بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 مهر 1396      13:56

کدام کشورها بیشتر برای غذا هزینه می کنند؟

آمار نشان می دهد خانواده های کشورهای توسعه یافته درصد پایین تری از درآمد خود را برای خوردن اختصاص می دهند.
نویسنده :
مجید حجّتی لاری

اقتصاد ایرانی: سایت مجمع جهانی اقتصاد در دسامبر ۲۰۱۶  به قلم Alex Gray آورده است: آمریکایی ها تنها ۶.۴ درصد از درآمد خانواده را به غذا اختصاص می دهند. این آمار را وزارت کشاورزی آمریکا (USDA) اعلام کرده است. به نظر می­آید هر چه کشور توسعه یافته تر باشد سهم کوچکتری از درآمد خانواده­ها در غذا و خوردنی هزینه می­گردد. این موضوع در تصویر زیر نیز قابل مشاهده است. 

۸ کشور در جهان، کمتر از ۱۰ درصد درآمد خانواده­هایشان را به خوردن اختصاص می­دهند که ۴ تای آنها در اروپا هستند: بریتانیا: با ۸.۲ درصد (رتبه سوم جهان)، و پس از آن سوئیس با ۸.۷ درصد، ایرلند ۹.۶ درصد و اتریش با ۹.۹ درصد.

۴ کشور دیگر در بقیۀ نقاط جهان پراکنده­اند. ایالات متحده آمریکا با ۶.۴ درصد پایین ترین هزینه را در جهان به خود اختصاص داده است. سنگاپور با ۶.۷ درصد دوم است. کانادا با ۹.۱ درصد و استرالیا با ۹.۸ درصد.

کشورهایی که بیشترین هزینه را برای خوردن دارند.

نیجریایی­ها بیش از نیمی از درآمد خود را صرف تغذیۀ خود می­کنند. همچنین ۹ کشور دیگر هستند که بالای ۴۰ درصد درآمدشان را صرف غذا می­کنند.

۴ کشور از این ۱۰ کشور در آفریقا قرار دارند: نیجریه ۵۶.۴ درصد، کنیا ۴۶.۷ درصد، کامرون ۴۵.۶ و الجزایر۴۲.۵ درصد. آسیا نیز ۳ سهم را به خود اختصاص داده: قزاقستان ۴۳ درصد، فیلیپین ۴۱.۹ درصد، پاکستان ۴۰.۹ درصد و آذربایجان بعنوان تنها کشور اروپایی ۴۰.۱ درصد را به تغذیه اختصاص می­دهد. گواتمالا تنها کشور آمریکای جنوبی است که با ۴۰.۶ درصد در لیست ده کشور پرهزینه قرار دارد.

این اعداد و ارقام بیانگر این نیست که مواد غذایی در نیجریه نسبت به آمریکا گرانتر است. در واقع برعکس، آمریکایی ها در سال حدود ۲.۳۹۲ دلار در سال را صرف مواد غذایی می­کنند در حالی که این میزان هزینه متوسط سالانه برای مردم نیجریه ۱.۱۳۲ دلار است.

نکته جالب دیگر آنکه طی ۲۵ سال گذشته ۲۰ درصد قشر کم تر برخوردار آمریکا بین ۲۸.۸ تا ۴۲.۶ درصد از درآمد خود را صرف مواد غذایی می­کنند و این آمار برای ۲۰ درصد ثروتمند این کشور، بین ۶.۵ تا ۹.۲ درصد در نوسان بوده است.

قابل تأمل خواهد بود اگر مروری بر وضعیت آموزش و پرورش کشورهای یاد شده و رتبه آنها در عرصۀ بین الملل داشته باشیم. بنابر آمار مؤسسۀ لگاتوم در سال ۲۰۱۶  رتبۀ آموزش کشورهایی که در این گزارش بخش بالایی از درآمد خود را به تغذیه اختصاص داده­اند بدین شرح است: نیجریه ۱۱۷، کنیا ۱۰۳، کامرون ۱۱۳، قزاقستان ۳۵، الجزایر ۹۰، فیلیپین ۶۸، پاکستان ۱۲۵، گواتمالا ۱۰۴، آذربایجان ۴۴.

بدین ترتیب رده بندی وضعیت آموزش و پرورش ده کشوری که نسبت هزینۀ غذایی پایینی دارند: آمریکا ۸، سنگاپور ۱۰، انگلیس ۶، سوئیس ۱، کانادا ۱۴، ایرلند ۷، استرالیا ۴، اتریش ۱۱.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir