بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 خرداد 1394      13:54

بانکداری سبز در خدمت اقتصاد پایدار

اقتصاد ایرانی: اقتصاد سبز محقق نمی شود، مگر با مشارکت همه فعالان عرصه اقتصادی. اما عضوی از شبکه اقتصادی کشور که می تواند فعالیت های کلیه بازیگران را تحت تاثیر قرار دهد بانک است. بانک ها با توجه به نقشی که در دادن تسهیلات به فعالان اقتصادی و پذیرش سپرده های آنها دارند می توانند به فعالیت آنها جهت بخشند؛ پس اگر تفکر توجه به محیط زیست و اهمیت به توسعه پایدار در فرهنگ یک بانک نهادینه شود، می تواند به کل فعالان اقتصادی و جامعه تسری یابد.
به گزارش دنیای اقتصاد، یک بانک می تواند از مسیرهای گوناگونی برای حفظ محیط زیست گام بردارد که برخی از این مسیرها عبارتند از:

توجه به حفظ محیط زیست در پرداخت تسهیلات

معمولا در هر زمان عده زیادی از افراد حقیقی و حقوقی برای فعالیت های خود از بانک تقاضای وام می کنند. اگر بانک ها برای تعیین صلاحیت این افراد توجه به محیط زیست را در فعالیت هایی که قرار است با این تسهیلات انجام شوند، در نظر بگیرند و در شرایط مساوی، تسهیلات به فعالیتی تعلق یابد که به حفظ محیط زیست منجر خواهد شد، بانک توانسته بدون کاهش سود خود برای حفظ محیط زیست گام بردارد. همچنین پرداخت تسهیلات ویژه به کارآفرینان سبز و شرکت های تازه تاسیسی که قصد دارند به فعالیت های زیست محیطی بپردازند هم می تواند با ایجاد سهولت در فعالیت نهادهای دوستدار محیط زیست از کمک های یک بانک به حفظ محیط زیست باشد.

ایجاد امتیاز برای سپرده گذاران سبز

هر فعالیت اقتصادی نیازمند ایجاد سپرده در بانک است. بانک ها می توانند با ایجاد خدمات ویژه، امکاناتی را در اختیار سپرده گذارانی قرار دهند که به نحوی موجودی سپرده خود را با حفظ محیط زیست تامین می کنند. به طور مثال اگر سازمان بزرگی سپرده خود را در نزد بانک قرار داده و این سازمان در فعالیت های خود به حفظ محیط زیست توجه می کند، بانک می تواند با ارائه خدمات ویژه در عین حال که سازمان دوستدار محیط زیست را در این راه تشویق می کند، باعث ایجاد انگیزه در سایر سازمان هایی شود که هنوز حفظ محیط زیست را در دستور کار خود قرار نداده اند.

سرمایه گذاری در پروژه های زیست محیطی

یکی از ماموریت های اصلی بانک ها جمع آوری سپرده های خرد و انجام سرمایه گذاری های کلان است. اگر بانک در زمان تجزیه و تحلیل در یک سرمایه گذاری، حفظ محیط زیست را نیز در نظر داشته باشد این سرمایه گذاری علاوه بر سود بانک، به نفع محیط زیست نیز خواهد بود.

اطلاع رسانی در مورد حفظ محیط زیست

بانک های بزرگ در همه خیابان ها، شهرها و روستاها دارای شعبه هستند و در روز عده زیادی از افراد به شعب بانک، سایت بانک و... مراجعه می کنند، بنابراین بانک ها به دلیل حضور در کلیه عرصه های جامعه و ارتباط با همه اقشار مردم می توانند با اطلاع رسانی در زمینه مسائل زیست محیطی عده زیادی را تحت تاثیر قرار دهند. از آن جهت که ارتباط مردم با بانک ها بر پایه «اعتماد» شکل می گیرد، این کار می تواند در عین افزایش اعتماد مردم به بانک با مشاهده مشارکت بانک در اطلاع رسانی یک امر مثبت، از اعتماد مردم به بانک برای افزایش آگاهی آنها استفاده مثبت کند.

ایجاد فرهنگ حفظ محیط زیست در کلیه ارکان بانک

یکی از مباحث اصلی فعالیت های زیست محیطی در هر نهادی وجود فرهنگ آن در بین تک تک اجزای سازمان است. بانک ها باید با ایجاد تفکر حفظ محیط زیست در بین مدیران و کارکنان خود، حفظ محیط زیست را تبدیل به یک فرهنگ کنند و این موضوع را از دستورالعمل های کاغذی فراتر ببرند. در واقع حالت آرمانی برای یک بانک سبز حالتی است که در بین همه افراد و بخش ها، فرهنگ حفظ محیط زیست به گونه ای وجود داشته باشد که دیگر نیازی به قانون و دستورالعمل نباشد.

نکته اصلی در تغییر روش یک بانک از بانکداری معمولی به بانکداری سبز این است که نباید فکر کنیم قرار است با ایجاد تفکر زیست محیطی در بانک، سود بانک کاهش یابد یا فعالیت هایش محدود شوند. بانک باید بین سود خود و حفظ محیط زیست توازن برقرار کند و در عین حال که سود خود را حفظ می کند به زمین نیز توجه کند.

البته باید گفت توجه به حفظ محیط زیست در بلندمدت سود بانک را نسبت به حالت معمولی افزایش می دهد. برای مثال در نظر بگیرید یک شرکت برای ایجاد گردشگاه در یک منطقه طبیعی درخواست تسهیلات کند؛ اگر این شرکت در ایجاد گردشگاه حفظ منطقه را نیز در نظر داشته باشد و بخواهد به گونه ای آن را تاسیس کند که منطقه طبیعی تخریب نشود، گردشگاه نیز روز به روز پررونق تر شده و بالطبع آن شرکت تسهیلات خود را به سادگی بازپرداخت و در طولانی مدت نیز ارتباط خود را با بانک به عنوان یک مشتری خوش حساب حفظ خواهد کرد. اما اگر قرار باشد این گردشگاه به گونه ای ساخته شود که منطقه طبیعی را در بلندمدت تخریب کند و فقط سودآوری کوتاه مدت آن شرکت مدنظر قرار گرفته شده باشد، به تدریج از جذابیت منطقه طبیعی کاسته و سودآوری شرکت نیز کم می شود و شرکت در بازپرداخت تسهیلات خود دچار مشکل خواهد شد. پس بانک با ایفای مسوولیت خود در قبال محیط زیست در عین حال که به زمین کمک خواهد کرد، منفعت خود را نیز در بلندمدت افزایش خواهد داد.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir