بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 آبان 1392      14:2

مرگ یک پیر‌مرد چشم‌گشاد آلمانی در برزیل /فولکس متوقف شد

ویژه نامه حاشیه هفته نامه متن نوشت:

بعضی خودرو ها عجیب با سبک زندگی مردم بعضی کشور ها جور در می آیند مثل ون های فولکس واگن برای برزیلی ها. برزیلی ها ون های کلاسیک فولکس را تقریباًً برای هر کاری استفاده می کنند؛ از تاکسی، آمبولانس و ماشین پلیس گرفته تا رستوران سیار و حتی خانه و محل زندگی، این مدل فولکس واگن تا حدی عصای دست اقشار مختلف در این کشور بوده که بعد از اینکه تولید شان در همه جای جهان متوقف شده است، برزیلی ها هنوز این ون های کلاسیک 56 ساله را تولید می کنند. اما این مدل ماشین هم قرار است به زودی به موزه تاریخ بپیوندد؛ تا قبل از پایان سال 2013 سری ویژه ای از این ون های دوست داشتنی به عنوان حسن ختام به بازار عرصه می شوند و تمام .

گزارش مجلس اشپیگل را در رابطه با روز های پایانی مینی بوس های فولکس واگن در آخرین کشوری که هنوز آنها را تولید می کرد. در ادامه می خوانید.

از فولکس دل نمی کنند
بعضی از این ون ها قیژ قیژ می کنند و بعضی دیگر وقتی سنگین بشوند به خرت خرت می افتند. شاید رنگ ورو رفته و قدیمی باشند اما حسابی پرطرفدارند. هنوز هم می توان صفر کیلومترشان را خرید اما نه برای مدت طولانی. روز های ون فولکس واگن در برزیل، آخرین جایی که هنوز آنها را تولید می کرد، رو به پایان است. «آدمیر کاردونا»، 48 ساله و تاجر این ون هاست. او به آرامی دستش را روی یکی از مدل های 1970 این ون می کشد و می گوید: «اگر دیگر کسی اینها را نمی خواهد، حرفی نیست اما یک روز مردم جلو در فرودشگاه من صف می کشنند تا این یکی را بخرند.»
قبلاً شایعاتی در مورد مرگ قریب الوقوع این ون ها پخش شده بود اما حالا دیگر قضیه قطعی شده است. در دسامبر امسال آخرین ون های تیپ دو وارد بازار سائو پائولو می شوند. این به آن علت است که این ماشین ها دیگر با استاندارد روز مطابقت ندارند و از سال 2014 تمام ماشین ها در برزیل قرار است به ترمز ای بی اس و ایربگ مجهز باشند، گزینه هایی که روی این مدل های قدیمی 56 ساله قابل اعمال نیست.
اما «کاردونا» عقیده دیگری دارد. او می گوید:" «این حرف ها بی اساس است چون اگر آنها واقعاً بخواهند، می توانند این مدل ها را هم مجهز کنند.» او خودش تا الان فرمان هیدرولیک، پنجره اتوماتیک، صندلی های تاشو و سیستم تهویه هوا را به اتوبوس های کمپانی خودش اضافه کرده است، امکاناتی که سازندگان این خودرو به خواب هم نمی دیدند. «کاردونا»، مدیر کمپانی «سیا داس کومبیس» در جنوب شهر «پورتو آلگره» در برزیل است او 34 دستگاه خودرو موجودی دارد که همه قابل فروش یا کرایه هستند. اوضاع کسب و کار او خوب و «کاردونا» در فکر توسعه کمپانی بوده اما اکنون نگران آینده است. او می گوید: «حالا دیگر به دست آوردن قطعات این خودرو دشوار تر می شود. فولکس واگن دارد تنها خودرویی که واقعاً متعلق به مردم بود را به قبرستان ماشین ها می فرستد.»

تلفیق عقل آلمانی با زندگی برزیلی
اولین اتوبوس های VW در سال 1953 در ساختمان عظیمی نزدیک سائوپائولو سر هم بندی شد. چهار سال بعد، «فولکس واگن دو برزیل» خودش خط تولید را به راه انداخت. کمتر خودرویی در جهان به لحاظ مدت تولید به گرد این فولکس واگن ها می رسد. مینی بوس های VW نشان دهنده ازدواج عجیب و موفق مهندسی آلمانی با سبک زندگی برزیلی است. در برزیل بیش از 5/1 میلیون دستگاه از این خودرو تولید شده است و این مینی بوس ها برای بسیاری از صاحبان کسب وکار های کوچک حکم نان شب را دارند. مدل صفر کیلومتر این مبنی بوس ها 47 هزار رئال (چیزی حدود 15 هزار یورو) است و این یعنی آنها به صرف ترین خودروی موجود در بازار هستند.
بیشترین استفاده از مینی بوس های VW در بازا ر های هفتگی و در کار گاه های ساختمان سازی است. از آنها اغلب به عنوان کیوسک های سیار، آمبولانس و حتی نعش کش هم استفاده می شود. در ریو دو ژانیرو، مینی بوس های شلوغ VW بین تپه های زاغه نشین شهر که به «فاولا» مشهورند، در رفت وآمدند و در حومه آمازون هم از آنها برای حمل ونقل توریست ها از میان جاده های گلی استفاده می شود.

سری نهایی، ادای دینی به گذشته باشکوه
فولکس واگن در طول دهه ها، هراز گاهی این خودرو محبوب را به روز رسانی مختصری می کرد. به جایی چراغ های گرمازای قدیمی که حرارتش صورت هر رهگذری را می سوزاند، چراغ های مدل جدید نصب کردند. چند سالی هم فولکس واگن های معروفی با موتور بوکسوری و سیستم خنک کننده با هوا تولید شدند که دیزلی هم بودند، گرچه آن مدل خوب مهندسی نشده بود و به سرعت از بازار خارج شد. وقتی استاندارد های جدید آلایندگی مطرح شدند، فولکس واگن هم از موتور هایی با خنک کننده های آبی استفاده کرد از آن زمان که آن رادیاتور مشکلی به جلوبندی این ماشین ها اضافه شد و شکل و شمایل مدل های کلاسیک را خراب کرد اما این تغییر هم از محبوبیت این خودرو نکاست. فقط همین امسال بیشتر از 13 هزار دستگاه مینی بوس VW ساخته شده است که بیشتر آنها هم دستی سر هم بندی شده اند اما در بزیل مشتری ها گزینه های انتخابی چندانی هم ندارند. مینی بوس های VW در این کشور فقط در دو مدل 9 صندلی و ون های مخصوص تحویل کالا، آن هم فقط در یک رنگ وجود دارند؛ سفید.
به عوان حسن ختام، VW قرار است آخرین سری این مینی بوس ها را به باشگوهی سابق شان تولید کند. این سری یادگاری که فقط شامل 600 دستگاه خودرو است، قرار است شکل مدل افسانه ای دهه های 60 و 70 باشند و به قول برزیلی ها با «کت ودامن» به بازار بیایند. حتی پنجره های آنها هم قرار است مثل مدل های قدیمی پرده داشته باشند. تنها ادای دین آنها به ظواهر مدرن خودرو سازی یک ضبط ناقابل با قابلیت پخش MP3 و پورت USB است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir