بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 شهريور 1394      11:17

پیش‌شرط‌های تحول در صنعت خودروسازی

اقتصاد ایرانی: هرچند به اعتقاد بسیاری از کارشناسان عده ای برای دستیابی به منافع شخصی خود درصدد سوء استفاده از نارضایتی مردم از کیفیت خودروهای داخلی هستند اما این موضوع باعث نشد تا دولت و همچنین خودروسازان نسبت به انتظارات بحق مردم بی تفاوت بمانند. با وجود اینکه برخی از سخنان متولیان مردم را آزرده کرده بود ولی اینک خودروسازان به طور رسمی از مردم عذرخواهی کرده اند و قول داده اند تا خواست آنها برای ارتقای کیفی خودرو عملی شود.

به گزارش ایران، در نخستین گام خودروسازان وعده دادند که عملکرد خود را به نحوی تغییر دهند که مردم به خواسته های بحق خود یعنی تولید کیفی و تنوع محصولات برسند. سازمان گسترش و نوسازی هم که همواره جزو سهامداران خودرو بوده است از قافله عذرخواهی عقب نماند و روز گذشته ضمن پذیرفتن نواقص قول داد که خودروهای ایرانی در شأن مردم کشورمان تولید شود. بانک مرکزی نیز برای اعطای تسهیلات آستین بالا زده است تا مردم و تولیدکنندگان بتوانند با شرایط بهتری خرید و تولید خودرو را ادامه دهند.

باید خودروی در شأن مردم تولید کنیم

سید رضا نوروززاده رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی با بیان اینکه صنعت خودرو بیش از ۱۵ میلیارد دلار در اقتصاد کشور نقش دارد، اظهار داشت: حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان قطعه برای تولید خودرو در کشور وارد شده است. برخی می گویند چرا خودروی وارداتی وارد کشور نمی شود و در اختیار مردم قرار نمی گیرد؛ لازم به ذکر است که واردات ۱۳۰ هزار خودرو معادل تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو ارزبری داشته است.
معاون وزیر صنعت، با بیان اینکه انتقادها به صنعت خودرو را به جان بخریم و مردم را ولی نعمت خود می دانیم، گفت: صنعت خودرو باید بر خود ببالد که به نیاز عمده کشور پاسخ گفته و مانع خروج ارز شده است. چنانچه جلوی خروج ارز برای واردات خودرو گرفته شود، این ارزها صرف سرمایه گذاری بیشتر در داخل و توسعه و رونق اقتصادی بیشتر خواهد شد. وی با اشاره به وجود نواقصی در تولیدات داخلی اظهار داشت: مردم حق انتقاد دارند و ما باید انتقادها را بپذیریم. ما فرافکنی نمی کنیم و باید پاسخگوی نیاز مملکت باشیم. وظیفه داریم معایبی که احیاناً در محصولات داخلی وجود دارد، برطرف کنیم و خودروهایی در خور شأن مردم ایران به آنان تحویل دهیم.

انجمن قطعه سازان معیوب بودن قطعات را پیگیری می کند

محمد رضا نجفی منش عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان خودرو در پاسخ به این سؤال که قطعه سازان در تولید کیفی خودرو، کاهش نهایی قیمت ها و تنوع تولید نقش به سزایی دارند و در شرایطی که خودروسازان مورد انتقاد قرار گرفته اند چرا سکوت کردند گفت: خودروسازان و قطعه سازان در شورای سیاستگذاری خودرو که هر دو هفته یکبار برگزار می شود در کنارهم هستند و از یکدیگر جدا نیستند. لذا در مقطع فعلی سعی دو مجموعه بر حل مشکلات است. وی افزود: قطعه سازان، قطعاتی را تولید می کنند که خودروسازان به آنها سفارش می دهند لذا تمام تلاش ما بر این است که تولید کیفی داشته باشیم از این رو از خودروسازان خواسته ایم در صورت معیوب بودن قطعات نام قطعه و اسم شرکت سازنده را به انجمن بدهند تا پیگیری های لازم صورت گیرد. وی تصریح کرد: مشکل اصلی که مردم با صنعت خودرو دارند، قدیمی بودن خودروها است. خودروهایی که متعلق به ۲۵ الی ۳۰ سال پیش است. مردم سال ها است که منتظر خودروهای جدید هستند. خودروهایی که طراحی آن به روز باشد و کشورهای دیگر آن را کنار نگذاشته باشند و رضایت خریداران خودرو را جلب کند. نجفی منش اظهار داشت: کاری که در مورد پیکان صورت گرفت اکنون باید در مورد برخی از خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا نیز انجام شود. خوشبختانه طی یک سال اخیر در مورد طراحی پلتفرم خودروکارهای جدیدی در حال انجام است. مجموعه ایران خودرو با همکاری شرکت ایتالیایی طراحی خودرو را آغاز کرده است. لذا با این گونه رخدادها تنوع تولید افزایش پیدا می کند. وی گفت: نکته دیگری که مردم از خودروسازان می خواهند ارتقای خدمات پس از فروش است. متأسفانه این بخش نتوانسته رضایت مردم را کسب کند. بدین جهت ضروری است که خودروسازان در راستای تحول در عملکرد خود به مقوله یاد شده بپردازند. وی گفت: قطعه سازان در راستای خاستگاه مردم در جهت ارتقای کیفیت خودروهای داخلی برای رشد کیفی قطعات برنامه های جامعی دارد و ما در کنار خودروسازان سعی خواهیم کرد که در بازار محصولات کیفی عرضه شود و مردم دیگر در این خصوص چالشی نداشته باشند. البته با تشکیل کمیته ارتقای کیفیت در وزارت صنعت، رشد کیفی قطعات مربوط به صنعت خودرو تسریع خواهد شد.

انتقادها را قبول داریم

آرش محبی نژاد عضو شورای سیاستگذاری خودرو و دبیر شورای هماهنگی انجمن های قطعه سازان خودرو در مورد اینکه قطعه سازان در تولید کیفی خودرو چه نقشی ایفا خواهند کرد گفت: قطعه سازان، خودروسازان و مردم در زمینه صنعت خودرو از هم جدا نیستندو نباید این بخش ها را از هم تفکیک کرد. هر کدام از بخش های عنوان شده در توسعه صنعت خودرو نقش دارند. بدین جهت هیچ بخشی نباید خود را جدا ببیند. وی افزود: مشکل اصلی صنعت خودرو رقابت پذیر نبودن آن است که این امر نشأت گرفته از نرخ سود تسهیلات بانکی است. بخش تولید برای دسترسی به وام های بانکی باید ۲۵ الی ۳۰ درصد سود پرداخت کند، این در حالی است که در سایر کشورها رقم یاد شده کمتر از ۲ درصد است. لذا مردم قضاوت کنند که در چنین شرایطی چگونه می توان رقابت پذیر بود. محبی نژاد تصریح کرد: وقتی هزینه های مالی افزایش پیدا کند. وی با بیان اینکه مشکل اصلی صنعت خودرو را باید در دلایل نبود رقابت پذیری در آن جست و جو کرد افزود: وقتی بانک ها رفتار انقباضی دارند، هزینه های سربار زیاد است و بهره وری پایین است و صنعت خودرو به چنین روزهایی دچار می شود. صنعت خودرو به صورت مشخص ۴ سال در تحریم بود. در این مدت هیچ کشوری حاضر نشد با ما همکاری کند از این رو این صنعت بسیار ضربه خورد. محبی نژاد گفت: به هیچ عنوان انتقادهای مردم نسبت به صنعت خودرو را زیر سؤال نمی برم و همه آنها را قبول دارم. اما از مردم می خواهم که واقع بینانه تصمیم گیری کنند و شرایط کشو را در نظر گیرند. متأسفانه مدیران گذشته ضعف های متعددی در تصمیم های خود داشتند و صحبت هایی کردند که مردم نسبت به صنعت خودرو بی اعتماد شوند. اینکه بگوییم پراید کیلویی چند یا خودروهای داخلی را با فرغون و تابوت تشبیه کنیم در حقیقت آب به آسیاب دشمن ریخته ایم. اگر این صنعت غیر نظامی ضعیف بود قطعاً ۴ سال تحریم نمی شد. وی در بیان راهکار برای رهایی از شرایط پیش آمده بر صنعت خودرو و پایان رکود تصریح کرد: نخستین راهکار کوتاه مدت در این بخش، پرداخت وام خرید خودرو به مردم است. این عدد می تواند تا ۵۰ درصد قیمت خودرو باشد. دومین راهکار ایجاد صندوق حمایت از مصرف کنندگان است. این صندوق با اختصاص وام با بهره پایین به خودروسازان می تواند در جهت کاهش قیمت خودرو حرکت کند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir