بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 مرداد 1392      15:10
کالاهای اولویت 10 در پاییز و زمستان سال گذشته چگونه ثبت سفارش شد؟

پشت پرده آزادسازی مقطعی واردات کالاهای لوکس

رانت ایجاد شده در واردات خودرو و کالاهای لوکس به جیب چه کسانی می رود

دپوی حجم وسیعی از کالاهای اولویت 10 در گمرکات کشور زمینه رانت خواری برخی وارد کنندگان را فراهم کرده است.

رئیس کل گمرک ایران در حالی از دپوی غیر متعارف کالاهای مشمول اولویت 10 کالایی به دلیل نبود اجازه ثبت سفارش و ترخیص در گمرکات کشور خبر داد که علی رغم ممنوعیت واردات این کالاها از 28 تیر ماه سال گذشته به دلیل اعمال سیاست های متناقض تجاری ، آزاد سازی مقطعی ثبت سفارش این کالاها ، تشنگی بازار و سود های سرشار وارد کنندگان، برخی افراد برای استفاده از رانت های کلان همچنان نسبت به واردات این کالاها اقدام کنند.

گرچه ثبت سفارش کالاهای اولویت 10  پس از اولویت بندی کالاها در تیر ماه سال گذشته توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ممنوع اعلام شد اما رویکرد این وزارتخانه مبنی بر آزادی ثبت سفارش این کالاها در پاییز و زمستان سال گذشته و  صدور مجوز ترخیص برخی کالاها مانند  هزار خودو لوکس در فروردین ماه امسال با استناد به مصوبه سال گذشته دولت  برای  ثبت سفارش و ترخیص کالاهای اولویت 10 که براساس قوانین و مقررات گذشته وارد گمرکات کشور شده اند زمینه ثبت سفارش و واردات هزار خودرو لوکس در فروردین ماه امسال را فراهم کرد و اکنون نیز با تشدید واردات حجم وسیعی از کالاهای لوکس  به امید آزاد سازی مجدد ثبت سفارش این کالاها در گمرکات کشور دپو شده است.

بازنگری در فهرست کالاهای غیر ضروری مشمول  اولویت 9 و 10 نیز اقدام دیگری برای تسهیل واردات برخی کالاهای لوکس و مصرفی بود به نحوی که مهدی غضنفری به طور ضمنی آزاد سازی واردات کالاهایی که ارز مرجع و مبادله ای دریافت نمی کنند را تایید کرد و در نهایت این فهرست به خودروهای سواری پرمصرف با حجم موتور بیش از 2500 سی سی ، لوازم خانگی، موبایل ، رایانه و اجزا آن و کالاهای غیرضروری  مانند لوازم خانگی ، اسباب بازی، وسایل تزئینی و لوکس ابزار و ادوات موسیقی و مکمل های ورزشی و زیبایی محدود شد.

واردات عامدانه برای رانت خواری

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی ایران با بیان این که برخی افراد رانت خوار با وجود اطلاع از ممنوعیت ثبت سفاش کالاهای اولویت 10 همچنان نسبت به واردات این کالاها اقدام می کنند گفت: صدور مجوز ثبت سفارش واردات کالاهای اولویت 9 و 10 با وجود ممنوعیت اعلام شده از 28 تیر ماه سال گذشته طی دو مرحله در پاییز و زمستان سال گذشته موجب شده تا برخی افراد نسبت به واردات این کالاها ترغیب شده و تلاش کنند در پوشش واردکنندگانی که کالاهای آنها از قبل در گمرکات کشور دپو شده از فرصت احتمالی آزاد سازی ثبت سفارش کالاهای لوکس و مصرفی مانند خودرو استفاده کرده  وسودهای کلان به جیب زنند.

مجید رضا حریری با اشاره به این که اکنون حجم وسیعی از کالاهای لوکس وارداتی در بنادر کشور دپو شده است افزود: به طور کلی ممنوعیت واردات کالا پسندیده نیست و منجر به تشدید واردات قاچاق کالا می شود و وارد کنندگانی که هنوز هم نسبت به واردات کالاهای اولویت 10 اقدام می کنند به قانونی بی احترامی کرده و فقط به دنبال استفاده ازرانت  حاصل از ارزش افزوده بالای این کالاها به دلیل تشنگی بازار هستند . بنابر این بهتر است دولت به جای ممنوعیت ثبت سفارش این کالاها با اعمال تعرفه های بسیار سنگین، سود و انگیزه وارد کنندگان را کاهش داده و درآمد عمومی را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: صدور مقطعی مجوز ثبت سفارش واردات این کالاها با توجیه این که وارد کنندگان به دلیل دپوی کالاها زیان می بییند درست نیست. اکنون توجیهی برای آزاد سازی ثبت سفارش واردات این گونه کالاها وجود ندارد و صدور مجوز مقطعی آزادسازی ثبت سفارش این کالاها تشویق متخلفین و کاری غلط است. چرا که این افراد عامدانه و برای استفاده از رانت این کالاها را وارد و در بنادر دپو کرده اند.

 دپوی خودروهای پرمصرف در گمرک

محمد رضا نادری، معاون فنی گمرک ایران نیز از  دپوی خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی سی در گمرکات کشور خبر داد ه و گفت: قبلا خودرو از مناطق ویژه و آزاد وارد و سپس ثبت سفارش و این خودروها عمدتا با ارز متقاضی وارد می شد اما از چند ماه پیش که ثبت سفارش خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی متوقف شده این خودروها نیز در گمرک متوقف شده اند و به آنها اجازه ترخیص داده نمی شود.

براساس آمار گمرک ایران در  4 ماهه نخست امسال ، واردات خودروی سواری با افزایش 4.6 درصدی به 12 هزار و 640 دستگاه و ارزش واردات  این خودروها نیز با رشد 1.9 درصدی به بیش از266 میلیون دلار رسیده است. ثبت سفارش خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی با هدف مدیریت واردات در حالی متوقف است که تاکنون تنها حدود 50 مدل خودروی سواری خارجی مجوز واردات را به دست آورده ومیزان واردات خودروهای لوکس در حال افزایش است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir