بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 خرداد 1393      14:56

شرکت های بیمه به مردم خسارت نمی دهند؟

42.7 درصد حق بیمه های تولیدی در 6 ماه ابتدایی سال گذشته به بیمه های شخص ثالث اختصاص داشته اند.

42.7 درصد حق بیمه های تولیدی در 6 ماه ابتدایی سال گذشته به بیمه های شخص ثالث اختصاص داشته اند.
به گزارش خبرآنلاین رو به روی در اصلی پارک  لاله در خیابان کارگر صف طولانی جلوی مرکز اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی تشکیل شده است. ساعت حدود 6 صبح یکی از روزهای سرد پاییزی است و بیش از 60 نفر در نوبت ایستاده اند. افراد داخل صف که از پیرمرد 75 ساله تا کودک در آغوش مادر در بین آن ها هستند، مثل ماری دو، دور به هم پیچ خورده اند و تا لبه جدول را گرفته اند تا نوبت کسی اشتباه نشود و کسی بدون نوبت وارد صف نشود.
همه کسانی که در صف ایستاده اند در یک چیز مشترک هستند؛ آن ها همه به دنبال گرفتن هزینه های درمان خود از سازمان تامین اجتماعی آمده اند و منتظراند تا کار روزانه مرکز اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی در ساعت 7:30 شروع شود و آن ها بتوانند برای ارئه مدارک خود و گرفتن هزینه های درمان نوبت بگیرند.
مرد میان سالی که خود را عباس معرفی می کند و در صف ایستاده می گوید که این سومین بار است در دو هفته گذشته برای گرفتن هزینه های درمان همسرش که کبدش را جراحی کرده جلوی این ساختمان می آید. او می گوید یک بار نوبت روزانه به او نرسیده است و بار دیگر هم به او گفته اند که مدارکش ناقص است. این مرد میان سال برگه ای با 18 شماره را نشان می دهد و می گوید:« همه این مدارک را باید به همراه داشته باشید تا جواب درستی بدهند تازه از زمانی هم که مدارک را می گیرند چند هفته ای طول می کشد تا حداکثر 10، 15 درصد پول هزینه ها را واریز کنند. این همه سال حق بیمه پرداخت کردیم و حالا هیچی به هیچی.»  
البته این عدم رضایت از پرداخت درست هزینه های درمان و بیمه تنها شامل بیمه های درمانی نمی شود بلکه وضعیت بیمه های دیگر مانند بیمه شخص ثالث، بدنه اتومبیل، بیمه کالا و باربری هم به همین شکل است. به قول یکی از تاجران گرفتن خسارت از شرکت های بیمه شبیه عبور از هفت خان رستم با کفش آهنی است.
امیر چهارمحالی که کارخانه شن و ماسه در شهریار دارد و هر ماه چندین تن مصالح ساختمانی به کشور عراق صادر می کند، می گوید سال گذشته یکی از کامیون هایش در راه سلیمانیه عراق مورد حمله قرار گرفته و کامیون و بار او به سرقت می رود و از آن زمان تاکنون او به دنبال گرفتن خسارت از شرکت بیمه کننده بار است. امیر می گوید:« با شرکت بیمه چندین بار تا پای نهایی شدن خسارت پیش رفته ایم اما هر بار یک بهانه ای برای ناقص بودن پرونده و مدارک تحویل می دهند و یک ایراد جدید می گیرند.»
و که حدود 500 میلیون تومان به گفته خود خسارت دیده است، می گوید:« قوانین بیمه به شکلی پیچیده و گنگ نوشته شده اند که همیشه راه در رویی را برای شرکت های بیمه باقی بگذارند تا از زیر پرداخت خسارت شانه خالی کنند یا تنها درصد کمی از ضر وزیان افراد را بپردازند.» 
بهانه تراشی های شرکت های بیمه در بخش های مختلف باعث شده تا شکایت های بسیاری از سوی افراد مختلف به بخش بازرسی بیمه مرکزی ایران، سازمان تامین اجتماعی، خدمات درمانی و مراجع قضایی ارائه شود و حتی بیمه مرکزی ایران شماره تلفن (6-26214781) و سامانه اینترنتی را برای طرح شکایت های مردمی از شرکت های بیمه راه اندازی کند. شکایت هایی که البته به دلیل تعدد و بازهم پیچیدگی قوانین معمولا به جایی نمی رسد و از نیمه های راه با خستگی شاکی رها می شود مگر اینکه شاکی با پرداخت هزینه شخصی وکیل آشنا به قوانینی را بگیرد تا دنبال پیگیری کارهای او باشد و در نهایت بعد از چندین ماه بتواند خسارت خود را « زنده» کند.
به اعتقاد کارشناسان صنعت بیمه در هر کشور نقش پشتیبان اقتصاد و صنعت کشور را بازی