اقتصاد ایرانی: در حالی تسهیلات خرید خودرو به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته که بیش از صد هزار دستگاه خودروی صفر کیلومتر در انبارهای شرکت های خودروسازی موجود است .
به گزارش خبرآنلاین، داستان از یک کمپین مجازی آغاز شد. نه به خودروی صفر کیلومتر. درست وقتی پیام ها در خصوص دعوت به نخریدن خودرو در فضای مجازی دست به دست می شد که مردم با استناد به توافق ژنو انتظار کاهش قیمت خودرو را داشتند. این در حالی بود که خودروسازان افزایش هزینه های تولید را دلیلی برای پیگیری بالا رفتن قیمت ها قرار داده بودند .
تلاقی انتظارات مردمی برای کاهش قیمت با دعوت مجازی سبب شد استقبالی از کمپین مذکور صورت گیرد و فروش خودروهای صفر کیلومتر از نیمه تابستان کاهشی محسوس را تجربه کند. مانور رسانه ها بر این کمپین و باز شدن پای دولتی ها به اظهار نظر در خصوص آن بازار نخریدن خودروی صفر کیلومتر را آن قدر داغ کرد که خودروسازان نیز وارد میدان شوند و وعده افزایش کیفیت را بدهند .
برخی بر این اعتقادند که تصمیم افزایش تسهیلات خودرو با هدف تحریک تقاضا می تواند تحت تاثیر شکسته شدن فضای شکل گرفته پس از راه اندازی کمپین نخریدن خودروی صفر کیلومتر، اتخاذ شده است. هر چند برخی راه اندازی کمپین مذکور را به تولیدکنندگان چینی و سایر رقبای صنعت خودروسازی منتسب می کنند اما استقبال از آن بیش از برآوردهای اولیه بود. استقبالی که در سایه کاهش محسوس قدرت خرید مردم، خودروسازان را با چالشی سخت روبرو کرد .
این اولین باری است که وام تخصیصی به خرید خودرو بیش از بهای ارزان ترین خودروی تولیدی در ایران است.
در حالی سقف وام خودرو ۲۵ میلیون تومان تعیین شده است که پراید، ارزان ترین خودروی تولیدی در ایران حدود ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد .
برآوردها نشان می دهد کاهش خرید خودرو از نیمه های دوم سال ۱۳۹۲ در بازار ایران خودنمایی کرد. رکود بازار خودرو به دلیل انتظارات معکوس تورمی سبب شد بارها دست اندرکاران تولید خودرو و حتی بالاترین مقام رسمی صنعت ایران، وزیر صنعت، معدن و تجارات آب پاکی را روی دست خریداران ریخته و تاکید کند خودروهای تولیدی ارزان نخواهند شد اما هیچ کدام از این اظهارات یخ رکود در بازار را نشکست .
برخی بر این اعتقادند که امتیاز کوتاه مدت طراحی شده از سوی دولت با هدف عبور از فضای تحریم خودروی صفرکیلومتر داخلی به خریداران طراحی شده است .