بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : جمعه 29 شهريور 1392      12:40
40 تا 100 دلار

هزینه به ازای هر تن وارد به اقتصاد کشور وارد می شود

منبع: مسعود دانشمند عضو هیات نمایندگان اتاق ایران

روزنامه "شرق" در گفت و گویی با مسعود دانشمندرییس کمیسیون حمل ونقل «اتاق ایران» به بررسی لغو تحریم کشتیرانی ایران پرداخته است :

تحریم سازمان کشتیرانی ایران لغو شد. این خبر بیست وپنجم شهریور بر خروجی خبرگزاری های ایران قرار گرفت. همزمان با انتشار این خبر، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که به وجد آمده بود، از سرعت دهی به ترخیص کالاهای اساسی طی نیمه دوم سال جاری به ویژه با لغو تحریم های یک طرفه علیه شرکت های کشتیرانی ایرانی از سوی اتحادیه اروپا خبر داد. لغو تحریم کشتیرانی ایران، اگرچه یک اتفاق مثبت ملی است، اما به دلیل ظرفیت کم این سازمان در واردکردن کالا به کشور، مشکلات حمل ونقل کالاها همچنان به قوت خود باقی خواهد بود، ضمن اینکه شرکت «تایدواتر»، تنها شرکت خدماتی بنادر جنوبی مورد تحریم قرار گرفته و همین موضوع روند حمل ونقل کالا را با مشکل مواجه کرده است. لغو تحریم کشتیرانی ایران و مشکلاتی از این دست موضوع گفت وگوی «شرق» با مسعود دانشمند، رییس کمیسیون حمل ونقل اتاق ایران قرار گرفت. جزییات بیشتر این گفت وگو در ادامه می آید:

لغو تحریم کشتیرانی ایران، یکی از مهم ترین اخبار این هفته بود. این اتفاق در صورتی که قطعی شود، چه اثرات مثبتی برای اقتصاد ایران به ویژه در بخش واردات کالا دارد؟
با برداشتن این تحریم، کالا از اروپا به صورت مستقیم وارد ایران می شوند و این، مهم ترین اثر لغو تحریم کشتیرانی بر اقتصاد ایران است.
در زمان تحریم، آنگونه که گفته می شود کالا با طی دو مسیر وارد ایران می شود. در صورتی که جزییات بیشتری از این موضوع می دانید، بگویید؟
کالا ابتدا وارد بندر سه کشور، ترکیه، امارات (دوبی) و گرجستان می شود و از آنجا به سمت بنادر ایران می آید. البته روند حمل کالا به کشور با کشتی های کوچک تری انجام می شود که این موضوع بسیار وقت گیر و هزینه بر است.
کالا فقط از این سه کشور وارد می شود یا کشور دیگری هم برای انتقال کالا به ایران وجود دارد؟
قسمت اعظم کالا ها از بنادر این سه کشور وارد می شد اما اخیرا عمان هم به جمع این سه کشور پیوسته بود به طوری که بخش کمی از کالا ها از بنادر این کشور به سمت ایران می آمد.
این نحوه واردات کالا به کشور قطعا هزینه بر است. برآوردی از هزینه های اضافی در این بخش دارید؟
در واقع چون واردات کالا به ایران طی دو مرحله انجام می شود، هزینه هایی بر تجار تحمیل می کند. برآورد ما این است که به ازای هر تن کالا، 40 تا صددلار هزینه بر اقتصاد ایران تحمیل می شود.
تفاوت قیمت بین 40 تا صددلار برای چیست؟
این شکاف بستگی به این دارد که کالا از بندر کدام کشور راهی ایران شود. چهار کشوری که پیش تر نام بردم، هزینه خاص خود را دارند که گاهی تا صددلار به ازای هر تن افزایش می یابد.
حالا اگر لغو تحریم کشتیرانی قطعی شود، قیمت کالاها در داخل هم کاهش می یابد. کاهش قیمت از این محل را چقدر ارزیابی می کنید؟
به نظر من این کاهش به طور کلی حدود 10 درصد خواهد بود.
لغو تحریم در تنظیم بازار داخل اثرگذار خواهد بود؟ منظورم این است که کمبودهای گاه و بیگاه برخی کالا که به گرانی آنها منجر می شود، نیز رفع می شود یا اینکه همچنان شاهد کمبودهایی از این دست خواهیم بود؟
این موضع چندان به تنظیم بازارها و حل مشکل کمبود آنها ربطی ندارد زیرا مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، کمبود دلار در کشور است. بانک مرکزی به این دلیل که قادر به استفاده از ذخایر ارزی کشور از محل فروش نفت نیست و حتی قادر نیست این ذخایر را به کشور منتقل کند، نظم تامین کالا در کشور به هم می ریزد و به همین دلیل است که گهگاهی شاهد کمبود برخی از کالا ها در بازار هستیم. در صورتی که تحریم شبکه بانکی ایران برداشته شود، این مشکل مرتفع خواهد شد.
لغو تحریم در وقت نیز صرفه جویی می کند. در حال حاضر چقدر زمان صرف واردات کالا به کشور می شود؟
تا پیش از اعمال تحریم علیه کشتیرانی ایران، کالا از اروپا طی سه هفته وارد کشور می شد اما از زمانی که این سازمان تحریم شد، مدت زمان ورود کالا به کشور گاه تا سه ماه به طول می انجامد.
این موضوع چه اثری بر کار تجار ایرانی دارد؟
طولانی شدن مدت زمان ورود کالا به کشور موجب خواب سرمایه و دیر رسیدن کالا به کشور می شود که به تبع این موضوع نگرانی هایی در میان تجار به وجود می آید.
  قبل از اینکه نام کشتیرانی در فهرست تحریم اتحادیه اروپا قرار گیرد، شرکت تایدواتر توسط آمریکا تحریم شد. این موضوع چه تاثیری بر روند واردات کالا می گذارد. می خواهم بدانم با وجود لغو تحریم کشتیرانی اگر تحریم تایدواتر ادامه پیدا کند، مشکلی در واردات کالا خواهیم داشت یا نه؟
این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است. اول اینکه، بر اساس گفته مدیرعامل کشتیرانی ایران، این سازمان قادر است هفته ای 13 هزار کانتینر را به بنادر جنوبی کشور حمل کند. یعنی کشتیرانی در سال می تواند 650هزار کانتینر را به بنادر جنوبی بیاورد در حالی که سالانه دو میلیون و800 کانتینر وارد این بنادر می شود. بنابراین تنها 25 درصد کانتینرها از طریق سازمان کشتیرانی و شرکت های وابسته به آن و 75 درصد باقی مانده توسط خارجی ها وارد کشور می شوند. جنبه دوم این ماجرا شرکت تایدواتر است. این شرکت توسط آمریکا تحریم شده و تحریم آن به قوت خود باقی است. تایدواتر یک شرکت خدماتی است که در زمینه واردات کالا فعالیت می کند. در صورتی که هر شرکت خارجی با این شرکت وارد فعالیت شود مورد تحریم آمریکا قرار می گیرد. از این رو هیچ شرکت خارجی ای حاضر به همکاری با این شرکت نیست. تا این لحظه جایگزینی هم برای این شرکت معرفی نشده تا مشکلات ناشی از تحریم این شرکت مرتفع شود.
منظور شما این است که کشتیرانی ایران تنها با این شرکت که تحریم هم شده، همکاری می کند؟
بله، همین طور است و فعالیت انحصاری «تایدواتر» در این زمینه حمل ونقل کالا به ایران را دچار مشکل کرده است.
راهکار شما برای حل این مشکل چیست؟
سازمان کشتیرانی باید انحصار این شرکت را بشکند.
چگونه؟
با معرفی کردن شرکت یا شرکت های جایگزین برای تایدواتر همه مشکلات حل می شود.
با توجه به عملکرد انحصاری «تایدواتر» آیا شرکتی وجود دارد که این وظیفه را برعهده گیرد؟
بله، وجود دارد. اما برای اطمینان خاطر کشتیرانی می تواند از چندین شرکت برای جایگزینی «تایدواتر» استفاده کند.
و این شرکت ها قطعا باید خصوصی باشند؟
درست است. در صورتی که شرکت دولتی وارد این عرصه شود، امکان تحریم آن مانند گذشته وجود دارد.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ظرفیت 184میلیون تنی تخلیه و بارگیری بنادر
تلاش های اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران با مانعی جدید مواجه شد. دادگاه اروپا روز دوشنبه با صدور حکمی تحریم شرکت کشتیرانی ایران و 17 شرکت دیگر مثل شرکت کشتیرانی بوشهر، شرکت کشتیرانی حافظ دریا، شرکت کشتیرانی ایران و مصر، شرکت ایران وست شیپ، شرکت کشتیرانی خزر و شرکت کشتیرانی سفیران پیام دریا را لغو کرد. صدور این حکم دادگاه اروپا در حالی است که مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که تا دو ماه دیگر اعتراض بر این رای، مجاز خواهد بود و اگر تا آن زمان اعتراضی نسبت به آن صورت نگیرد، این رای لازم الاجراست. محمدحسین داجمر رییس هیات مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری، این تصمیم دادگاه را «موفقیت بزرگ» خواند و اضافه کرد که این امر «بیش از پیش بر حقانیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و بی اساس بودن اتهامات وارده صحه گذاشت.» این تحریم ها در ژوییه و اکتبر ۲۰۱۰ و مارس ۲۰۱۲ علیه این شرکت ها اعمال شده بود. داجمر همچنین گفت: «در ادامه اعتراض های دیگری که به تحریم های ایران شده است امکان ابطال سایر تحریم ها نیز وجود دارد. این اقدام نخستین گام است و انشاءالله در ادامه اعتراض هایی که به تحریم های ایران شده است، امکان ابطال سایر تحریم ها نیز وجود دارد.» کشورهای غربی از جمله اتحادیه اروپا بخش های مختلف اقتصاد ایران را هدف تحریم ها قرار داده اند؛ از جمله بخش بانکی، نفتی و گازی و کشتیرانی که از مهم ترین قسمت های تحریم شده محسوب می شوند. اکنون دادگاه عمومی اروپا که مقر آن در لوکزامبورگ قرار دارد اعلام کرد مدارک برای اثبات نیاز به تحریم شرکت کشتیرانی ایران و 17 شرکت دیگر کافی نیست. سخنگوی بخش دیپلماتیک اتحادیه اروپا در واکنش به این تصمیم به «رویترز» گفت اتحادیه این رای دادگاه را بررسی خواهد کرد و پاسخ مقتضی خواهد داد: «ما به خوبی از نتایج این تصمیم دادگاه آگاهیم و اقدامات لازم هم اکنون در دست اجراست.» مدیر عامل شرکت کشتیرانی ایران می گوید: «تا چند روز آینده شاکی که اتحادیه اروپاست اجازه اعتراض به حکم و درخواست تجدید نظر را دارد ولی با توجه به هزینه های بالایی که برای وکیل و سایر موارد وجود دارد ممکن است اعتراضی علیه این حکم ارایه نشود ولی اگر شد نیز امیدواریم در دادگاه تجدید نظر نیز رای به نفع ایران باشد.» در ایران مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی گفت: با لغو تحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی در اتحادیه اروپا، حمل مستقیم کالا توسط کشتیرانی به بنادر کشور افزایش می یابد.  عطاءالله صدر با بیان اینکه لغو این تحریم فرصت مناسبی را ایجاد می کند، اظهار کرد: این موضوع فرصت مجددی برای فعالیت بهتر کشتیرانی کشورمان در عرصه های مختلف فراهم می کند و موفقیت های حمل ونقل دریایی بیش از پیش خواهد شد.
وی گفت: در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر 184 میلیون تن است که سال گذشته حدود 139 میلیون تن از این ظرفیت استفاده شد، به این معنا که هنوز ظرفیت خالی در بنادر داریم.  دادگاه اروپا همچنین حکم خود در مورد درخواست تجدید نظر شرکت سرمایه گذاری بانک ملی، بانک کارگشایی و پنج شرکت دیگر ایرانی را صادر کرد. بر اساس این حکم، تقاضای تجدیدنظر این بانک ها رد شده است.

 

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir