بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 آبان 1388      13:25

تاثير بحران هاى اقتصادى بر صنعت آى تى

جیتکس 2009 بسیار کم رنگ تراز سال های گذشته برگزار شد ونه تنها ازمیزبانی ابرقدرت های آی تی بازماند بلکه بازدید کننده های کمی را هم در خود جای داد به طوری که عمده بازدید کننده ها را افراد محلی و توریست ها تشکیل دادند و کمتر متخصصی در این نمایشگاه دیده شد.
حدود یک ماه از برگزاری نمایشگاه جیتکس 2009 می گذرد. در رهگذر برگزاری این نمایشگاه گزارش های بسیاری در رسانه های کشورهای مختلف از جمله ایران منعکس شد. برخی رسانه ها به کم فروغی جیتکس 2009 پرداختند و برخی دیگر این نمایشگاه را نقطه مثبتی در ارایه دستاوردهای جدید دنیای آی تی برشمردند.
صرف نظراز واگویه های ارایه شده در عرصه رسانه موشکافی حضور برخی شرکت های خاص به اصطلاح ایرانی در این نمایشگاه حایز تامل است. به جرات می توان گفت که تعداد ایرانیان غرفه دار در این نمایشگاه کم نبود اما تعداد غرفه های ایرانی انگشت شمار جلوه کرد. شاید ترس از روشن شدن ماهیت حقوقی واعمال تحریم با فشار بیشتر اصلی ترین دلیل این شرکت ها برای فرار از ماهیت ملی خود باشد.
به هر حال جیتکس 2009 بسیار کم رنگ تراز سال های گذشته برگزار شد ونه تنها ازمیزبانی ابرقدرت های آی تی بازماند بلکه بازدید کننده های کمی را هم در خود جای داد به طوری که عمده بازدید کننده ها را افراد محلی و توریست ها تشکیل دادند و کمتر متخصصی در این نمایشگاه دیده شد.

بحران اقتصادی جیتکس راکمرنگ کرد

حمید گلپایگانی یکی از معدود متخصصان صنعت آی تی است که در سلسله سفرهای کاری خود سری به امارات متحده عربی زده و در جریان این سفر از نمایشگاه جیتکس بازدید کرده است. وی در گفت و گو با خبرنگار سایت اقتصاد ایرانی در پاسخ به چگونگی سطح کیفی این نمایشگاه ابراز داشت: به نظر می رسد تقریبا هیچ یک از شرکتهای مخابراتی بزرگ دنیا نقش پررنگی در این نمایشگاه نداشتند، تا جایی که Ericsson و Nokia-Siemens اصلا غرفه جداگانه ای نداشتند و Alcaltel-Lucent هم فقط چند Solution کوچک با غرفه ای کوچک ارائه کردند.
وی در پاسخ به این سوال که تاثیر تحریم های اقتصادی اخیر بر صنعت آی تی هم محسوس بوده است یا خیر ؟ تصریح کرد: به نظر من شرکت نکردن و یا کمرنگ شرکت کردن شرکتهای بزرگ IT در دنیا نشان دهنده این است که وضعیت اقتصادی این شرکت ها متاثر از بحرانهای اخیر است، به طوری که قادر به هزینه کردن زیاد در عرصه معرفی محصولات خود نیستند.بتوانندوترجیح می دهند تا از روشهای کم هزینه تر مانند اینترنت برای معرفی محصولات خود به مشتریان استفاده کنند.
گلپایگانی افزود: اصولا من معتقدم کارکرد نمایشگاه ها با گسترده تر شدن اینترنت و فراگیر شدن آن به خصوص برای متخصصین کمرنگتر شده است. به این علت که با وجود اینترنت به محض ورود به سیستمها و با راهکارهای جدید از طریق اینترنت با آنها آشنا شده و به راحتی می توان اطلاعات و جزئیات آنها را دریافت و با تولید کنندگان و ارائه کنندگان آن مکاتبه کرده و حتی آنها را خریداری کنید. اصولا کارکرد نمایشگاههای این چنینی به سمت تماس از نزدیک فروشندگان و عوامل توزیع آنها و یا شرکت های همکار آنها سوق پیدا کرده است و آن چنان کارکرد فنی و امکان شناسایی سیستمهای جدید و نوین را برای متخصصین دارا نیست.
 این کارشناس آی تی به دلیل عدم استقبال از جیتکس 2009 اشاره کرد و گفت: استقبال بازدید کننده ها کمتراز سال های گذشته بود، علت هم مشخص است. همانطور که پیشتر بیان شد هم شرکت های بزرگ کمرنگ تر ظاهر شده اند و هم تعداد زیادی از بازدید کنندگان از قبل با کلیه سیستمهای جدید از طریق اینترنت و یا روشهای اطلاع رسانی دیگر آشنا بوده اند و نیاز زیادی برای بازدید از نزدیک این سیستمها احساس نکرده اند.
وی گفت:عمده شرکت کنندگان عوامل فروش و یا بازاریابی شرکتها بوده اند که به دنبال تماس از نزدیک باهمکاران خود در شرکتهای تولید کننده دیگر بوده اند تا با این تماس نزدیک بتوانند شرایط بهتری برای عرضه محصولات و خدمات یکدیگر را رقم بزنند. در پایان می توانم بگویم بیشتر متخصصین که شرکت کرده بودند از تکراری بودن بسیاری از محصولات عرضه شده ناراضی بودند و بسیاری از آنها نیز به همین دلیل که از قبل پیش بینی کرده بودند اصولا شرکت نکردن در این نمایشگاه رابه بازدید آن ترجیح داده بودند.

غایبان بزرگ

شاید عمده ترین دلیل برای تاثیر تحریم ها بر اقتصاد صنعت آی تی افزايش تعداد غايبان بزرگ و صاحب نام صنعت کامپيوتر و فناورى اطلاعات و ارتباطات در جیتکس 2009 بود که در ميان آن‌ها غیبت سونى، سامسونگ، کانن و ال‌جى قابل توجه است در مقابل این نمایشگاه فرصت خوبی به پاناسونیک داد تا تمام تلاش خود را برای عرضه محصولات خود فراهم آورد.
 اما نقش بسیار کم رنگ شرکت های ایرانی که به طور رسمی از ایران در این نمایشگاه شرکت کردند نیز نکته قابل توجه دیگری است که نگاهها را به سوی خود معطوف کرد.در جیتکس امسال 14 شرکت ایرانی حضور یافت.
بسیاری از شرکتهای ایرانی حاضردر این نمایشگاه عمدتا دارای ماهیتی غیر تولیدی بودند، به این معنا که دارای سیستم و یا راهکار جدیدی برای ارائه نبودند و عمدتا یا واسطه شرکتهای دیگر بودند و یا اینکه اقدام به ارائه سرویسهای خاص مانند امکان تماس با ایران از طریق اینترنت می کردند که ماهیتی غیر فنی و بیشتر جنبه بازاریابی داشت. اگرچه تعداد محدودی ازشرکتهای ایرانی اقدام به ارائه سیستم های مستقل کردند اما با وجود سیستمهای متنوع خارجی در این نمایشگاه نقطه قوتی در آنها دیده نشد. در مجموع می توان گفت این نمایشگاه همانند بسیاری از نمایشگاههای بین المللی در اقصی نقاط دنیا محل مناسبی برای محک قابلیتهای شرکتهای توانمند ایرانی نبود. ایران امسال نهمین حضور خود را در جیتکس تجربه کرد و برای اولین بار در سال جاری سامان دهنده غرفه ایران ،شرکت پارسان  نماینده رسمی مرکز تجارت جهانی دبی بود.

ویندوز هفت وروبا تایتان جذابیت های جیتکس2009

شاید اصلی ترین بخش جیتکس 2009رونمایی از ویندوز7 بود.مایکروسافت برای اولین بار در منطقه و قبل از آغاز فروش رسمی ویندوز 7، امکان استفاده از آن را برای کاربران فراهم کرد. این پیش‌نمایش رسمی ویندوز که منحصراً برای جیتکس عرضه شده بود در بخش‌های مختلف نمایشگاه قابل مشاهده و استفاده بوداز دیگر سو سخنرانی استیون گوگن هایمر نایب‌رئیس بخش OEM مایکروسافت در خصوص ویندوز 7 بر اهمیت این رونمایی افزود.
درنمایشگاه جیتکس 2009 کم نبودند افرادی که به بهانه دیدن روبات رنج حضور در نمایشگاه را متقبل شدند. ملی شیخی یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه است که از حضور روبات غول پیکردر این نمایشگاه همانند بسیاری دیگر ازبازدیدکنندگان شگفت زده شده است. وی در خصوص این محصول جدید عرضه شده به دنیای انسان ها گفت: این روبات 8 فوتی به روبات تایتان معروف است.وی افزود:  این روبات غول پیکرمی تواند حرف بزند،گریه کند،آواز بخواند و حرکات موزون انجام دهد که به هر حال حضورش جذابیت خاصی برای نمایشگاه فراهم کرد.لازم به ذکر است که در ساعات حضور این روبات در محوطه نمایشگاه تعداد بازدیدکنندگان به حداکثر می رسید و این روبات غول پیکر بازدید کننده های بسیاری را به خود جلب کرد.
به گفته ی نیک فیدلینگ طراح روبات تایتان این نخستین باری است که روباتی با این عظمت در نمایشگاه جیتکس به نمایش گذارده می شود و شرکت کنندگان می توانند از آخرین فناوری های صنعت روبوتیک نیز در این نمایشگاه دیدن کنند .

لازم به ذکر است این نمایشگاه در سه بخش کاربردهای تجاری جیتکس، نمایشگاه مخابراتی Golf Comms و لوازم مصرفی الکترونیکی برگزارشد. در این دوره، بیش از 14 شرکت ایرانی فعال در زمینه نرم افزار، سخت افزار و فناوری اطلاعات و ارتباطات در جیتکس 2009 حضورپیدا کردند و66 متر فضا برای غرفه های خود در اختیار گرفتند.نمایشگاه جیتکس، سومین نمایشگاه ICT دنیا و بزرگ‌ترین نمایشگاه خاورمیانه و شمال آفریقا است که با بیش از هزار شرکت‌کننده از سراسر جهان هر ساله در شهر دبی برگزار می‌شود.

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir