
کمیته توسعه ترانزیت دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل می شود
به گزارش سامانه خبری سازمان بنادر و دیانوردی، سیدعطاءالله صدر در اولین همایش توسعه ترانزیت از بنادر جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: در بحث ترانزیت، ابتدا موقعیت جغرافیایی هر کشور مدنظر قرار می گیرد و در گام بعدی همسایگان آن کشورها مطرح است.
وی اضافه کرد: ایران 15 کشور همسایه دارد که بازار مصرف خوبی دارند و برخی صادرکننده مواد اولیه هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شبکه های حمل و نقلی، ناوگان، زیرساخت های حمل و نقل، مدیریت تخصصی، توسعه حمل و نقل ترکیبی و اتصال به کریدورهای عبوری از مصادیق توسعه ترانزیت است.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: ضوابط و مقررات و تسهیلات توسعه ترانزیت باید توسط دولت موردتوجه قرار گیرد، به تسهیلات بانکی و تسهیلات حمل و نقلی توجه شود و قیمت تمام شده حمل کاهش یابد که دراین میان حمل سریع و ایمن مورد توجه است.
صدر با تأکید بر لزوم مدیریت یکپارچه حمل و توسعه حمل و نقل ترکیبی، افزود: باید در کنار توسعه زیرساخت ها، تسهیلات ارائه شده و موانع از بین برود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ظرفیت ترانزیت بنادر، 25 میلیون تن است، گفت: سهم بنادر در ترانزیت خارجی مبدأ و مقصد 45 درصد است.
وی با بیان اینکه لازم است قیمت تمام شده حمل کالاهای ترانزیتی برای صاحبان کالا در ایران ارزان تر باشد، گفت: در حمل و نقل دریایی، اپراتور کار تخلیه و بارگیری را انجام داده و همزمان سرمایه گذار نیز ظرفیت ها را توسعه می دهد.
صدر با تأکید بر اینکه باید از پس کرانه های بنادر برای توسعه ظرفیت های ترانزیتی استفاده کرد، اظهار داشت: آمادگی داریم زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی را در پس کرانه بنادر فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه بنادر یا مناطق آزاد بوده و یا مناطق ویژه تجاری هستند، تصریح کرد: از ظرفیت بنادر ایران به خوبی استفاده نمی شود، هم اکنون در بندر امام خمینی(ره) 11 هزار هکتار، در بندر شهید رجایی 4 هزار و 800 هکتار و در بندر امیرآباد 2 هزار هکتار منطقه ویژه تجاری داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار جابه جایی 3 میلیون تن کالای ترانزیتی مدنظر است.
صدر با بیان اینکه لازم است در راستای توسعه ترانزیت، «سازمان حمل و نقل ترکیبی» در کنار دیگر سازمان های حملی و نقلی تشکیل شود، گفت: لازم است در این راستا، هر 4 مدل حمل و نقلی ترکیب شوند که این امر موجب تسهیل حضور بخش خصوصی است.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: کمیته توسعه ترانزیت در سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل خواهد شد که این کمیته ترکیبی از بخش خصوصی، اتاق بازرگانی، انجمن ها، بانک ها، گمرک و از این قبیل است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کمیته توسعه ترانزیت برای سازمان بنادر درآمدزا خواهد بود، اضافه کرد: باید مهندسی حمل و نقل به بهترین وجه انجام شود.سیدعطاءالله صدر در اولین همایش توسعه ترانزیت از بنادر جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: در بحث ترانزیت، ابتدا موقعیت جغرافیایی هر کشور مدنظر قرار می گیرد و در گام بعدی همسایگان آن کشورها مطرح است.
وی اضافه کرد: ایران 15 کشور همسایه دارد که بازار مصرف خوبی دارند و برخی صادرکننده مواد اولیه هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شبکه های حمل و نقلی، ناوگان، زیرساخت های حمل و نقل، مدیریت تخصصی، توسعه حمل و نقل ترکیبی و اتصال به کریدورهای عبوری از مصادیق توسعه ترانزیت است.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: ضوابط و مقررات و تسهیلات توسعه ترانزیت باید توسط دولت موردتوجه قرار گیرد، به تسهیلات بانکی و تسهیلات حمل و نقلی توجه شود و قیمت تمام شده حمل کاهش یابد که دراین میان حمل سریع و ایمن مورد توجه است.
صدر با تأکید بر لزوم مدیریت یکپارچه حمل و توسعه حمل و نقل ترکیبی، افزود: باید در کنار توسعه زیرساخت ها، تسهیلات ارائه شده و موانع از بین برود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ظرفیت ترانزیت بنادر، 25 میلیون تن است، گفت: سهم بنادر در ترانزیت خارجی مبدأ و مقصد 45 درصد است.
وی با بیان اینکه لازم است قیمت تمام شده حمل کالاهای ترانزیتی برای صاحبان کالا در ایران ارزان تر باشد، گفت: در حمل و نقل دریایی، اپراتور کار تخلیه و بارگیری را انجام داده و همزمان سرمایه گذار نیز ظرفیت ها را توسعه می دهد.
صدر با تأکید بر اینکه باید از پس کرانه های بنادر برای توسعه ظرفیت های ترانزیتی استفاده کرد، اظهار داشت: آمادگی داریم زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی را در پس کرانه بنادر فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه بنادر یا مناطق آزاد بوده و یا مناطق ویژه تجاری هستند، تصریح کرد: از ظرفیت بنادر ایران به خوبی استفاده نمی شود، هم اکنون در بندر امام خمینی(ره) 11 هزار هکتار، در بندر شهید رجایی 4 هزار و 800 هکتار و در بندر امیرآباد 2 هزار هکتار منطقه ویژه تجاری داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار جابه جایی 3 میلیون تن کالای ترانزیتی مدنظر است.
صدر با بیان اینکه لازم است در راستای توسعه ترانزیت، «سازمان حمل و نقل ترکیبی» در کنار دیگر سازمان های حملی و نقلی تشکیل شود، گفت: لازم است در این راستا، هر 4 مدل حمل و نقلی ترکیب شوند که این امر موجب تسهیل حضور بخش خصوصی است.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: کمیته توسعه ترانزیت در سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل خواهد شد که این کمیته ترکیبی از بخش خصوصی، اتاق بازرگانی، انجمن ها، بانک ها، گمرک و از این قبیل است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کمیته توسعه ترانزیت برای سازمان بنادر درآمدزا خواهد بود، اضافه کرد: باید مهندسی حمل و نقل به بهترین وجه انجام شود.