بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 19 آذر 1396      9:37

۴ پیش بینی برای آینده مشاغل در جهان

استفان کاسریل در مطلبی که در وبسایت مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده به بررسی ۴ پیش بینی مهم درباره آینده مشاغل در جهان پرداخته است.

اقتصاد ایرانی: استفان کاسریل در مطلبی که در وبسایت مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده به بررسی ۴ پیش بینی مهم درباره آینده مشاغل در جهان پرداخته است.

کاسریل می نویسد: من آینده مشاغل را در زندگی شخصی و حرفه ای روزمره ام به خوبی می بینم. به عنوان پدر ۴ فرزند که از ۴ تا ۱۴ سال سن دارند، به عنوان شهروندی از جهان، من مراقب آینده مان هستم. به عنوان مدیر اجرایی وبسایت Upwork من شاهد تغییرات گسترده ای نه تنها در صنعت خودمان هستم بلکه سرعت این تغییرات را نیز به خوبی احساس می کنم. در مجمع جهانی اقتصاد، ما بحث های زیادی درباره تاثیر آینده هوش مصنوعی بر مشاغل و مسئولیت های ما برای کمک به مدیریت این تغییرات داشته ایم. ما شاهد این واقعیت هستیم که همان طور که نیروی کار تکامل پیدا می کند، ما باید در نهایت از عادت های دوران صنعتی گذشته جدا شویم تا آینده ای مولدتر و عادلانه تر را تضمین کنیم. در اینجا به ۴ پیش بینی شخصی ام درباره آینده مشاغل که بر اساس تجربه ام در سال ۲۰۱۷ میلادی کسب شده و همین طور کتاب های متفکرانه ای که مطالعه کرده ام، می پردازم:

۱: هوش مصنوعی و رباتیک شغل های بیشتری ایجاد می کند. تا زمانی که مسئولانه بتوانیم خلاقیت را هدایت کنیم، با بیکاری گسترده روبرو نمی شویم.

اینکه آیا هوش مصنوعی ظهور خواهد کرد و گسترش خواهد یافت، موضوع اصلی بحث است. الون ماسک رهبر فناوری مدعی است که "هوش مصنوعی بزرگترین تهدید موجود برای بشر است." ولی علم تخیلی پر از داستان ها درباره ماشین هایی است که انسان ها را مبهوت کرده اند. این مفهومی نیست که از سوی تاریخ یا اطلاعات حمایت شود.

همانطور که اوایل امسال نیز استدلال کردم، تاثیر هوش مصنوعی بر آینده برای تعطیلی کارهای روزمره نیست. ماشین ها خودشان را ایجاد نمی کنند. بلکه این ما هستیم که باید نوآوری را به طور مسئولانه هدایت کنیم. این به معنای باز کردن پنجره های جدید فرصت است نه از بین بردن آنها. البته ماسک اولین کسی نیست که نسبت به خطر ناشی از ظهور ماشین ها احساس ترس و واهمه می کند. همه نسل های قبل از ما نیز از تغییرات گسترده فناوری هراس داشته اند. در نهایت، اتوماسیون موجب ایجاد شغل های بیشتر شده نه کمتر و من فکر نمی کنم این روند به این زودی تغییر کند. درست است که برخی مشاغل حذف می شود و آسان است که به نتیجه برسیم که شغل های حذف شده کدام خواهند بود. ولی این سخت تر است که پیش بینی کنیم طی ۳۰ سال آینده تقاضا برای کدام یک از مشاغل بیشتر خواهد بود. پیش بینی من این است که در آینده کمبود فرصت های شغلی وجود نخواهد داشت ولی با کمبود مهارت ها برای پر کردن فرصت های شغلی روبرو خواهیم بود. در سال ۲۰۱۸ باید درک کنیم که مساله اصلی دیگر انسان در برابر ماشین نخواهد بود بلکه مساله اصلی انسان و ماشین است که برای حل مشکلات جهانی به کار گرفته می شوند و این انسان ها هستند که در نهایت تصمیم می گیرند که اقدامات بعدی چه باشد.

۲: شهرها با یکدیگر در جنگ برای کسب استعدادهای برتر رقابت می کنند

زمانی که آمازون در ماه اکتبر طرح های خود را برای سرمایه گذاری ۵ میلیارد دلاری برای احداث دومین دفتر مرکزی اعلام کرد، بیش از ۲۰۰ پیشنهاد از شهرهای مختلف دریافت نمود. متروپل هایی از سراسر آمریکا سعی کردند تا نظر جف بروس مدیر عامل آمازون را جلب کنند. در حالی که شهرهای بزرگ آمریکا برای جلب نظر مدیر عامل آمازون رقابت می کردند، شهر سن خوزه در ایالت کالیفرنیا هیچ پیشنهادی برای ایجاد دومین دفتر مرکزی این شرکت پیشنهاد داد.

سام لیکاردو شهردار این شهر در مطلبی که در روزنامه وال استریت منتشر شد تحت عنوان " چرا برای مناقصه آمازون شرکت نکردم؟"، توضیح می دهد که شرکت های بزرگی مثل آمازون به شهرهایی می روند که استعداد فناوری در آنجا وجود داشته باشد.

جنگ استعدادها در آینده دیگر بین شرکتها نخواهد بود، این جنگ بین شهرها خواهد بود. وقتی جامعه آمیخته با فناوری و دورکاری به عنوان یک هنجار به رسمیت شناخته شود، مردم در شهرهای مبتنی بر انتخاب های خود زندگی می کنند نه در شهرهایی که در نزدیکی محل کارشان باشد.

۳: اکثر نیروی کار آمریکا تا سال ۲۰۲۷ میلادی فری لنس خواهند بود

امروز بیش از ۵۷ میلیون نیروی کار یعنی حدود ۳۶ درصد نیروی کار آمریکا فری لنس هستند. بر اساس نرخ رشد فعلی نیروی کار در بخش فری لنسی در آمریکا، اکثر نیروی کار آمریکا تا سال ۲۰۲۷ میلادی، فری لنس خواهند بود. جوان ترین نسل نیروی کار ، این جریان را هدایت می کنند.

به طور همزمان، یک انطباق تمام عیار از استعداد فری لنس از سوی شرکت هایی که به دنبال پر کردن شکاف های استعداد هستند، اتفاق خواهد افتاد. بر اساس گزارش موسسه اینترنتی آکسفورد، پلتفرم استعدادیابی در شرکت ها طی سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۲۶ درصد رشد داشته است. شرکت هایی مثل Pfizer و Samsung از جمله طرفداران اصلی پیدا کردن آنلاین نیروی کار فری لنس هستند.

4: آموزش از سیلو خارج می شود

سیستم آموزشی ما درهم شکسته است. روشی که به نسل های آینده آموزش می دهیم دیگر آنها را برای مهارت های شغلی امروز آماده نمی کند. این ایده که شما ریاضیات و علوم و هنر را در جوانی فرا بگیرید و بعدا بخواهید برای حل مشکلات واقعی جهان در اقتصاد امروز جهان تلاش کنید، دیگر کارایی نخواهد داشت. آماده کردن دانشجویان برای شغل های آینده مستلزم تغییرات اساسی در سیستم آموزشی است. امیدوارم آموزش آینده انعطاف پذیرتر باشد تا مطابق با نیازهای نیروی کار در قرن ۲۱ شود. مدارس مبتنی بر پروژه که از سوی بسیاری از کارشناسان فناوری پیشنهاد می شود، رو به افزایش است. نمونه این مدارس عبارتند از هولبرتون در سانفرانسیسکو که توسط سیلویان کالاچی و جولین باربیر پایه گذاری شد یا مدرسه Wildflower در بوستون که توسط سپ کامور مدیر عامل سابق گوگل تاسیس شده یا مدرسه Portfolio در نیویورک که توسط بابر حبیب و دوج چاشتل تاسیس شده است.

منبع: مجمع جهانی اقتصاد


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir