بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 مرداد 1392      0:21
گزیده اظهارات وزیر راه و شهرسازی در مراسم معارفه

خانه ساختن در بیابان کار سختی نیست؛ احیای بافت ها فرسوده هنر است

وقتی می گوییم خدمتگذار مردم هستیم، نباید برای واگذاری یک کار به مردم از آن ها بخواهیم تا انواع و اقسام مجوزها را از دولت بگیرند

اقتصاد ایرانی: ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی روز گذشته میزبان تعدادی از مسوولان دولتی، نمایندگان مجلس و برخی از کارکنان وزارتخانه برای مراسم تودیع علی نیکزاد و معارفه عباس آخوندی بود. در این مراسم وزیر جدید راه و شهرسازی سخنان خود را با یاد شهدای حوزه حمل و نقل و مسکن به ویژه شهید دادمان به عنوان هم دانشکده ای سابق خود، آغاز کرد. در این مراسم اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ضمن تقدیر از زحمات نیکزاد، حکم وزارت آخوندی را به وی تحویل داد. جهانگیری همچنین به وضعیت وخیم بودجه ای کشور اشاره کرد و میزان کسری را طبق اعلام معاونت برنامه ریزی دولت قبل، 70 هزار میلیارد تومان دانست. معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد که برآوردها نشان می دهد که میزان کسری بیشتر از این حد نیز خواهد بود. به گفته جهانگیری «از مجموع 210 هزار میلیارد تومان درآمدهای بودجه 117 هزار میلیارد تومان برای بودجه جاری در نظر گرفته شده و با این میزان کسری، عملا بودجه ای برای اعطا به پروژه های راه و شهرسازی نمی ماند. از این رو وزیر راه باید ابتکارات جدیدی برای تامین منابع مالی ارائه دهد و در این شرایط سخت به مدیریت بپردازد.» عناوین اصلی ترین اظهارات آخوندی نیز به این شرح است:

  • در شرایط خاص بودجه ای، باید بدون قید و شرط از به میدان آمدن بخش خصوصی حمایت کنیم. وقتی می گوییم خدمتگذار مردم هستیم، نباید برای واگذاری یک کار به مردم از آن ها بخواهیم تا انواع و اقسام مجوزها را از دولت بگیرند. باید 70 درصد این موافقت های اصولی دولتی را به دریا بریزیم. هرچند محافظت از حقوق عمومی، وظیفه دولت است که نباید خدشه دارد شود.
  • سهم حمل و نقل در بازار سرمایه بسیار اندک است که باید در این زمینه نیز در راستای افزایش این سهم حرکت شود.
  • قصد نداریم هیچ کدام از پروژه هایی که در دولت قبل آغاز شده را متوقف کنیم.
  • از منتقدان این شیوه اجرایی مسکن مهر بودم. این روش که دولت 50 هزار میلیارد تومان از طریق بانک مرکزی به بانک مسکن تزریق کند و این پول برای اجرای پروژه ها صرف شود، بسیار جای بحث دارد چراکه دولت جدید قصد ندارد مسبب افزایش بیشتر نقدینگی در کشور باشد. با این وجود امکان توقف این طرح وجود ندارد چراکه 10 میلیون نفر درگیر این پروژه هستند.
  • طبق برآوردهای انجام شده، بر اساس قیمت سال 91 به سرانجام رسیدن تمام پروژه های نیمه تمام در بخش راه و مسکن نیاز به 120 هزار میلیارد تومان منابع مالی است که رقم قابل توجهی است.
  • هیچ یک از سیاست های مسکن مهر تغییر نمی کند و همه چیز در جهت ایجاد زیرساخت ها و خدمات رو بنایی و زیربنایی ادامه دارد.
  • در طول فعالیتم در وزارت مسکن سابق بسیاری از سازمان های تابعه را واگذار کردم و فقط یک سازمان ایجاد کردم برای بهسازی و بازسازی بافت های فرسوده. اینکه در بیابان خانه بسیازیم کار چندان دشواری نیست باید بازسازی بافت های فرسوده که مغفول مانده، دنبال شود.
  • در بخش حمل و نقل زیرساخت های خوبی در کشور وجود دارد که هنوز سرمایه ای که برای آن صرف شده با بازدهی مناسبی همراه نبوده است.
  • مهمترین برنامه کمک به حرفه وزران و بهبود محیط کسب و کار در حوزه حمل و نقل و ساخت مسکن است چراکه می تواند سهم بیشتری از بازار بین المللی را در حوزه حمل و نقل به خود اختصاص دهد.
  • آزادراه تهران- شمال یکی از کارهای مهم من است که در دستور کارم قرار دادم و پیگیری های لازم را برای افتتاح آن انجام خواهم داد. اصلی ترین مشکل این پروژه ساختار مدیریتی آن است و از نظر مهندسی مشکلی ندارد.

آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir