بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 مرداد 1392      12:5

نظرحسین عبده تبریزی درباره تیم اقتصادی کابینه

تقریبا همه مدیران اقتصادی، اسامی افرادی شناخته‌شده است و تیم اقتصادی در کلیت آن، مجموعه‌ای منسجم به‌نظر می‌رسند که ان‌شاءالله خواهند توانست مشکلات امروز اقتصاد ایران را حل کنند. امیدوارم با رای مجلس شورای اسلامی، این عده بتوانند به‌سرعت اقدامات لازم را برای اصلاح امور انجام دهند.

  روزنامه "بهار" در گفت و گو با حسین عبده تبریزیتیم اقتصادی معرفی شده از سوی حسن روحانی را بررسی کرده است :

با شروع به کار رسمی دولت یازدهم به ریاست جمهوری حسن روحانی امیدی دوباره برای بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی در دل مردم ایران جوانه زد؛ مردمی زخم خورده که به دنبال تصمیمات و برنامه های غیرکارشناسی و غیرسیستماتیک و مدیریت ناکارآمد و ناپایدار در هشت سال گذشته لطمات جبران ناپذیر و نگران کننده ای بر پیکره اقتصاد کشورشان وارد آمد؛ مردمی که در سال های اخیر قدشان زیر بار فشارهای اقتصادی و معیشتی هر روز خمیده تر از دیروز شد؛ مردمی که روز به روز قدرت خرید و ارزش پولشان پایین تر آمد و سفره شان خالی تر شد و شماری از آن ها در این هشت سال به سختی شب را به روز و روز را به شب رساندند. این روزها که رییس جمهوری منتخب مردم ایران پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف، اسامی وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم را برای دریافت رای اعتماد از نمایندگان مردم در مجلس اعلام کرده است، اگر در کوچه پس کوچه ها قدمی بزنید، سوار وسایل نقلیه عمومی شوید یا در جامعه حضور پیدا کنید، متوجه خواهید شد کم و بیش نشاطی در میان مردم امیدوار به آینده برای تغییر اوضاع کنونی ایجاد شده است و آن ها دوباره مانند گذشته به بررسی رویدادهای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی روز می پردازند؛ مردمی که این روزها به دنبال کسب آخرین اطلاعات درباره دولت یازدهم هستند و دغدغه شان آشنایی با اعضای کابینه و برنامه هایشان است. نمایندگان مجلس هم این روزها سرشان خیلی شلوغ است و مشغول بررسی صلاحیت و برنامه های وزرای پیشنهادی از سوی دکتر روحانی هستند. ما هم فرصت را غنیمت شمردیم و با حسین عبده تبریزی، دبیرکل سابق بورس اوراق بهادار و مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت اصلاحات، درباره کابینه اقتصادی دولت «تدبیر و امید» به گفت وگو نشستیم.

به نظر می رسد اعضای دولت در این هفته تعیین تکلیف خواهند شد. ارزیابی شما از وزرای اقتصادی دولت چیست؟
از میان مدیران اقتصاد مالی دولت که وجوه را در داخل اقتصاد گردش می دهند، در مجلس فقط وزیر اقتصاد انتخاب خواهد شد. انتخاب رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان برنامه، دو عضو فعال دیگر دایره اقتصاد مالی کابینه که در حوزه اختیارات رییس دولت و کابینه است، به آینده محول شده است. از آقای دکتر طیب نیا از نظر سوابق علمی و اجرایی ایشان ارزیابی مثبتی دارم؛ اما در حوزه عملیاتی اقتصاد هم مدیران بسیار با سابقه و قدرتمندی معرفی شده اند. در حوزه های صنعت، راه و شهرسازی، کشاورزی و نفت مدیرانی با ده ها سال تجربه در حلقه کابینه قرار گرفته اند.
ارزیابی شما از درجه موفقیت چنین کابینه ای چیست؟
موضوع اول کشور اشتغال است. شرایط امروز کشور، شرایطی بسیار دشوار است. کار پیشبرد سریع سیاست ها و حرکت در آن مسیر اقتصادی ضرورت دارد که بتواند نرخ رشد مورد نیاز برای ایجاد اشتغال در کشور را فراهم کند. در کشورهایی که امیدهای فراوانی برای ایجاد شرایط کسب وکار و زندگی شرافتمندانه فراهم شده بود، امروز شاهد آنیم که نوعی یأس و دلسردی پدیدار شده است، به گونه ای که افراد انقلاب کرده و به پاخاسته در خیزش بزرگ مصر، از کودتای نظامی حمایت می کنند؛ زیرا معیشت و زندگیشان به خطر افتاده است؛ بنابراین، امکان اشتباه را باید به حداقل رساند تا بتوان در چهار سال آینده اقتصاد را حداقل به سال 84 بازگرداند. اگر مدیران اقتصادی دولت یازدهم بتوانند در چهار سال آینده کشور را در مسیر پرش قرار دهند، پرش در مسیری که در خرداد 1384 در آن قرار داشتیم، آن وقت می توانیم بسیار امیدوار شویم بحران رکود تورمی و بیکاری غیرقابل تحمل جاری دست از سر اقتصاد ایران برخواهد داشت.
با توجه به شرایط فعلی در باقیمانده سال 1392 چه گام های بلندی در حوزه اقتصاد می توان برداشت؟
در شرایط فعلی و به فرض تلاش ها و کوشش های عمده کادر اقتصادی دولت، در ماه های آتی سال جاری، نمی توان خیلی پیش رفت. همین که دولت بتواند بودجه نامتوازن فعلی را متعادل کند، گامی بزرگ برداشته است؛ حتی در کوتاه مدت ممکن است نرخ بیکاری بالاتر رود. چرا؟ زیرا با امیدی که در انتخابات اخیر در دل ها جوانه زده است، بسیاری از جوانانی که دیگر امیدی به پیداکردن کار نداشتند، حالا در جرگه جویندگان کار قرار می گیرند. به هرحال در هیچ سناریویی از اقتصاد ایران نمی توان پیش بینی کرد که در باقیمانده سال جاری بتوان نرخ رشد مثبتی داشت یا نرخ بیکاری را به نحو چشمگیری کاهش داد یا این که بتوان سرمایه گذاری را سرعت بخشید.
چه اصلاحاتی را در حوزه های مختلف اقتصاد پیشنهاد می کنید؟
در همه حوزه های اقتصادی، اصلاح جدی لازم است: اصلاح نظام بانکی، اصلاح ارز، اصلاح شیوه های سرمایه گذاری و اصلاحاتی از این دست. در هر حوزه عملیاتی اصلاحاتی مشابه باید دنبال شود؛ مثلا قطعا وزیر منتخب کشاورزی می تواند از حوزه های گسترده ای از کار و اصلاحات در شیوه انجام آن صحبت کند؛ یا آقای مهندس نعمت زاده می تواند اتفاقات نامناسبی را که در حوزه تولید به وقوع پیوسته است، در فهرستی بلندبالا ذکر کند و به دنبال رفع و رجوع آن ها باشد؛ یا در حوزه ساخت و راه تلاش های بسیاری باید انجام شود.
با توجه به سابقه کار شما در وزارت مسکن و شهرسازی و شناخت از وزیر پیشنهادی، به عنوان مثال در حوزه راه و شهرسازی چه کارهایی باید انجام شود و وزیر پیشنهادی آن را چگونه ارزیابی می کنید؟
آقای دکتر آخوندی در برنامه خود، به حوزه های گسترده ای از اقتصاد حمل ونقل اشاره کرده است تا توسعه پایدار ممکن شود. در این برنامه، وی به تعیین اولویت های واگذاری و کاهش تصدیگری دولت، بررسی کاهش مصرف انرژی در حمل ونقل، شیوه های اصلاح و نوسازی ناوگان های حمل ونقل، ارتباط شهرک ها، مراکز صنعتی و معادن با شبکه حمل ونقل، ارتقای بهره وری حمل ونقل جاده ای، ریلی و هوایی، شیوه های بسط حمل ونقل دریایی کشور... اشاره کرده است. وی از نظر تبحری که بر حوزه ساخت وساز درون شهری، بخش مسکن، حمل ونقل و راه در چارچوب مطالعات آمایش سرزمین دارد، طبعا بهتر از بنده در برنامه خود کارهایی را آورده است که باید انجام دهد. دکتر آخوندی یکی از معدود کارشناسان کشور است که می تواند با مقولات راه و شهرسازی و روابط متقابل آن ها و مهم تر از همه شیوه های اقتصادی کردن این فعالیت ها سیستماتیک برخورد کند. بنابراین حضور او در کابینه فرصت مغتنمی است تا به تمام بخش های مهندسی کشور ارائه خدمت کند و با استفاده و توسعه بخش های مهندسی کشور و با استفاده از ارتباطات گسترده ای که با همه فعالان و دست اندرکاران طراحی، پیمانکاری و ساخت وساز در کشور دارد، بتواند معضلات اصلی طرح های زیربنایی کشور را حل کند.
آیا می توانید به مبرم ترین این مسائل اشاره کنید؟
واقعیت آن است که حجم عظیمی از کار و عرصه فعالیت در حوزه مدیریت وزارت راه و شهرسازی قابل شناسایی است. هیچ کسی نمی تواند بگوید ساخت راه ها به ویژه در حوزه حمل ونقل ریلی یکی از معضلات فوری و عظیم (از نظر سرمایه مورد نیاز) کشور نیست. به نظر بنده، مهم ترین حوزه حمل ونقل، حمل ونقل ریلی است. بی شک در بعضی از حوزه ها مثل معادن، به زودی هزینه حمل ونقل از قیمت خود مواد اولیه بیشتر خواهدشد. بنابراین برای آن که آن صنایع را در موقعیت رقابتی قرار دهیم، باید امکانات حمل ونقل ریلی کشور به شکل کارآمدی بازسازی شود و توسعه یابد؛ یا در عرصه دیگری که به تخصص بنده مربوط می شود، یعنی در حوزه امور مالی شهری، قیمت زمین شهری آنچنان بی حساب افزایش یافته است که بخش عمده ثروت کشور در آن حبس شده است. بدیهی است حمل ونقل با مقوله راه و قیمت زمین های شهری ارتباطی تنگاتنگ دارد. اگر امروز شمال نشین های شهر تهران می توانستند در مدت 20 تا 30 دقیقه خود را به مناطق حاشیه ای شهر تهران برسانند، چرا قیمت زمین در شمال شهر پرترافیک و آلوده تهران باید به متری 15 میلیون تومان می رسید. دکتر آخوندی از معدود مدیرانی است که این مناسبات را درمی یابد و برای آن ها راه حل دارد. واقعیت آن است که توسعه شهری ایران در حال حاضر به شکلی انجام می شود که باید یک بار دیگر شهرها را ساخت. تهران به عنوان الگوی همه شهرها این مشکل را دارد که بی نفشه و برنامه ساخته می شود.
آیا این شهرها در زمان مدیریت ایشان در وزارت مسکن و شهرسازی ساخته نشده است؟
دکتر آخوندی از همان آغاز درباره این نوع توسعه شهری دیدگاهی منفی داشت و به دنبال آن بود که توسعه شهر تهران و دیگر شهرها بر نقشه جامع مبتنی باشد و براساس قواعد علمی انجام شود. او از معدود افرادی است که با نظریه حرکت می کند و برای هر کار اجرایی دنبال چارچوبی علمی می گردد. از این نظر، به عنوان یک نمونه از حضور افرادی مثل ایشان در کابینه باید بسیار خرسند بود. این افراد می توانند به پیشرفت حوزه های عملیاتی اقتصاد کمک بزرگی بکنند و کابینه معرفی شده از این تعداد افراد کم ندارد.
حالا که بحث روی یک وزیر پیشنهادی متمرکز شد و شما دکتر آخوندی را به عنوان نمونه ای از مدیران با تجربه معرفی کردید، بگذارید بی پرده بپرسم که آیا وی می تواند شعارهایش را عملی کند؟
دکتر آخوندی از معدود افرادی است که می تواند اهداف کلان راه و شهرسازی را به درستی تعریف کند. در برنامه ایشان، به عنوان نمونه عرض می کنم، افزایش دسترسی جامعه به حمل ونقل سالم و پایدار را می یابیم و درمی یابیم که مرادش از حمل ونقل سالم پرداختن به مفاهیمی چون پایداری، ایمنی و انسان محوری در طرح های راه است. این ها طبعا با سیاست ها و گفتمان اعتدال رییس جمهوری همخوان است: او ارتقای بهره وری دارایی های بخش راه و ساختمان را دنبال می کند؛ به دنبال آن است که مدیریت تقاضا در حوزه حمل ونقل را برنامه ریزی کند؛ در توسعه زیربخش های حمل ونقل بخش ریلی و حتی هوایی به دنبال جهشی عمده است؛ توسعه بخش حمل ونقل را همراه با رعایت عدالت و فراهم کردن فرصت های اقتصادی دنبال می کند و درعین حال به دنبال آن است که سهم بسیار بیشتری از بازار حمل ونقل بین المللی به دست آورد.
مطالعه اهدافی که او در برنامه می آورد و راهبردهایی که در حوزه های مختلف حمل ونقل، اعم از جاده ای، ریلی، هوایی یا دریایی تعریف می کند، بیانگر ذهنی روشن است که می توان امید داشت در دوره خدمت جدید خود، گلوگاه ها و تنگناهای حمل ونقل کشور را تشخیص دهد و با استفاده از فناوری موجود جهان، امکان حمل ونقل هوشمند و ایمن در کشور را فراهم کند.
از چنین وزیری می توان توقع داشت که مبتنی بر راهبردهای تعیین شده، اهداف کمی حوزه مسئولیت خود را به درستی تعیین کند و این اهداف را از طریق اصلاح برنامه پنجم به مرحله اجرا درآورد. اقداماتی که او در راستای تحقق اهداف و راهبردهای پیشنهادی خود ارائه می کند، اقداماتی عملی و امکان پذیر است.
درباره دیگر اعضای اقتصادی کابینه چه نظری دارید؟
تقریبا همه مدیران اقتصادی، اسامی افرادی شناخته شده است و تیم اقتصادی در کلیت آن، مجموعه ای منسجم به نظر می رسند که ان شاءالله خواهند توانست مشکلات امروز اقتصاد ایران را حل کنند. امیدوارم با رای مجلس شورای اسلامی، این عده بتوانند به سرعت اقدامات لازم را برای اصلاح امور انجام دهند؛ به علاوه امیدوارم دو مدیر اقتصادی دیگر، یعنی رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان برنامه، هماهنگ با وزرای اقتصادی معرفی شده، گزینش و به سمت های خود منصوب شوند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir