بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 23 شهريور 1392      13:17
رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی فاش کرد

فاسد یا تقلبی بودن لاستیک، عامل حادثه مرگبار جاده قم- تهران

5 عاملی که در تصادفات جاده ای می توانند نقش داشته باشند، چیست؟

عوامل سانحه مرگبار جاده ای در اتوبان تهران- قم در حال بررسی است و قرار است تا 9 روز دیگر اعلام شود. برای شناسایی عوامل تاثیرگذار در حوادث جاده ای و سهم هر کدام در حادثه اخیر، با مسعود خوانساری، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی و معاون اسبق وزیر راه گفتگو کرده ایم.

به طور کلی چه عواملی موجب بروز حوادث جاده ای می شود؟

5 عامل در بروز حوادث جاده ای موثر است. جاده؛ وسیله نقلیه؛ عامل انسانی؛ قطعات ماشین؛ دستگاه های ناظر. که دستگاه های ناظر شمال پلیس راه و سازمان های حمل و نقل و پایانه ها می شود. در سانحه اخیر به نظر می رسد طبق برآودهای انجام شده، قطعات وسیله نقلیه بیشترین نقش را داشته است. جاده در این تصادف نقشی نداشته است چراکه اتوبان تهران- قم از استاندارد لازم برخوردار است.

عده ای به احتمال خواب آلودگی راننده و عدم مقاومت گارد ریل اشاره کرده اند، شما این عوامل را موثر می دانید؟

طبق بررسی های انجام شده، خطای انسانی دخیل نبوده است. راننده خواب آلوده نبوده و سرعت هم بالا نبوده است بلکه ترکیدگی لاستیک موجب انحراف و تصادف شده است. اتوبوس ابتدا منحرف شده و سپس با یک خودرو سواری برخورد کرده که موجب شده به طور مستقیم به سمت گارد ریل برود و وارد لاین مقابل شود. گارد ریل اگر قرار باشد آنچنان محکم باشد و از جنس سخت در میانه جاده ها استفاده شود، خود عاملی بر افزایش تلفات خواهد بود به همین دلیل بحث های مطرح شده در مورد عدم استحکام گاردریل غیرکارشناسی است. اگر قرار باشد سد محکم بتونی در وسط جاده قرار داده شود، ممکن است برخورد وسیله نقلیه با آن تلافات بیشتری بر جای بگذارد. گاردریل باید اندگی خاصیت ارتجاعی داشته باشد تا از فشار ضربه بکاهد.

گفته می شود ورود لاستیک های بی کیفیت چینی پس از هدفمندی یارانه ها، رونق گرفته و این موضوع ایمنی را کاهش داده است؟ نظر شما در این زمینه چیست؟

عامل اصلی بروز حادثه اخیر هم لاستیک اتوبوس بوده است. در بررسی های اولیه مشخص شده که این لاستیک صاف نبود و آج داشته است که در این حالت باید کیفیت آن مورد آزمایش قرار گیرد. لاستیک خودرو دارای تاریخ انقضاء است. برخی اوقات تاخیر در استفاده لاستیک موجل فاسد شدن آن می شود. ممکن است این لاستیک نیز فاسد شده باشد یا اینکه نوع آن تقلبی و بی کیفیت باشد. در سال های اخیر مشکلاتی در زمینه تامین لاستیک در کشور بروز یافته است که این احتمال را افزایش می دهد. افزایش قیمت لاستیک پس از هدفمندی موجب واردات لاستیک های درجه چندم شده است که باید بررسی شود آیا لاستیک این اتوبوس هم تقلبی بوده است یا خیر.

چه میزان توجه به معاینه فنی وسایل نقلیه عمومی را در جلوگیری از این گونه حوادث موثر می دانید؟

قطعا اصلی ترین راه برای کنترل کیفیت و ایمنی خودروها، انجام معاینه فنی به طور دوره ای است. به خصوص خودروهایی که در جاده ها تردد می کنند و مسافران زیادی را جابجا می کنند، باید به طور منظم معاینه فنی شوند. نظارت در این بخش باید افزایش یابد تا معاینه فنی به طور صحیح انجام شود. معاینه فنی بسیار ضروری و مفید است. باید این موضوع تقویت شود و وسایل نقلیه التزام بیشتری به شرکت در معاینه فنی دوره ای داشته باشند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir