی از خروج این شرکت ها از صنعت خودرو، بیش از ۸۰۰ میلیون یورو برآورد شده است.

از چند روز پیش که خبر حضور دوباره خودروسازهای خارجی در ایران منتشر شده است، این پرسش مطرح گشته که آیا بهای خودرو کاهش پیدا خواهد کرد یا خیر؟

این پرسش و دیگر مسائل مهم حوزه خودرو، موضوع گفت وگوی تابناک با جمشید پژویان، اقتصادان و رئیس کنونی شورای رقابت است.

پژویان در پاسخ به پرسشی پیرامون علل خروج شرکت های خودرو ساز خارجی از ایران بیان داشت: رفتن شرکتی چون پژو به دلیل تحریم بود و این ها به میل خود از ایران نرفتند، بلکه مجبور به خروج شدند.

وی در ادامه پیرامون زیان خروج این شرکت ها از ایران گفت: آقایان وابسته به شرکت های خودروساز داخلی، هر کجا دلشان بخواهد، ارقام زیان و خسارت را اعلام می کنند. شما اگر در نظر بگیرید در دوران تحریم، مقداری از قطعات خودرو به این شرکت ها نرسید و برای مدتی تولید خودروسازان کاهش یافت؛ بنابراین، خودروسازان داخلی ، یکسری محاسبات کرده و عدد زیان را اعلام می کنند. خودروسازان و افرادی که اطرافشان هستند، از هر فرصتی برای بیان زیان استفاده می کنند تا بتوانند برای افزایش قیمت خود توجیه درست کنند. این افراد جز این کار دیگری نمی کنند.

وی افزود: پس از شرایط حادی که یکباره برای خودروسازان پیش آمد، اکنون بیشتر آن شرایط به تدریج در حال کاهش است؛ در نتیجه انتظار می رود قیمتهای خودرو ها نیز به تدریج کاهش پیدا کند.

به گزارش تابناک، پژویان در پاسخ به پرسش دیگری درباره علت مقاومت خودروسازان در مقابل کاهش قیمت گفت: با توجه به کنترلی که برای واردات خودرو وجود دارد و نیز کاهش ارزش ریال به نزدیک یک سوم، باعث شد که دوباره قیمت خودروهای خارجی افزایش پیدا کند و باز هم امکان رقابت با خودروهای داخلی کم شود؛ بنابراین، انحصار در درون کشور همچنان به قوت خود باقی است. پس خودروسازان لزومی برای کاهش قیمت نمی بینند؛ البته برخی از مقامات دولتی نیز هستند که از خودروسازان دفاع می کنند.

رئیس شورای رقابت در ادامه گفت: من نمی خواهم در حمایت مسئولان دولتی از خودروسازان گمان بد کنم، ولی قطعا منطقی و معقول نیست که مسئولان، مردم را رها کرده و منافع چند خودروساز را بگیرند. مثلا در گزارش امروز آمده بود که یکی از نزدیکان مقامات مسئول دولت کنونی اظهار نظرهای کاملا بی ربطی در حمایت از خودروساز ها بدون آگاهی دقیق انجام داده است. این ها همیشه بازار خودرو را دچار اختلال و اغتشاش می کنند. من گمان می کنم اگر قانونی در این زمینه تصویب شود که مانع اظهار نظرهای افراد غیر مسئول باشد، خود به آرامش بازار خودرو کمک خواهد کرد.

پژویان افزود: اگر تحریم ها برداشته شود و دوباره شرکت های خودروساز خارجی برگردند، انتظار می رود قیمت های خودرو نیز کاهش پیدا کند. در این مورد باید اجازه بدهند شورای رقابت وظیفه اش را انجام دهد. اگر شورای رقابت اختیار کامل داشته باشد که هیچ گاه نداشته، مطمئنا این بازار را می شود کنترل کرد و قیمت ها قطعا کاهش می یابد.

وی در پایان درباره استعفای خود از شورای رقابت اعلام کرد: من هنوز پاسخ استعفای خود را نگرفته ام، ولی آقای رئیس جمهور دو اقتصاددان به این شورا معرفی کرده اند که می تواند به طور ضمنی به معنای پذیرش استعفای بنده باشد. شاید به زودی اصل پذیرش حکم را نیز دریافت کنم.

آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir