بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 6 شهريور 1395      12:14

دورخیز سامسونگ برای کسب رتبه یک جهان در عرصه فناوری اطلاعات

شرکت سامسونگ که دفتر مرکزی آن در شهر سوون کره جنوبی واقع شده است، در سال ۲۰۱۲ بزرگ ترین شرکت فناوری اطلاعات در جهان از نظر درآمد و چهارمین از نظر ارزش بازار معرفی شده، و در همین سال ۷۰ درصد از کل درآمد گروه سامسونگ از سامسونگ الکترونیک تأمین شده است.

اقتصاد ایرانی: سامسونگ بزرگترین مجموعه شرکت­ های چندملیتی در کره جنوبی است که شامل چندین شرکت تابعه فعال در تجارت­ های گوناگون بوده و همگی آنها ذیل این عنوان فعالیت­ های مختلفی را انجام می­دهند، که از مهم­ترین آنها می­توان به سامسونگ الکترونیک، صنایع سنگین سامسونگ، مهندسی سامسونگ، سامسونگ سی­ اند­ تی، سامسونگ فایر، سامسونگ کارت و سامسونگ لایف اشاره کرد. گفته می­شود که شرکت­های وابسته به این برند، حدود یک پنجم از صادرات این کشور را به خود اختصاص می­دهند. درست است که ما نام سامسونگ را بیشتر با گوشی­های تلفن همراه و لوازم خانگی آن می­شناسیم، اما بد نیست بدانید در این ۷۰سالی که از عمر سامسونگ می­گذرد، فعالیت­های این مجموعه آن­قدر گسترش یافته است که به اکثر صنایع و کسب و کارها وارد شده است؛ صنایعی چون تکنولوژی­های پیشرفته و تولید نیمه­ رساناها، صنعت ساخت و ساز زمین و آسمان­خراش و هتل، صنایع پتروشیمی، مد و داروسازی. البته باید اعتراف کنیم که هنوز هم این شرکت سامسونگ الکترونیک است که پرچم­دار برند سامسونگ شناخته شده و سعی در تصرف بازار جهانی تولید لوازم الکترونیکی و رسانه­ های دیجیتال دارد. تولید سامسونگ الکترونیک بر ۴ حوزه متمرکز است: رسانه­ های دیجیتال، نیمه­ رساناها، شبکه­ های ارتباط از راه دور، و ابزار و قطعات دیجیتال ال­ سی­ دی، که البته گروه اول شاید مهم­ترین گروه باشد، چرا که کلیه لوازم کامپیوتری هم­چون لپ­ تاپ، پرینتر، تلویزیون و مانیتور، دستگاه­های دی­ وی­ دی و نیز کلیه لوازم خانگی مانند یخچال و فریزر، دستگاه­های تهویه و تصفیه هوا، ماشین­های ظرف­شویی و لباس­شویی، انواع فر و اجاق گازهای مایکرویو و جاروبرقی را دربرمی­گیرد و بنابراین جامعه هدف بزرگتری را پیش­روی خود دارد. این شرکت که دفتر مرکزی آن در شهر سوون کره جنوبی واقع شده است، در سال ۲۰۱۲ بزرگ­ترین شرکت فناوری اطلاعات در جهان از نظر درآمد و چهارمین از نظر ارزش بازار معرفی شده، و در همین سال ۷۰ درصد از کل درآمد گروه سامسونگ از سامسونگ الکترونیک تأمین شده است.

تاریخچه

سنگ بنای اولیه سامسونگ در سال ۱۹۳۸ به دست لی بیونگ- چول بنیان نهاده شد. این کسب و کار کوچک که در اینگیو- دونگ کنونی واقع شده بود، در ابتدا با ۴۰ کارمند به خرید و فروش مواد غذایی محلی و نودل­های آماده شروع به کار کرد و پس از کامیابی در کار، در سال ۱۹۴۷ دفتر آن به شهر سئول انتقال یافت، اما با شروع جنگ کره مجبور به ترک سئول شده و در بوسان به کار تصفیه قند مشغول شد. این شرکت به­ مرور دایره فعالیت­های خود را گسترش داده و به حوزه­ هایی نظیر بیمه نیز وارد گردید. سپس با سرمایه­ گذاری مشترک با گروه هیوسانگ، شرکتی را توسعه دادند که نام کنونی آن سامسونگ سی­ اند­ تی است. در اواخر دهه ۶۰ میلادی بود که سامسونگ با تأسیس بخش­های مرتبط با الکترونیک، پا به عرصه این صنایع گذاشته و دفتر مرکزی آن را در شهر سوون دایر نمود. اولین محصول الکترونیکی سامسونگ در این مقطع یک دستگاه تلویزیون سیاه و سفید بود و در سال ۱۹۷۹ نیز، تولید انبوه اجاق گازهای مایکروویو خود را آغاز کرد. رفته رفته با ورود به صنایع سخت­ افزارهای ارتباط از راه دور، قلمرو تکنولوژی­های سامسونگ نیز افزایش میافت و پس از تولید دستگاه­های تلفن و فکس، این برند اقدام به تولید گوشی­های تلفن همراه کرد. پس از درگذشت مؤسس، گروه سامسونگ به چهار گروه تجاری مجزا تقسیم شد که البته اکنون دیگر هیچ­کدام از آنها جزئی از این مجموعه عظیم نیستند. در دهه ۱۹۸۰، سامسونگ الکترونیک استراتژی سرمایه­ گذاری در تحقیق و توسعه را در پیش گرفت؛ سرمایه­ گذاری­ هایی که همگی نقشی حیاتی در پیشتازی آن در صنعت الکترونیک جهان داشتند. در همین زمان خط تولید تلویزیون­های سامسونگ در پرتغال، نیویورک، توکیو، انگلستان و تگزاس به راه افتاد. با رشد بین­ المللی سامسونگ در دهه ۹۰، سامسونگ سی ­اند­ تی توانست قرارداد ساخت برج خلیفه امارات، یکی از دو برج شرکت پتروناس در مالزی و آسمان­خراش تایپه ۱۰۱ را از آن خود کرده و در صنعت برج­ سازی خود را نشان دهد. در سال۱۹۹۵سامسونگ اولین صفحه نمایش ال­ سی­ دی را تولید کرد و ده سال بعد، به بزرگ­ترین تولیدکننده پنل­های ال­ سی­ دی در جهان تبدیل شد. گفته می­شود که سامسونگ در مقایسه با دیگر شرکت­ های بزرگ کره­ ای، از بحران مالی که آسیا در سال ۱۹۹۷ تجربه کرد تقریباً بی­گزند باقی ماند، البته به­ جز واگذاری سامسونگ موتور به شرکت رنو که زیانی جدی برای او بود. از سال ۲۰۰۰ به بعد قلمرو تکنولوژی­ هایی که در سامسونگ الکترونیکس گسترش یافتند آن­قدر وسیع است که ال ­سی­ دی­ های نازک و انعطاف­ پذیر، گوشی­ های هوشمند سری گلکسی و لوازم خانگی جدید، مانند سری سرآشپز (Chef Collection) که انواع محصولات اعم از یخچال، اجاق گاز، فر و مایکروویو، و ماشین­های ظرف­شویی را روانه بازار کرده است، تنها بخشی از مهم­ترین آن­هاست که سبب توفیق سامسونگ در عرصه محصولات دیجیتال در جهان شده است.

گزارش مالی و آمارها

طبق گزارش سامسونگ در سال ۲۰۱۴، فروش خالص محصولات در سال ۲۰۱۳ معادل ۳۰۵ میلیارد دلار، ارزش کل دارایی­های آن به میزان ۵.۵۲۹ میلیارد دلار و درآمد خالص نیز ۱.۲۲ میلیارد دلار بوده، درحالی­که تعداد کارکنان سامسونگ حدود ۴۸۹ هزار نفر در سال ۲۰۱۳ بوده است. هم­چنین، میزان فروش محصولات سامسونگ الکترونیکس در سال ۲۰۱۴ چیزی حدود ۱۸۴میلیارد دلار بوده است. در همین سال، سهم بازار جهانی پنل­های تلویزیون­های مسطح سامسونگ بر اساس فروش سالیانه به­ میزان ۳.۲۸ درصد و سهم بازار جهانی گوشی­های تلفن همراه نیز برای تلفن­های همراه سامسونگ به میزان ۱.۲۲ درصد بوده است. گفتنی است که سامسونگ در برنامه چشم­ انداز ۲۰۲۰ خود بر آن است تا فروش سالیانه محصولات­ش را به ۴۰۰ میلیارد دلار رسانده و رتبه یک جهان را در عرصه محصولات فناوری اطلاعات را از آن خود کند. شعار این نقشه چشم­ انداز این است: الهام­ بخش جهان باش، آینده را خلق کن.

سامسونگ با حضور در بازارهای جهانی نقش بسزایی در بهبود اقتصاد کره جنوبی داشته و همگام با موج کره­ای در اقتصاد دانشی و فناوری­های دیجیتال عصر حاضر و در نتیجه با سیاست­های روز این کشور جهت پیشبرد اقتصاد خلاق هم­ راستا بوده و فعالیت­هایی را نیز برای ارتقای صنایع خلاق کره انجام داده که از میان آنها می­توان به اقدام اخیر سامسونگ الکترونیک در تجهیز ۱۶ کارخانه منسوجات به سیستم­های برنامه­ ریزی منابع طراحی شده به­ دست کارشناسان این شرکت اشاره کرد.

سامسونگ در ایران و جهان

سامسونگ الکترونیک در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا فعالیت داشته و در بیشتر آنها خطوط تولید و مونتاژ خود را راه­ اندازی کرده است. ساختمان جدید ده ­طبقه آن در منطقه موسوم به دره سیلیکون، که بیشتر به یک مکعب روبیک عظیم شباهت دارد، با ارزش ۳۰۰ میلیون دلار و در ۱.۱ میلیون فوت مربع در شهر سن­ خوزه ایالت کالیفرنیا احداث شده که دفتر مرکزی این شرکت در آمریکای شمالی محسوب می­شود و بر آن است تا فعالیت­های تحقیق و توسعه در زمینه نیمه­ رساناها و بخشی از مسائل فروش و بازاریابی سامسونگ الکترونیک در این مجموعه انجام پذیرد. در سال ۲۰۱۴ نیز علاوه ­بر سرمایه­ گذاری­ هایی که درزمینه راه­ اندازی خطوط تولید جدید سامسونگ در کشورهای کره و ویتنام صورت گرفت، موزه نوآوری سامسونگ نیز در مرکز کار این مجموعه در شهر سوون کره افتتاح گردید.

در بازار ایران نیز محصولات مختلفی از سامسونگ الکترونیک به فروش می­رسند که تبلت و گوشی­ های هوشمند تلفن همراه، لوازم خانگی آن شامل یخچال و فریزر و اجاق گاز و مایکروویو و ماشین­های لباس­شویی و ظرف­شویی، و انواع مانیتور و تلویزیون با تکنولوژی­های ال­ سی­ دی و ال­ ای­ دی از پرفروش­ترین و پرطرفدارترین محصولات این برند هستند.

امید می رود با همت مدیران و خانواده بزرگ سامسونگ در ایران، و همزمان با راه اندازی خطوط تولید جدید این شرکت در کشور، رفته رفته شاهد افزایش سطح تعاملات بین المللی برای توسعه همکاری های فناورانه صنعتی در سطح منطقه و جهان باشیم. همچنین نباید فراموش کرد که توسعه صنعتی در کشور باید به صورت تدریجی و با برنامه ریزی و هوشمندی صورت گیرد و هرگونه تعجیل در این امر ما را به نتیجه مطلوب نخواهد رساند. مضاف بر این، امروزه سخن از توسعه بدون افزایش سطح تعاملات بین المللی ممکن نیست و چه بهتر که با بهره گیری از فضای پسابرجام، مدل سامسونگ به عنوان یک نمونه موفق در این عرصه معرفی شود. در مطالب آتی از سرگذشت سامسونگ در ایران و برخی کشورهای دیگر سخن خواهیم گفت و تلاش خواهیم کرد تا تجربه موفق مدیران این شرکت در توسعه تولید محصولات فناورانه و گذر از واردات صرف به تعامل تولیدی فناورانه با شرکت مادر را منعکس نماییم.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir