تاریخ انتشار : دوشنبه 26 فروردين 1392
روایت ترکان از افزایش دلالی در صنعت نفت
کلمات کلیدی : دکل - حفاری - دکل های - های حفاری - میلیون دلار - ساخت دکل - دلار - دکل های حفاری - فاینانس - خشکی - حفاری کشور - صنعت - حفاری خشکی و - حفاری خشکی و دریایی - حفاری خشکی - دکل حفاری - و دریایی - خشکی و - خشکی و دریایی
نظرات کاربران
سیاوش
سه شنبه 27 فروردين 1392 4:5
با تشکر از آقای ترکان به خاطر اشاره به یکی از موضوعات مهم حال حاضر صنعت نفت کشور. متأسفانه ایشان از جمله معدود مدیران لایق و توانمند وزارت نفت بودند که به دلیل تفاوت در سلایق سیاسی با دولتمردان امروز از عرصه مدیریت در بخش نفت و گاز خارج شدند. به هر حال حضور وزرای ضعیف در مهمترین وزارتخانه کشور در چند ساله گذشته موجب خروج بسیاری از مدیران توانمند و پرسابقه این صنعت گردید. در طی یک دهه گذشته موضوع حفاری از مهمترین مشکلات و در واقع گلوگاه تکمیل بسیاری از پروژه های نفت و گاز کشور محسوب گردیده و اتمام بسیاری از پروژه ها از جمله پروژه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی به دلیل تأخیر در تکمیل عملیات حفاری به تعویق افتاد. در طی 5 سال گذشته نیز مسئولان به جای حل ریشه ای این مشکل از طریق بومی سازی تولید آن در کشور به دنبال تأمین آن به طرق مختلف بوده اند. به عبارت دیگر با توجه به نیاز صنعت به تأمین دکل های استاندارد جهت حفاری، این موضوع به رقابتی بین مدیران دولتی و پیمانکاری این صنعت جهت تأمین دکل های مورد نیاز به طرق مختلف مبدل گردیده که در اینجاست که نقش دلالان بسیار پر رنگ شده است. همچنین شرکت ملی حفاری ایران نیز به علت ساختار دولتی و وجود محدودیت های مختلف جهت همکاری با بخش خصوصی نتوانسته عملکرد لازم را در این موضوع داشته باشد. به هر حال پس تحریم بخش نفت و گاز ایران، و عدم امکان برگزاری صحیح قانون مناقصات در شرکت های تابعه وزارت نفت جهت تأمین کالاها و تجهیزات از شرکت های مندرج در لیست شرکت های تأیید شده خارجی وزارت نفت، ورود بسیاری از دلالان در این عرصه قابل پیش بینی بود، که با پشتیبانی برخی از مدیران توانسته اند با خرید کالاها و تجهیزات با کیفیت پایین تر و قیمت بالاتر ( در حدود 30 درصد افزایش قیمت خرید برای کالاهای غیرحساس و بیش از 100 درصد برای کالاهای حساس) از تهدیدات موجود تحریم، به فرصت سازی مالی برای خود بپردازند.
ارسال نظر