بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 30 ارديبهشت 1397      4:25

بازارهای نوظهور جهان و خطر رشد بدهی‌های ارزی و افزایش تورم

بلومبرگ در این گزارش ضمن اشاره به فشارهای وارد شده به بازارهای نوظهور برای افزایش نرخ بهره استقراض نوشته است که بانک های مرکزی کشورهای نوظهور در موضع تدافعی قرار گرفته اند.

اقتصاد ایرانی: بلومبرگ ضمن اشاره به فشارهای وارد شده به بازارهای نوظهور برای افزایش نرخ بهره استقراض نوشته است که بانک های مرکزی کشورهای نوظهور در موضع تدافعی قرار گرفته اند.

در شرایطی که ارزش دلار آمریکا رو به افزایش است و بهره اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا نیز به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۱ میلادی رسیده است، گمانه زنی ها در این خصوص افزایش یافته است که سیاستگذاران پولی در کشورهای مهم در حال توسعه از هند گرفته تا مکزیک، نرخ بهره استقراض را سریعتر از آنچه که اقتصاددانان انتظار داشته اند، افزایش خواهند داد.

این تغییر غیرمنتظره به واسطه این نگرانی تشدید شده است که ناکامی برای اجرای سیاست های سختگیرانه پولی، موجب افزایش کسری تراز پرداخت ها، رشد بدهی های ارزی و افزایش فزاینده تورم می شود.

این وضعیت بیشتر از همه در کشور بحران زده آرژانتین نمایان و مشهود است، جایی که نرخ بهره استقراض به بیش از ۴۰ درصد رسیده است، البته در آسیا نیز این روند به خوبی در اندونزی نمایان شده است، جایی که برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ میلادی بانک مرکزی این کشور مجبور به اتخاذ سیاست های سختگیرانه پولی شده است. تحلیلگران پیش بینی می کنند چنین اقدامات مشابهی در هند و فیلیپین نیز به زودی اتفاق خواهد افتاد.

فردریک نیومن رئیس بخش تحقیقات اقتصاد آسیا در اچ اس بی سی هلدینگ در این باره گفت: وقتی که فدرال رزرو آمریکا حرکتی را آغاز می کند، بانک های مرکزی در کشورهای نوظهور سعی می کنند تا واکنشی را نشان دهند.

اندونزی نرخ بازخرید ۷ روزه ذخایر بانکی را با ۰.۲۵ درصد افزایش به ۴.۵ درصد رسانده است تا از افت بیشتر ارزش پول ملی جلوگیری کند. بانک مرکزی اندونزی اعلام کرده است که حاضر است تدابیر قوی تری را برای حفظ ثبات انجام دهد.

اچ اس بی سی می گوید، بانک مرکزی هند امسال ۲ بار نرخ بهره را افزایش خواهد داد. برای فیلیپین نیز این احتمال وجود دارد که بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را بیش از پیش افزایش خواهد داد. بانک مرکزی این کشور طی ماه جاری برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ میلادی نرخ بهره را افزایش داده است.

موسسه رتبه بندی فیچ اعلام کرده است که این مساله برای بازارهای نوظهور احتناب ناپذیر است که سیاست های انقباضی پولی را طی سال های آینده اجرا کنند. نتایج یک مطالعه که توسط این شرکت انجام شده نشان می دهد که ۶۰ درصد کشورهای در حال توسعه و نوظهور سیاست هایی را اجرا می کنند که این موسسه رتبه بندی آن را بسیار سست و بی بنیاد ارزیابی کرده است، به ویژه در ترکیه و برزیل.

برخی کشورها که پیش از این نرخ بهره های خود را کاهش داده اند، احتمالا مجبور به متوقف کردن این روند می شوند و نمی توانند نرخ بهره خود را بیش از پیش کاهش دهند. این چیزی است که دقیقا در برزیل اتفاق افتاده است، جایی که بانک مرکزی این کشور روز چهارشنبه به طور شگفت آوری نرخ بهره را بدون تغییر نگه داشته است. بانک مرکزی برزیل پیش از این برای ۱۲ بار متوالی نرخ بهره را کاهش داده بود. سیاستگذاران پولی بانک مرکزی برزیل در نشست قبلی آمادگی خود را برای یک کاهش نرخ بهره دیگر اعلام کرده بودند ولی این بازار نوظهور مجبور به تغییر مسیر سیاستی شده است.

بلومبرگ در ادامه افزود: نگرانی نسبت به خروج سرمایه و کاهش ارزش پولی ملی موجب شده است تا بانک های مرکزی آفریقا نیز نسبت به حرکت بسیار سریع برای کاهش نرخ بهره کاملا محتاط و هوشیار باشند. نرخ بهره نیجریه از جولای ۲۰۱۶ تاکنون در سطح رکورد کم سابقه نگه داشته شده است و بعید به نظر می رسد که بانک مرکزی آفریقای جنوبی نیز تصمیمی برای کاهش مجدد نرخ بهره در سال ۲۰۱۸ داشته باشد، علی رغم اینکه نرخ تورم این کشور به پایین ترین سطح در 7 سال اخیر رسیده است. آنگولا در ماه نوامبر نرخ بهره را افزایش داد تا از ارزش پولی ملی این کشور حمایت کند.

بانک مرکزی ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرده است که بازارها را زیر نظر دارد و اقدامات لازم را برای احیای اعتماد سرمایه گذاران انجام خواهد داد. این در شرایطی است که ارزش لیره ترکیه پس از اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور به شدت افت کرده است. اردوغان تاکید کرده است که قصد دارد مسئولیت بیشتری را در زمینه سیاست های پولی بر عهده بگیرد.

کارمن راینهارت اقتصاددان و استاد دانشگاه هاروارد بر این باور است که اوضاع کشورهای در حال توسعه و نوظهور بدتر از ۲ بحران مالی قبلی یعنی بحران ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳ میلادی شده است. وی به افزایش چشمگیر بدهی ها، تضعیف شرایط تجاری و افزایش نرخ بهره در جهان به عنوان مهمترین دلایل نگرانی اشاره می کند.

اندریو کیتس و راب سوبارامن تحلیلگران موسسه مالی نومورا نیز در یک گزارش جدید نوشتند: به دلیل افزایش ریسک های ناشی از تراز پرداخت ها، فشار بر روی برخی از بانک های مرکزی تشدید شده است تا نرخ بهره را زودتر از آنچه که ما تصور می کردیم، افزایش دهند.

البته کشورهایی که با مازاد تراز جاری روبرو هستند در وضعیت بهتری برای مقابله با تاثیرات افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا قرار دارند نسبت به کشورهایی که با کسری تراز جاری روبرو هستند. تورم نیز فشار زیادی را به مقام های پولی و بانکی در سراسر جهان وارد کرده است.

بانک مرکزی تایلند روز چهارشنبه نرخ بهره را در سطح بسیار پایینی دست نخورده حفظ کرد و اعلام نموده است که هیچ فشاری را احساس نمی کند تا به موج جهانی سیاست های انقباضی و سختگیرانه پولی ملحق شود. چین نیز در شرایط مطلوبی قرار دارد که این وضعیت به لطف کنترلی است که بر جریان پول وارد شده و خارج شده به این کشور اعمال کرده است.

ولی در جاهای دیگر فشار برای اتخاذ سیاست های سختگیرانه و انقباضی پولی همچنان وجود دارد.

مایک موران اقتصاددان ارشد موسسه استاندارد چارترد در این باره گفت: بانک مرکزی مکزیک احتمالا هرچه زودتر نرخ بهره را افزایش خواهد داد، آن هم به خاطر کاهش ارزش پزو و نگرانی نسبت به تورم.

البته اکثر تحلیلگران که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کرده اند، انتظار دارند که بانک مرکزی مکزیک نرخ بهره را در سطح ۷.۵ درصد بدون تغییر حفظ کند.

در عجیب ترین مورد از واکنش سیاستگذاران پولی به افزایش ارزش دلار آمریکا و رشد بی سابقه بهره اوراق قرضه آمریکا، بانک مرکزی آرژانتین ز شوک نرخ بهره استفاده کرده است تا بازارهای مالی خود را آرام کند، آن هم پس از آنکه ارزش پول ملی این کشور با افت بی سابقه ای روبرو شده است. مقام های بانکی این کشور نرخ بهره را تنها در طول یک هفته ۱۲.۷۵ درصد افزایش داده و آن را به ۴۰ درصد رسانده اند که این بالاترین رقم در جهان است.

فشار در حال گسترش است. بانک مرکزی سریلانکا نیز روز پنجشنبه اعلام کرده است که آماده استفاده از ذخایر خارجی برای حمایت از ارزش پولی ملی است.

منبع: بلومبرگ


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir