بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 مرداد 1392      0:7

وزیر پیشنهادی راه:توسعه با فساد به دست نمی آید

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت:زیر سوال بردن اعتقاد و تعهد فردی که 35 سال در خدمت انقلاب و کشور بوده بسیار دردناک است.

عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهارداشت: من در دوبخش ارائه برنامه و معرفی خودم و نیز پاسخ به انتقادت سخن می گویم. همچنین در ابتدا از همه نمایندگان که فرصت گذاشتند و برنامه بنده را مطالعه کردند، ممنونم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: عدالت جغرافیایی، توسعه متوازن، توزیع منابع در سراسر کشور و رعایت رفاه پایدار شهروندان اولویت بنده است. همچنین حق دسترسی ایمن به شبکه راه ها از برنامه های اصلی من است.

 وی در ادامه برنامه های خود برای وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به سرمایه گذاری انباشته شده، کاهش مخاطرات جاده ای مورد توجه بنده است همچنین پذیرش تولید ثروت برای کسانی که می خواهند سرمایه گذاری کنند، باید در اولویت باشد.

آخوندی تاکید کرد: مقابله با فساد هم بخش دیگری از برنامه بنده است. چون توسعه با فساد به دست نمی آید.

وی تصریح کرد:طرح های صنعت حمل و نقل و تاسیسات زیر بنایی بسیار پرهزینه است. منابع مالی دولت هم محدود است. برای اجرای توسعه راه آهن که در اولویت است و گسترش آزاد راه ها و بزرگ راه ها چاره ای جز مراجعه به بخش خصوصی نداریم.

وی افزود:برای این کار مقدمه نیاز است. ساختمان و حمل و نقل سهم 10 درصدی در کل اقتصاد دارد ولی در بورس 3 درصد است. لذا باید جایگاه بخش خصوصی افزایش یابد. در سرمایه گذاری جاده ها  هم عموما نهادهای شبه دولتی سرمایه گذاری کرده اند نه بخش خصوصی. وزیر باید معتقد به توسعه بخش خصوصی باشد. به دلیل حضور در تنظیم قانون اصل 44 داشته ام، می توانم به بخش خصوصی اعتماد دهم که سرمایه گذاری کنند. گواه این امر، حمایت همه انجمن های حمل و نقل خصوصی از بنده است.

آخوندی گفت: وضعیت اسفناک آزاد راه تهران-شمال باید پایان یابد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: شبکه ریلی و جاده ای باید به کشورهای منطقه گسترش یابد تا حق ترانزیت هم به اقتصاد کشور تزریق شود. باید کریدور شمال- جنوب و شرق - غرب توسعه یابد تا هم کیفیت حمل ونقل افزایش یابد و هم بازارهای جدیدی باز شود.

آخوندی افزود: حمل و نقل دریایی بسیار مهم است. 2500 کیلومتر مرز دریایی داریم. چه در بحث توریسم، ماهیگیری و هم حمل و نقل تجاری، حمل و نقل دریایی سهم بالایی در زندگی مرزنشینان دارد.

وی افزود: ناوگان هوایی فرسوده است و طبق برنامه پنجم باید 1.5 برابر توسعه یابد و جوان هم شود و ایمن هم. از دولت گذشته مصوبه خوبی هست تا حمایت مالی از صنعت هوایی فراهم شود که باید در دولت یازدهم  هم  پیگیری شود.

آخوندی تاکید کرد: ساماندهی فرودگاه مهرآباد هم ضروری است. همچنین سازمان ایمنی جاده ها و شورایعالی آن باید تاسیس شود. کنترل های الکترونیکی هم باید افزایش یابد.

وی افزود: بهبود محیط کسب و کار هم در دستور کار بنده قرار خواهد گرفت. در قانون اصل 44 بسیاری از مجوزهایی که بخش خصوصی باید بگیرد غیرضروری است باید تمام فرآیندها را بازنگری کنیم تا فعالان بخش نیاز به مراجعه بالا به وزارتخانه نداشته باشند.

آخوندی یادآور شد: قانون نظام مهندسی در دوره وزارت بنده تصویب شد. موسس این نهاد هستم که الان حدود 1200 نفر در آن کار می کنند. باید فعالیت های نظام مهندسی را به عرصه حمل و نقل گسترش دهیم که به اشتغال و افزایش عمر مفید راه و صنعت حمل نقل و افزایش کارآیی کمک کنیم. یک میلیون 800 هزار دانشجوی مهندسی داریم. اگر آموزش بین المللی نبینند امکان این که کسب و کار در ایران برایشان ایجاد کنیم، نداریم باید دانش بین المللی آنها افزایش یابد تا در عرصه خارجی کار کنند و ثروت به کشور بیاورند.

وی افزود: به توسعه روستایی، بهسازی و سنددار کردن آنها و بهسازی راه های روستایی باید توجه شد. قبل از 1372 چیزی به نام بهسازی مسکن روستایی و سنددار کردن آنها وجود نداشت که محصول دوره وزارت بنده است.

آخوندی گفت: توسعه متوازن جمعیت در کشور مهم است. الان تمرکز تنها در تهران و شهرهای بزرگ است. اگثر جمعیت روستاها در حال تخلیه است اما باید با آمایش، توزیع جمعیت متوازن باشد. ما در حال شهرنشینی بسیار سریع هستیم ولی تصمیم گیری ها متمرکز در تهران است و باید استقلال بیشتری به شهرداران بدهیم. باید بخشی از اختیارات وزارتخانه را هم به شهرداری ها بدهیم.

وی افزود: در دوره وزارت بنده عنوان مسکن اجتماعی را جای مهر داشتیم. قبل از 1372 در هیچ کدام از برنامه ها و بودجه ها کوچک ترین برنامه ای برای مسکن کم درآمدها نبود. فرض بر این بود که مسکن را باید خود مردم بسازند و دولت تنها زمین بدهد. اما بحث ما این بود که در قانون اساسی داتشتن مسکن حق است و کم درآمدها باید مورد حمایت قرار گیرند. این بخشی از نظام تامین اجتماعی است. بنده خودم اولین کسی هستم که بحث مسکن کم درآمدها را وارد برنامه ریزی کشور کردم. اما بحث مهمی که مسکن مهر با آن مواجه است، تاسیسات زیر بنایی است که باید ما به این تاسیسات کمک کنیم و حتی کمک های روبنایی بدهیم چون میلیاردها تومان سرمایه گذاری شده است.

آخوندی خاطرنشان کرد: خدمت آقای نوباوه هم عرض کنم کل مسکن مهر 2.5 میلیون هم نیست که تنها حدود 1.5 میلیون آن تمام شده لذا به ایشان اطلاعات غلط داده اند. همچنین در 8 سال گذشته نرخ زمین 9 برابر شده و نرخ مسکن 6 برابر شده آن هم در دولتی که مدعی کاهش قیمت زمین بود در دوره وزارت بنده هم هیچ گاه نرخ مسکن 3 برابر نشده است.

وی یادآور شد: در مورد سابقه خودم هم بگویم، عضو اولین شورای مرکزی جهاد هستم با حکم شهیدبهشتی، مسوول پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی بودم. معاون سیاسی وزیر کشور بودم. من در مورد مسایل سیاسی و انتخابات، همانطور که اشاره شد، خدمت مقام معظم رهبری گواهی حق دادم. معلوم است که به ولایت فقیه اعتمقاد دارم ، این چه سوالی است، من 35 سوال است که حامی کشور و انقلاب بوده ام و این مهم تر است یا اقرار کلامی؟


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir