بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 دى 1394      11:33

حضور قطعی ۶ خودروساز جهانی در ایران

اقتصاد ایرانی: حضور خودروسازان ژاپن، آلمان، فرانسه، اتریش، ترکیه و ایتالیا در بازار و صنعت خودرو ایران قطعی شده است. خودروسازان جهانی به بازار خودرو ایران بازگشته اند و بعد از برداشته شدن تحریم ها و اجرایی شدن برجام، خودروسازان برتر خارجی وارد بازار خواهند شد؛ آنها که در گذشته مذاکراتی برای حضور در صنعت خودروسازی ایران داشته اند حالا دیگر آماده مشارکت و همکاری هستند. بر این اساس ژاپنی ها که خیلی زود پس از اعمال تحریم های بین المللی از ایران خارج شدند حالا با رغبت زیادی وارد ایران خواهند شد.
به گزارش تعادل، از سویی با توجه به سفر هیات های تجاری به ایران به نظر می رسد ایتالیا که با هیات گسترده یی به ایران آمد و با توجه به مذاکراتی که خودروسازان داخلی با ایتالیایی ها داشته اند، آنها نیز حضور پررنگی در صنعت و بازار خودرو ایران داشته باشند. با این حال به گفته دبیر شورای سیاست گذاری خودرو؛ فرانسه، آلمان، اتریش و ترکیه نیز در بازار و صنعت خودرو ایران حضور خواهند یافت و اکنون نیز مذاکرات خود را به انجام رسانده اند و علاقه مند به همکاری مشترک هستند.

نهایی شدن مذاکرات با اروپایی ها
ساسان قربانی همچنین گفت: البته محدودیت هایی در تحریم برای خودروسازی و قطعه سازی ایران به وجود آمده بود که امیدواریم با عملیاتی شدن برجام، بسترها برای حضور و مشارکت خودروسازان و قطعه سازان صاحب نام دنیا با ایران فراهم شود. وی اظهار کرد: البته برخی شرکت های قطعه ساز صاحب نام اروپایی مذاکرات خود را با قطعه سازان ایرانی نهایی کرده اند و هیات هایی نیز به ایران اعزام کرده که کار مذاکرات را نهایی کرده اند. البته از طرف های ایرانی خود خواسته اند تا زمانی که تحریم ها برداشته شود، نام آنها را اعلام نکنند.

2
نوع قرارداد مشارکت با خارجی ها
دبیر شورای سیاست گذاری خودرو همچنین از دو نوع قرارداد مشارکت برای همکاری با خارجی ها در صنعت خودرو خبر داد و گفت: نخستین نوع قرارداد این است که داخلی سازی قطعات خودروهای موجود برندهای بین المللی صورت گیرد و تولید خودرو در ایران انجام شود و نوع دوم این است که خودروهای جدید در ایران تولید شود که فرآیند این نوع تولید، سه سال زمان می برد که البته هر دو نوع را به صورت موازی دنبال می کنیم. در حالت ایده آل اگر بتوانیم دو درصد از سهم جهانی صنعت خودرو را به خود اختصاص دهیم شرایط خوبی است.

قرارداد با پژو منعقد می شود
قربانی همچنین با اشاره به امضای قرارداد پژو در سفر آتی رییس جمهور به فرانسه گفت: اینکه قرارداد همکاری با پژو در حاشیه اجلاس خودرو که قرار است اسفند ماه امسال برگزار شود، امضا شده یا به زمان دیگری موکول شود به نظر مدیرعامل ایران خودرو بستگی دارد.
وی درخصوص تعرفه واردات خودرو گفت: در پیوستن به سازمان جهانی تجارت که به شدت از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت پیگیری می شود باید سطح عمومی تعرفه ها در نهایت به صفر میل کند. این در شرایطی است که در دوران ابتدایی عضویت به این سازمان اجازه داده می شود که به مدت محدودی، سطح تعرفه ها بالا باشد اما به مرور باید به صفر میل کند و کاهشی شود.

برگزاری همایش بین المللی خودرو
البته احتمال انعقاد قرارداد با پژو در زمان برگزاری سومین همایش بین المللی صنعت خودرو وجود دارد. قربانی با بیان اینکه این همایش در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰۰ میهمان خارجی از ۳۰۰ شرکت خودروسازی و قطعه سازی از ۲۵ کشور جهان در این همایش حضور خواهند داشت.دبیرکل سومین همایش بین المللی خودرو ادامه داد: مدیران ارشد شرکت های خودروسازی و قطعه سازی از کشورهایی چون آلمان، ایتالیا، فرانسه، ژاپن، کره جنوبی، اتریش، اسپانیا و سوئد ازجمله شرکت کنندگان در سومین همایش بین المللی صنعت خودرو خواهند بود. قربانی افزود: زمان برگزاری این همایش از آذرماه به نهم اسفند ماه تغییر یافت تا با اجرایی شدن برجام، شرکت های خارجی بیشتری امکان حضور در این همایش را داشته باشند.

عقب ماندگی ۳۶۰ هزار دستگاهی
اما خودروسازان با توجه به رکود بازار خودرو با کاهش تولید مواجه شده اند که به گفته دبیر شورای سیاست گذاری خودرو، تولید خودرو از برنامه ها عقب مانده است و احتمال اینکه به برنامه تعیین شده برای تولید خودرو برسیم، کم است ولی جبران تولید در ماه های آینده برنامه ریزی شده و سعی می شود عقب ماندگی تولید را جبران کنیم البته روند تولید افزایش یافته ولی اینکه برنامه محقق شود، احتمال اندکی است.
دبیر شورای سیاست گذاری خودرو افزود: اینکه بتوانیم چه میزان از عقب ماندگی ۳۶۰ هزار دستگاهی را جبران کنیم سوال سختی است و پارامترهای متعددی دارد ولی هم اکنون نسبت به سال قبل ۱۷ درصد از برنامه عقب هستیم و تنها ۶۵ درصد از برنامه را محقق کرده ایم اما تمام تلاش این است که حداقل به تولید خودرو در سال قبل برسیم و این در دستور کار خودروسازان برای ماه های باقیمانده سال قرار دارد.

برداشتی متفاوت از تسهیلات ۲۵ میلیونی
از سوی دیگر با وجود همه انتقادها درباره اختصاص تسهیلات برای خرید خودرو از سوی دولت، دبیر شورای سیاست گذاری خودرو تعبیر متفاوتی از این موضوع دارد. وی در این باره تصریح کرد: در همه جای دنیا لیزینگ ها برای فروش خودرو وارد عمل شده اند و به این شکل که به خریداران تسهیلات داده شود، عمل نمی شود؛ این در شرایطی است که تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی که دولت برای خرید خودرو به مردم داد، حمایت از مصرف کنندگان خودرو بود و حمایت از تولیدکنندگان به شمار نمی رفت. قربانی معتقد است: متاسفانه در قالب این طرح، دولت مسیر خوبی را برای حمایت از خودرو انتخاب نکرد و در مجموع این طرح، متمرکز بر حمایت از خودروسازان نبود. باید به این نکته هم توجه داشت که تولیدات ایرانی باید رقابتی شوند و با توجه به استانداردهای بین المللی به تولید بپردازند؛ ضمن اینکه نمی توان با روند تولید محصولات موجود جایگاه خوبی در صنعت خودرو جهان داشته باشیم.
عضو انجمن قطعه سازان گفت: اگر نرخ سود به چهار درصد کاهش یابد، قیمت خودرو ۱۸ درصد کاهش خواهد یافت. وی درباره شرایط خودروسازان در دیگر کشورها نیز گفت: زمانی که رقیب ما در آلمان با نرخ سود دو تا پنج درصدی تسهیلات دریافت می کند و ما برای تسهیلات دریافتی باید نرخ سود ۲۰ تا ۲۵ درصد پرداخت کنیم، روشن است که این فضا، رقابتی نیست و ما در فضای رقابتی کار نمی کنم. اگر نرخ سود به چهار درصد کاهش یابد، قیمت خودرو ۱۸ درصد کاهش خواهد یافت.

تبدیل ایران به مرکز صادرات قطعات پژو
همچنین محمدرضا نجفی منش، عضو شورای سیاست گذاری خودرو در پاسخ به سوالی مبنی بر سهم قطعه سازان از تسهیلات ۲۵ میلیونی خرید خودرو گفت: پیشنهادی که وزیر صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان داده، این است که ۷۰درصد از منابع حاصل از فروش خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی را به قطعه سازان بدهند و ۳۰ درصد را برای تولید خودرو بردارند اما هنوز این پیشنهاد عملیاتی نشده است. عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران نیز اظهار کرد: طبق مذاکرات صورت گرفته با شرکت پژو مقرر شده که ایران به مرکز صادرات قطعات محصولات پژو در منطقه تبدیل شود. وی با بیان اینکه با «رنو نیسان» نیز برای تبدیل ایران به مرکز قطعات محصولات این شرکت مذاکره شده است، تصریح کرد: پژو می خواهد ساخت داخل محصولاتش در ایران را به بیش از ۸۰ درصد افزایش دهد.

آلایندگی ۵۰ برابری خودروهای فرسوده
در کنار رکود بازار خودرو و گمانه زنی ها برای همکاری با خودروسازان خارجی، موضوع اسقاط خودروهای فرسوده نیز مطرح است؛ چراکه با توجه به آلودگی هوا در روزهای گذشته به نظر می رسد یکی از راهکارهای کنترل آلودگی خروج خودروهای فرسوده است که در این باره دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: آلایندگی یک دستگاه خودرو فرسوده ۵۰ برابر یک دستگاه خودرو نو با استاندارد آلایندگی یورو ۴ است. احمد نعمت بخش اظهار کرد: حدود چهار میلیون دستگاه خودرو فرسوده سبک شامل انواع سواری و وانت در سطح کشور تردد می کنند. وی با بیان اینکه ۱.۵ میلیون دستگاه از خودروهای فرسوده در تهران هستند، خاطرنشان کرد: بنابراین ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو سواری و وانت فرسوده درحال تردد در تهران معادل ۷۵ میلیون دستگاه خودرو یورو ۴ آلایندگی ایجاد می کنند.
وی افزود: بنابراین دولت باید با ارائه مشوق هایی چون پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، مالکان خودروهای فرسوده را تشویق به از رده خارج کردن این خودروها کند. نعمت بخش با بیان اینکه از آن سو باید محدودیت هایی چون افزایش هزینه بیمه شخص ثالث، افزایش عوارض شهرداری و اجباری شدن معاینه فنی هر ۶ ماه یک بار برای خودروهای فرسوده وضع شود، تصریح کرد: از رده خارج شدن ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو فرسوده درحال تردد در تهران نقش زیادی در بهبود وضعیت هوای این کلان شهر خواهد داشت.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir