بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 31 شهريور 1392      7:27
چه کسانی نامه کمپین نه به تحریم را امضاء نکردند؟

نامه برای ما نیامد/ وقت خواندش را نداشتیم

نامه نه به تحریم می تواند اقدام مدنی موثری برای آینده کشور باشد

 

سایه فتحی: به نظر می رسد، کمپین ضد تحریم موفق شده حمایت بیشترین تعداد از اقتصاددان کشور را جلب کند. برخی اقتصاددانان کشور براین باورند که اهداف کمپین زیربار تبلیغات گم شده است. حتی برخی اقتصاددانان نیز با راه اندازی این کمپین مخالفت کرده اند چراکه نتیجه آن را نامعلوم می دانند.  

به نامه نگاری محدود نشویم

احمد میدری عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اعتقاد دارد کمپین ضد تحریم باید ابعاد بین المللی پیدا کند.

با وجود اختلاف نظر میان اقتصاددانان لیبرال با نهادگرا بر سر راه اندازی کمپین ضد تحریم با تکیه بر اصول تجارت آزاد اما شما به عنوان اقتصاددان نهادگرا از فعالیت این کمپین حمایت کرده اید. بطورکلی نظر شما درباره فعالیت این کمپین چیست؟

من موافقتم با  راه اندازی این کمپین را با امضای نامه کمپین ضد تحریم اقتصاددانان اعلام کردم. به نظرم این اقدام خوب و مثبتی است که از سوی اقتصاددانان ایرانی آغاز شده و باید حمایت شود.

بنظر شما این کمپین با چه مکانیزم هایی می تواند به موفقیت برسد؟

کمپین نباید تنها به نامه نگاری محدود شود. باید از راهکارها و شیوه های مختلف در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سانی به  افکار عمومی در جهان اقدامات لازم را انجام دهد.همچنین باید سایت های اطلاع رسانی گسترده و فراگیر راه اندازی شود و به شکل مستمر اقداماتی که در این زمینه انجام می شود را منتشر کنند و نظرات و پیشنهادات مختلف در جهت فعالیت بهتر این کمپین دریافت شود.  با توجه به اینکه کمپین از سوی اقتصاددانان کشور راه اندازی شده است باید تلاش کند تا با همتایان خود در جهان یعنی اقتصاددان های مطرح جهان در ارتباط باشد و توجه انجمن های اقتصادی دنیا را بخود جلب کند تا بتواند با کمک آنها تاثیرات تحریم های اقتصادی را در افکار عمومی نمایان سازد.

دیگر گروههای جامعه مدنی در این کمپین چه جایگاهی دارند؟

در کمپین ضد تحریم باید تمام گروهها فعال در جامعه مدنی حضور داشته باشند. این جنبش تنها به اقتصاددانان محدود نخواهد بود اگر اینطور باشد میزان تاثیر گذاری آن پایین است. البته با توجه به اینکه ایده راه اندازی کمپین ضد تحریم از سوی اقتصاددانان مطرح شده است نقش و وظیفه سنگین تری دارند اما باید تمام گروهها و بخش های محتلف جامعه مدنی از آن حمایت کنند تا ضریب موفقیت بیشتری داشته باشد. باید ارتباطات دو جانبه میان گروههای جامعه مدنی در داخل ایران با کشورهای غربی برقرار شود. از سوی دیگر نمایندگانی از میان اعضای این کمپین باید مشخص شوند و به کشورهای غربی سفر کنند و با ایجاد ارتباطات قوی آنها را از اثرات تحریم های اقتصادی ایران و فشاری که بر زندگی مردم عادی تحمیل کرده است، آگاه سازند. امید است گام های جدی در این زمینه برداشته شود در چارچوب اهداف و فعالیت های کمپین مربوطه بتوان به موفقیت رسید.

مخالف نیستم اما نامه ای ندیده ام که امضا کنم

سعید شیرکوند عضو هیات علمی دانشگاه تهران و معاون وزیراقتصاد در دولت اصلاحات موفقیت کمپین را در گرو همراهی گروه های اجتماعی می داند.

شما در جریان راه اندازی کمپین ضد تحریم از سوی برخی اقتصاددانان هستید. آیا این نامه را امضا کرده اید؟

بنده هنوز این نامه را ندیده ام که بخواهم درباره امضا کردن آن تصمیم بگیریم. تنها شنیده ام که تعدادی اقتصاددان کمپین مدنی در مخالفت با تحریم های اقتصادی ایران را راه اندازی کرده اند. بنابراین این نامه را امضا نکرده ام. نه اینکه قصد داشته باشم با راه اندازی این کمپین مخالفت کنم بلکه نامه ای ندیده ام که بخواهم امضا کنم یا اینکه امضا نکنم.

با این حال با راه اندازی این کمپین مدنی از سوی اقتصاددانان داخل کشور موافق هستید؟

بله. بنده مخالفتی ندارم که در کنار اقدامات دولت آقای روحانی که در جهت بهبود روابط سیاست خارجی انجام می دهد چنین کمپین هایی از سوی جامعه مدنی شکل بگیرند. جنبش های مدنی به هرحال می توانند اقدامات مثبتی در این زمینه انجام دهد.

بنظر شما کمپین ضدتحریم تا چه میزان می تواند در زمینه تاثیر گذاری بر افکار عمومی تاثیر گذار باشد؟

قطعا تاثیر گذار است و می تواند با جلب نظر افکارعمومی در جهان حداقل آگاهی لازم بدهد که تحریم های اقتصادی چه عواقب و تبعاتی برای مردم ایران داشته باشد.

از تمام توان برای موفقیت کمپین استفاده می کنیم

موسی غنی نژاد عضو هیات علمی دانشگاه و از موسسان راه اندازی کمپین ضد تحریم اقتصاددانان به شمار می آید. او نقش بسیار جدی و موثری در راه اندازی و فعالیت کمپین داشته است. غنی نژاد اعتقاد دارد باید دایره فعالیت های کمپین گسترش یابد.

با توجه به اینکه شما از موسسان راه اندازی کمپین ضد تحریم اقتصاددانان هستید آیا قرار است این کمپین تنها با نامه نگاری در میان اقتصاددانان و اساتید دانشگاه ها و فعالان جامعه مدنی در داخل و خارج کشور در جهت تحقق اهداف خود در رابطه با تحریم های اقتصادی عمل کند؟

خیر. نامه نگاری یکی از شیوه های مرسوم در جهت اطلاع رسانی و حمایت از کمپین مدنی محالفت با تحریم هاست. همانند تمام کمپین های مدنی از تمام ابزارها در جهت تحقق اهداف مربوطه استفاده خواهد شد. یکی از اقدامات که این کمپین مدنی انجام داده است، انتشار مقالات و سخنرانی ها در رابطه با ضرورت راه اندازی آن در رسانه ها بوده است که تاکنون توانسته توجه طیفی از جامعه مدنی را به خود جلب کند. در حال حاضر نیز  نامه کمپین  برای تعدادی از اقتصاددانان و حقوق دانان و روزنامه نگاران ارسال شده است و امید است با امضای این نامه و افزایش حمایت ها در داخل کشور در گام های بعدی ارتباط با افکار عمومی در کشورهای غربی را آغاز کنیم.

اختلاف نظرهایی که در این رابطه شنیده شده میان اقتصاددانان وجود دارد آیا تاثیر در فعالیت کمپین دارد؟

همانطور که گفتم نامه در این مرحله برای تعدادی از اقتصاددانان، حقوق دانان و روزنامه نگاران  ارسال شده است و امیدوارم حمایت های لازم بعمل آید. ما در راه اندازی این کمپین مدنی اهداف خیرخواهانه را دنبال می کنیم و تمام این تلاش ها در راستای کاهش فشار اقتصادی برای زندگی مردم کشورمان است.  در حال حاضر وضعیت تحریم ها به گونه ای است که معشیت و سلامت مردم عادی را به مخاطره انداخته است و نمی توان به آسانی از کنار مسایل گذاشت. نباید با این دید نگاه کرد  که فعالیت های مدنی نتیجه نخواهد داد و حکومت های غربی به این مسایل توجه نمی کنند. باید هرچقدر می توان در این زمینه تلاش کرد.

با این حال برخی منتقدان راه اندازی این کمپین معتقدند که تکیه بر اصول تجارت آزاد نمی توان که محور اصلی راه اندازی کمپین ضد تحریم است موفق شد که بار تحریم های اقتصادی کاست.

در راه اندازی این کمپین هدف اصلی این است که بر افکارعمومی در کشورهای غربی تاثیر بگذاریم. باید افکارعمومی در غرب آگاه شود که تحریم اقتصادی ایران برخلاف ادعاهای مقامات اروپایی و امریکایی بوده و باعث شده تا زندگی مردم عادی در ایران با اختلال مواجه شود. در حالیکه دولتمردان غربی در رسانه های خود عنوان کرده اند که تحریم ها برای ممانعت از فعالیت های هسته ای ایران است  و تاثیری بر زندگی مردم ایران ندارد. ما قصد داریم این مسایل را به افکار عمومی جهان گوشزد کنیم تا آنها بتوانند با فشار بر دولت های خود باعث عقب نشینی آنها از تحریم های اقتصادی کشورمان شوند. از طرف دیگر همانطور که بارها در رسانه ها درباره اهداف راه اندازی این کمپین گفته ام باید دولت های غربی از نقض اصول تجارت آزاد دست بردارند. چراکه منطق تجارت آزاد با تحریم های اقتصادی هم خوانی ندارد. تحریم های اقتصادی سدی در برابر تجارت آزاد بین کشورهاست.

اقدامی مثبت است

حسن سبحانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم در دسته اقتصاددانان موافق راه اندازی کپمین ضد تحریم است.

نظر شما درباره راه اندازی کمپین ضد تحریم از سوی اقتصاددانان چیست؟

اینگونه اقدامات و حرکات در قالب کمپین های مدنی مثبت است. این حرکت ها می تواند اثرات خوبی هم در سطح جهانی داشته باشد.

شما نامه کمپین ضد تحریم اقتصاددانان را امضا کرده اید؟

این نامه را دریافت کرده ام اما هنوز امضا نکرده ام.

علت چیست؟

در حال بررسی هستم و تصمیم قطعی نگرفته ام. مشحص نیست که این نامه را امضا کنم یا خیر. پس از بررسی های لازم تصمیم می گیرم. به هرحال نفس این عمل خوب است و مثبت ارزیابی می شود. فعلا بیشتر از این جملات نمی توان نظری بدهم تا بررسی در این زمینه را کامل نکرده ام.

نامه را نخواندم

 فرشاد مومنی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی هرچند در دسته اقتصاددانان طرفدار اقتصاد آزاد نیست ولی او نیز مخالفت جدی با نامه ندارد.

شما بعنوان اقتصاددان نهادگرا نامه کمپین ضد تحریم که از سوی اقتصاددانان لیبرال مطرح شده است را امضا کرده اید؟

نامه کمپین ضد تحریم برای بنده ارسال شده است. متاسفانه هنوز فرصت نکرده ام آن را مطالعه کنم.

بطور کلی راه اندازی کمپین ضد تحریم  با محوریت اصول تجارت آزاد در جهت تاثیر گذاری بر افکار عمومی جهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

نظر دادن در این باره بسیار سخت است. با توجه به اینکه هنوز فرصت جمع آوری اطلاعات درباره فعالیت این کمپین را نداشته ام نمی توانم بطور قطع نظر بدهم . حال اینکه اقدام اقتصاددانان لیبرال تا چه میزان تاثیر گذار است را باید مورد بررسی قرار دهیم؟ فعلا زود است که بخواهم در این باره نظر بدهم . چراکه اگر هرنظری بدهم بدون کسب اطلاعات لازم قضاوت کردن به حساب می آید.

یعنی فعلا این نامه را امضا نمی کنید؟

پس از بررسی جوانب امر درباره امضای این نامه تصمیم خواهم گرفت.

 کمپین ضد تحریم راه به جایی نمی برد

مهدی تقوی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در دسته اقتصاددانانی جای می گیرد که مخالف راه اندازی کمپین است.

شما نامه کمپین ضد تحریم اقتصاددانان را امضا کرده اید؟

برای بنده نامه ای در این باره ارسال نشده است . اطلاعی از آن ندارم. اما اگر این نامه نیز برای من ارسال می شد امضا نمی کردم.

علت این مخالفت چیست؟ آیا این مساله به اختلاف نظر اقتصاددان های نهادگرا با لیبرال ها در این باره برمی گردد؟

اینگونه نیست که بگویم چون اقتصاددان های لیبرال در این زمینه پیشقدم شده اند و با منطق اقتصاد آزاد می خواهند در قالب فعالیت های مدنی کمپین مدنی مخالفت با تحریم های اقتصادیررا راه اندازی کنند، مخالف هستم. این کار در ظاهر خوب است و نیت حیرخواهانه ای دارد. اما توجه کنید تحریم های اقتصادی از سوی سران کشورهای غربی اعمال شده و اهداف سیاسی در دارد. به این سادگی نیست که با انجام فعالیت های مدنی و آگاه سازی افکارعمومی در جهان بتوان دولت های غربی را وادار کرد که تحریم های اقتصادی ایران را بردارند.

شما معتقدید که این کمپین مدنی در عمل موفق نمی شود؟

کاهش تحریم ها و یا برداشتن شدن انها در گرو سیاست خارجی ایران با غرب است. باید دولت آقای روحانی وعده هایی که در جهت تعاملات با غربی ها داده را اجرایی کند تا بتوان امیدوار بود بتدریج با تعاملاتی که ایجاد می شود راه برای کاهش تحریم ها هموار شود. در اینکه تحریم ها علیه ایران خصمانه است شکی نیست و سران کشورهای غربی با اعمال این تحریم ها بیشتر زندگی مردم ایران را تحت تاثیر قرار داده اند اما راه حال آن تنها در چارچوب مذاکرات دولت ایران با غربی هاست و باید مذاکرات به سرانجام برسد تا شاهد کاهش تحریم ها باشیم. وگرنه کمپین ضد تحریم اقتصاددانان راه به جایی نمی برد.

تک تک امضا کنندگان نامه کمپین باید برای موفقیت تلاش کنند

حسن طایی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی از راه اندازی کمپین ضد تحریم حمایت می کند.

شما موافق راه اندازی کمپین ضد تحریم از سوی اقتصاددنان لیبرال هستید؟ آیا نامه این کمپین را امضا کرده اید؟

بله نامه مذکور را امضا کرده ام و با راه اندازی این کمپین موافق هستم.

راه اندازی کمپین ضد تحریم در کشورهای غربی تا چه میزان می تواند موفق عمل کند؟

قطعا راه اندازی کمپین ضد تحریم یک فعالیت اجتماعی و صنفی است و می تواند بر افکار عمومی در سطح جهان تاثیرات بسیار مثبتی داشته باشد. به هرحال یکی از مشکلات ایران در رابطه با تحریم ها به این مساله برمی گردد که افکار عمومی جهان از آثار این تحریم ها اگاه نیست و نمی داند که معیشت مردم عادی در پی این تحریم ها به خطر افتاده است.

به نظر شما اعضای این کمپین چگونه می توانند در موفقیت آن نقش ایفا کنند؟

توجه کنید که میزان اثرگذاری فعالیت های این کمپین در سطح جهانی بر روی افکارعمومی در گرو این مساله است که تا چه میزان امضا کنندگان نامه مذکور و یا حامیان راه اندازی کمپین ضد تحریم از اعتبار و نفوذ برخودارند تا فعالیت این کمپین در رسانه های غربی منتشر شود. پس از ان نیز هریک از اعضای این کمپین باید به سهم خود با توجه به ارتباطاتی که دارند به آگاه سازی افکارعمومی در رابطه با آثار تحریم های اقتصادی و اثرات مخرب آن بپردازند. اگر مساله برداشتن تحریم های اقتصادی ایران به مطالبات عمومی در سطح جهان تبدیل شود می تواند بسیار امیدوار بود که به موفقیت دست پیدا کنیم. باید تمامی فعالان جامعه مدنی از جمله  اساتید دانشگاهها در تمام عرصه علمی، شخصیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و  روزنامه نگاران و هنرمندان با اقتصاددانان در فعالیت این کمپین همکاری کنند تا بتوان با افزایش حامیان این کمپین در سطح جهان در جهت تاثیر گذاری بر افکار ضریب موفقیت این کمپین مدنی را بالا برد.

کمپین ایدئولوژیک با شکست مواجه می شود

کمال اطهاری براین باوراست که کمپین باید در برخی رفتارهای خود تجدید نظر کند.

شما در جریان راه اندازی کمپین ضد تحریم توسط اقتصاددانان لیبرال هستید؟ نامه ای در این باره دریافت کرده اید؟

بنده از طریق رسانه ها از راه اندازی این کمپین مدنی که ظاهرا بر اصول اقتصاد آزاد استوار است باخبر شده ام. اما متاسفانه نامه ای برایم ارسال نشده است که بخواهم با امضا کردن یا امضا نکردن آن موافقت یا مخالفت کنم. دیگر از بانیان این کمپین باید پرسید که از اقتصاددانان چه تعریفی دارند که برای عده ای نامه را ارسال کرده اند اما برای عده ای دیگرنامه ای نفرستاده اند.

نظر شما درباره راه اندازی این کمپین چیست؟

در یکی از مصاحبه های که مربوط به راه اندازی این کمپین بود خواندم که یکی از دلایل راه اندازی این کمپین، این است که تحریم ها مخالف اصول اقتصاد ازاد است. بنظرم این دلیل تنها برای راه اندازی این کمپین کفایت نمی کند. به عبارت دیگر اگر این کمپین بر این اساس استوار باشد که مخالفت با تحریم ها با قبول لیبرالیسم نو مساوی است، اشتباه است. در واقع شواهد نشان می دهد به نظر می رسد این رفتارها منجر به شکل گیری کمپینی ایدئولوژیک شده است و در عمل نمی تواند کارایی داشته باشد.

یعنی این مساله باعث محدود شدن کمپین به عده ای خاص از اقتصاددانان و گروههای مدنی خواهد شد؟

کمپین مدنی که قرار است جامعه اقتصاددانان و نهادهای مدنی را در برگیرد باید جامع و وسیع باشد. این کمپین تنها نمی تواند با تکیه بر گروه خاصی که اندیشه های اقتصاد لیبرال دارند، بتواند تمام گروههای محتلف اقتصاددانان را به خود جلب کند و حتی توجه تمامی گروههای جامعه مدنی را بخود معطوف کند. این کمپین باید بتواند انجمن های اقتصادی و اجتماعی را بهم پیوند دهد و به شکل یک مجموعه کامل عمل کند اگر بخواهد تنها اندیشه های یک طیف مثلا اقتصاد آزاد را اشاعه دهد و از این طریق بخواهد اهداف خود در تاثیر گذاری بر افکار عمومی در جهان محقق کند بعید است که موفق شود چراکه کمپین های ایدئولوژیک هیچ گاه نتوانسته اند تاثیر گذاری چندانی در سطح افکار عمومی داشته باشند.

کمپین برای بخش خصوصی است

حسین راغفر عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا موافق راه اندازی تحریم است.

شما به عنوان اقتصاددان نهادگرا آیا نامه کمپین ضد تحریم که از سوی اقتصاددانان آزاد ایده آن مطرح شده است را امضا کرده اید؟

بنده موافق راه اندازی این کمپین هستم. به هرصورت نفس این امر که اعتراضی به سیاست خصمانه دولت های غربی است و تمام قوانین و مقررات بین المللی را نقض می کنند، درست است. باید اینگونه کمپین ها از سوی جامعه مدنی در کشور راه اندازی شوند. البته این مساله را نباید به اقتصاددانان آزاد نسبت داد چراکه برای اولین بار بخش خصوصی این اقدام را انجام داد و این ایده را مطرح کرد حال اقتصاددانان آزاد و در راس آنها دکتر غنی نژاد بعد تبلیغاتی به این امر بخشیدند و باعث مطرح شدن این کمپین در رسانه ها شدند.

بطور کلی نظر شما درباره این کمپین چیست؟

قربانیان تحریم اقتصادی همیشه مردم عادی بوده اند. نمونه ان کشور عراق است که چگونه تحریم های اقتصادی جان هزاران انسان را گرفت. باید جامعه مدنی به این مساله حساس باشد و به هر طریق صدای اعتراض مردم کشورهای مورد تحریم قرار گرفته را به افکار عمومی جهان منتقل کند. معتقدم هر نوع اعتراض در مورد بکارگیری ابزار ناعادلانه علیه مردم بیگناه باید مورد تایید و حمایت قرار گیرد و هر فردی از جامعه مدنی فرقی ندارد، اقتصاددان باشد یا هنرمند و روزنامه نگار باید در این زمینه تلاش کند. گروه های اجتاعی باید باید تلاش کنند، افکار عمومی جهان را آگاه سازند که قربانی اصلی تحریم اقتصادی مردم عادی هستند و نباید بگذارند دولت های غربی بهرشکل بخواهند برای تامین منافع سیاسی خود به روش های اینگونه، متوسل شوند.

بنظر شما این کمپین تا چه میزان می تواند موفق شود تا با تاثیر بر افکار عمومی جهان از بار تحریم های ایران بکاهند؟

با اینکه با این اقدام موافقم اما به شکل عملی چندان موفق نخواهد شد. البته می تواند به نوعی کمکی به دولت آقای روحانی باشد در جهت اینکه نشان دهد مردم ایران نسبت به تحریم ها معترض اند و از دولت خود خواسته اند با غرب به تعامل بپردازد. حتی می تواند به عنوان نشانه در حسن نیت ایران در به ثمر رسیدن مذاکرات تاثیر داشته باشد. اما به خاطر داشته باشیم که نظام سلطه به این مسائل توجه نمی کند. متاسفانه دولت آمریکا بارها نشان داده که به افکار عمومی توجهی ندارد و هرگاه منافعش ایجاب کرده دست به جنگ و تحریم زده است. با این حال امیدواریم با چنین حرکت هایی با پیوستن تمام گروهها و طیف های جامعه مدنی با یکدیگر و انعکاس صدای اعتراض مردم عادی ایران به نهادهای بین المللی به ویژه حقوق بشر و نهادهای وابسته به سازمان ملل  و نهادهای مردمی و انجمن های در بخش های اجتماعی و اقتصادی و حتی سازمان جهانی کار و غیره بتوانیم حداقل امیدوار باشیم تا با تغییر رویکرد حکومت ایران در سرانجام رسیدن مذاکرات و کاهش سلطه کشورهای غربی از فشار این تحریم ها کاسته شود.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir