بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 شهريور 1392      11:41
قادری دلایل عدم تصویب فوریت اصلاحیه بودجه را اعلام کرد

مجلس با کدام خواسته های دولت مخالف است؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس سه دلیل را برای مخالفت نمایندگان برشمرد اما از کاهش سقف بودجه به 150 هزار میلیاد تومان استقبال کرد

مجلس روز گذشته به فوریت بررسی لایحه اصلاحیه بودجه دولت رای نداد. برای بررسی چرایی مخالفت نمایندگان، با جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفتگو کرده ایم.

دلیل مخالفت مجلس با دو فوریت و حتی یک فوریت لایحه اصلاحیه بودجه، چه بود؟

استدلال مخالفان بیشتر بر روی سه عامل استوار بود. ابتدا تعجیل دولت که به صورت فوریت دار لایحه را ارائه کده بود، مورد موافقت مجلس قرار نداشت و نمایندگان معتقدند اگر به طور عادی این موضوع بررسی شود، می توان آن را پخته تر و تکمیل تر کرد. دلیل دیگر این بود که زمان اصلاحیه بودجه معمولا در ماه های پایانی سال است و نمایندگان اصلاح بودجه در میانه سال را به صلاح نمی دانستند. دلیل سوم هم محتویات این لایحه بود که حاوی درخواست هایی است که نمایندگان با تعدادی از آن مخالفند.

در شرایطی که ایرادات بودجه و کسری آن نمایان است آیا اصلاح آن در این مقطع از سال نمی توانست مشکلات را کاهش دهد؟

مخالفان در مجلس معتقد بودند که ابتدا باید دولت گزارشی از عملکرد بودجه ارائه دهد و مشکلات آن بیان شود تا نجلس ورود کند و به اصلاحات بپردازد. در این شرایط این مباحث در کمیسیون های فرعی بحث می شد و گزارش نهایی به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه می شد تا با صرف زمان کافی بررسی های دقیق تری انجام شود.

در بخش محتویات لایحه چه مواردی وجود داشت که نمایندگان با آن مخالفند؟

در بخشی از لایحه دولت پیشنهاد کرده که 8 درصد از منابع صنددوق توسعه در سال جاری به جای واریز به صنوق، به عنوان منابع مالی پروژه های عمرانی، صرف شود که مجلس این مدل را قبول ندارد. دولت قبل هم چنین درخواست هایی کرده بود اما با آن مخالفت شد. از نظر ما این روش عامل بدبختی استکه پول نفت و گاز را صرف امور عمرانی کنیم در حالی که اگر از ابتدا این منابع به صندوق توسعه می آمد و در جهت توانمندسازی بخش خصوصی به کار گرفته می شد قطعا ظرفیت اقتصادی کشور توسعه پیدا می کرد و تبع آن درآمدهای ارزی و مالیاتی جدید برای کشور ایجاد و بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور حل می شد. در کمیته های بررسی که میان دولت ومجلس تشکیل شده بود بر روی این موارد بحث شد و به این جمع بندی رسیدیم که دولت به سراغ برداشت از صندوق توسعه ملی برای امور عمرانی نرود. اگر می خواهند برداشت انجام دهند برای پرداخت مطالبات دولت به بانک ها، این اتفاق رخ دهد با این نگاه که سرمایه بانک ها تقویت شود تا بتوانند به بخش خصوصی برای رونق فعالیت های اقتصادی تسهیلات اعطا کنند و همچنین منابع برای راه اندازی ال سی داخلی به کار گرفته شود تا بتوان در اجرای طرح های بخش خصوصی و طرح های عمرانی دولت از آن بهره برداری کرد که این مورد در لایحه ارائه شده مورد توجه دولت قرار نگرفت.

آیا مجلس با افزایش اختیار جابجایی در بودجه عمرانی که مورد تقاضای دولت قرار دارد، موافق است؟

یکی از محتویات دیگر لایحه که مجلس مخالف آن است به این موضوع قدرت مانور دولت در پروژه های عمرانی برمی گرد. این موضوع محدود شده تا تفاوت تخصیص اعتبارات میان پروژه ها  بیش از 10 درصد نباشد. دلیلی ندارد که دولت به برخی پروژه ها که دولت قبل نام آن را مهر ماندگار گذاشته بود، به طور ویژه تخصیص اعتبار بدهد و برخی طرح ها محروم بمانند.  اگر طرحی مشکل دارد باید در بودجه آن را ذکر کنند و دلایل ارائه کنند تا در بودجه لحاظ شود. نه اینکه خود دولت مستقیما به جابجایی منابع دست بزند. این موضوع به کاهش اختیارات مجلس دامن می زند.

کاهش سقف بودجه هم نظر مجلس را جلب نکرد؟

کاهش سقف بودجه از 210 به 150 هزار میلیارد تومان کار خوبی بوده و قابل دفاع است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir