بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 ارديبهشت 1397      9:28

بریکس؛ جهانی سازی جایگزین در حال شکل گیری است؟

طی چندین سال گذشته، فعالیت کشورهای بریکس در ایجاد اتحادهای اقتصادی در سرتاسر جهان افزایش یافته است. با وجود ایجاد بانک توسعه نوین، برخی از این ابتکارات به تقویت روابط اقتصادی میان اعضای کشورهای بریکس منجر می شود اما کشورهای بریکس در حال آغاز مقابله با محدودیت ها برای همگرایی بیشتر هستند.

اقتصاد ایرانی: در پس زمینه ضعف های ادغام در جهان توسعه یافته، بزرگترین اقتصادهای در حال توسعه در حال  پیشروی با ابتکارهای نوینی هستند که با هدف احیای همگرایی منطقه ای است.

چین به خصوص در حال توسعه موسساتی نظیر بانک سرمایه گذاری زیرساختی آسیا و پروژه های چند ملیتی نظیر "یک کمربند یک جاده" بوده و در عین حال نیز در حال ایجاد اتحادهای اقتصادی جدید در سرتاسر جهان است.

با این وجود، طی چندین سال گذشته، فعالیت کشورهای بریکس در ایجاد اتحادهای اقتصادی در سرتاسر جهان افزایش یافته است.

در واقع، با وجود ایجاد بانک توسعه نوین، برخی از این ابتکارات به تقویت روابط اقتصادی میان اعضای کشورهای بریکس منجر می شود. یک حسی وجود دارد که کشورهای بریکس در حال آغاز مقابله با محدودیت ها برای همگرایی بیشتر هستند.

دروازه های جدید

یکی از راه های فائق آمدن این است که تمرکز از تجارت آزاد یا همگرایی در حجم بزرگ به سوی ایجاد چارچوبی بزرگتر از همگرایی و همکاری در کشورهای توسعه یافته انتقال یابد و دروازه های جدیدی برای همکاری میان کشورهای بریکس و شرکای آنها در سرتاسر قاره ها ایجاد شود.

این نوع چارچوب را می توان از طریق طرح چین برای ایجاد یک حلقه بریکس+که بر اساس خواسته "وانگ یی" وزیر امور خارجه چین است ایجاد کرد که بیانگر ساختاری جدیدی برای همکاری جنوب-جنوب یا ایجاد گفت وگوها با دیگر کشورهای اصلی در حال توسعه یا گروهی ازکشورهای در حال توسعه است تا همکاری توسعه یافته بیشتری را ایجاد کنند.

ابتکار بریکس در زمان صحیحی مطرح می شود و این در حالی است که کشورهای بریکس به دنبال یافتن دروازه های نوینی برای توسعه هستند، اما این موضوع ممکن است که به شکل دادن نظم اقتصادی متعادل تر و نوینی منجر شود.

حلقه بریکس+

نخستین چیزی که باید درباره منحصر بفرد بودن کشورهای بریکس درک کنیم این است که هر عضو بریکس خود یک اقتصاد پیشرو در قاره خود یا منطقه خود به شمار می آید. تمامی کشورهایی که با کشورهای بریکس شریک هستند ممکن است که در تنظیمات همگرایی منطقه ای آن چیزی را که ممکن است به عنوان حلقه بریکس+باشد را شکل دهند و می تواند بر اساس دو جانبه یا منطقه ای و نه اختصاصا از طریق آزادسازی تجاری باشد.

بنابراین به جای توسعه هسته کشورهای بریکس، به دنبال ایجاد یک پلتفرم جدید برای ایجاد همگرایی منطقه ای و اتحادهای دوجانبه در سرتاسر قاره ها بوده و با هدف کنار هم آوردن بلوک های همگرایی منطقه ای است که اقتصاد کشورهای بریکس نقشی پیشرو در آن ایفا می کند.

بر همین اساس، بلوک های همگرایی منطقه ای اصلی که می توانند به ایجاد پلتفرم بریکس+کمک کنند، شامل کشورهای مرکوسور، اتحادیه کشورهای جنوب آفریقا، سارک و EEU هستند. در این ساز و کار، 35 کشور می توانند حلقه بریکس+ را تشکیل دهند.

معیارهای اصلی همکاری میان کشورهای بریکس+می تواند شامل موارد زیر باشد:

یک پلت فرم برای ادغام تجارت و سرمایه گذاری شبکه بریکس+می تواند به تشویق توسعه منظومه هایی در کشورها یا بلوک های منطقه ای منجر شود. اتحادهای تجاری نباید پیرو مسیر استاندار فراگیر باشد بلکه می تواند شامل آزادسازی های محدود هدفمند از طریق توافق های ترجیحی باشد.

همکاری در سازمان های بین المللی، شامل موسسات برتون وودس تا افزایش سهم رای گیری تلفیقی است. در صندوق بین المللی پول سهم تلفیقی کشورهای بریکس کمتر از ۱۵ درصد است. افزودن شرکای بریکس+ می تواند سهم تلفیقی را ۱ تا ۲ درصد افزایش دهد که وابسته به ترکیب دقیق حلقه بریکس+ است. این موضوع می تواند بریکس+را به داشتن سهمی با توجه به تصمیم های کلیدی در صندوق بین المللی پول توانمند سازد. کشورهای بریکس+همچنین می توانند اتحادی را در دیگر سازمان های بین المللی تشکیل دهند که از آن جمله می تواند به سازمان تجارت جهانی اشاره کرد، جایی که گروه بریکس+در حال مذاکره بوده تا بتوانند اتحاد جنوب – جنوب دیگری را تکمیل کند.

همکاری میان بانک های توسعه یافته و دیگر موسسات توسعه ای که توسط اقتصادهای کشورهای بریکس+تشکیل شده اند، که می توان به بانک توسعه اوراسیا (EDB)، بانک توسعه آفریقای جنوبی (DBSA)، صندوق توسعه سارک (SDF)، صندوق همگرایی ساختاری مرکوسور (FOCEM)، بانک توسعه چین (CDB)، صندوق همکاری سرمایه گذاری آسه آن- چین (CAF)، بانک توسعه نوین (NDB) اشاره کرد. در میان این گروه از موسسات توسعه یافته، بانک توسعه نوین به صورت بالقوه می تواند نقش هماهنگی با توجه به طرح های بریکس+ایجاد کند در همان حال می تواند نقشی برای بانک سرمایه گذاری زیرساخت های آسیایی (AIIB) در نظر گرفت که می تواند به عنوان پلتفرمی برای کنار هم آوردن مالی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه باشد.

استفاده از سیستم های پرداخت واحدهای پولی ملی: حلقه بریکس+می تواند به عنوان یک پلتفرم توسعه یافته برای ایجاد سیستم های پرداخت کشورهای بریکس+باشد. این موضوع می تواند به عنوان پلتفرمی برای استفاده گسترده از ارزهای ملی در تجارت های دوجانبه و تراکنش های سرمایه گذاری باشد بنابراین وابستگی به دلار آمریکا و یورو کاهش می یابد.

همکاری در ایجاد ارزهای ذخیره خود/ مراکز مالی منطقه ای و جهانی. کشورهایی که بخشی از بلوک های منطقه ای بریکس+هستند می توانند تلاش های یکدیگر را در پیشبرد ایجاد مراکز مالی بین المللی با لیست کردن شرکت ها در بورس اقتصادهای بریکس+به پیش ببرند. این موضوع می تواند به همکاری بزرگتر در پیشبرد برخی از ارزهای بریکس+به عنوان ارزهای ذخیره به کار گرفته شود و می تواند بخشی از ذخیره های ارزی و طلا در بانک های مرکزی کشورهای مربوطه شود.

بریکس+یک گام بیشتر: حلقه بریکس++

عملکرد چارچوب بریکس+نباید محدود به بلوک های منطقه هسته بریکس شود. در واقع هر کدام از گروه های همگرایی منطقه ای که توسط اقتصادهای بریکس هدایت می شوند، شبکه اتحادهای اقتصادی با کشورهای ثالت را دارند. تشکیل چنین اتحادی باعث توسعه بریکس "حلقه دوستان" تا چیزی که می توان از آن به عنوان بریکس++یاد کرد، منجر شود. تکمیل اتحاد ممکن میان حلقه بریکس+فرصتی برای ایجاد مجموعه ای از اتحادها با باقی کشورهای در حال توسعه است. مدل بریکس+شبیه سیاست آزادسازی رقابتی در کشورهای توسعه یافته است که منطقه گرایی تکمیل یافته و با اتحادهای دوجانبه تقویت شده است. اما درباره باقی جهان که بخشی از چارچوب بریکس+و بریکس++نمی باشند چه؟

اولا، نیازی برای چارچوبی از همکاری میان بریکس+و کشورهای توسعه یافته می باشد که می تواند اساسی برای توافقات اقتصادی فراگیر با کشورهای توسعه یافته و تشکیل شده توسط اقتصادهای بریکس+باشد. آزادی سرمایه گذاری با کشورهای جهان توسعه یافته ممکن است در محتوای چنین پروژه های مشترکی و همچنین از طریق سازمان تجارت جهانی و دیگر سازمان های جهانی پیگیری شود، جایی که اقتصادهای بریکس+می توانند گروه متحدی را تشکیل دهند.

در چارچوبی که بالا مطرح شد، جوهر ابتکار بریکس+به معنای توسعه هسته بریکس برای در بر گرفتن کشورهای در حال توسعه بزرگ نیست بلکه ایجاد شبکه ای از اتحادهایی است که بتواند فراگیر باشد و نماینده تمام مناطق اصلی و قاره ها در دنیای در حال توسعه باشد. در همین زمینه، الگوی بریکس+درباره تنوع پذیری و فراگیری به جای انتخاب بزرگترین سنگین وزن ها باشد.

بنابراین، مفهوم بریکس+در وهله نخست و پیش از هر چیزی درباره رویکردی متفاوت به همگرایی اقتصادی و شیوه ای متفاوت در ایجاد اتحادی جهانی است.

سوال کلیدی که امروز پرسیده می شود این است: کدام نوع از چارچوب همگرایی و جهانی برای توسعه پایدار نیازمندیم؟

همچنین چارچوب بریکس+باید این موضوع را به رسمیت بشناسد که جهانی سازی ناکامل بوده و بنابراین باید به دنبال تاکید بر فرصت هایی برای متنوع سازی استانداردها بود.

منبع: مجمع جهانی اقتصاد


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir