سعید ارکانزاده یزدی: «هر روز صبح که از خواب پا میشم، تعجب میکنم؛ هر روز صبح با خودم میگم که چقدر تغییر کردهم.» مخاطبانی که شبکه های تلویزیونی «سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» را نگاه میکردند، از اوایل بهار و در تابستان داغ امسال، تبلیغات «کرم حلزون» را مدام اول و آخر و میان برنامه های شبکههای مختلف سیما می دیدند. حتی در حساسترین لحظات تاریخی کشور هم، حلزون دست بردار تماشاگران نبود؛ گویی در خردادماهی که گذشت، تلویزیون ایران دو حرف بیشتر برای گفتن نداشت؛ انتخابات و کرم حلزون.
تبلیغات کرم حلزون، بینندگان را بیشتر به یاد تبلیغات شبکه های ماهوارهای می انداخت؛ تبلیغات صدا و سیمای ایران، باید نکتههای ریزی را رعایت کنند و از صافی های بسیاری بگذرند و درباره محصولاتی باشند که «فاخر» هستند. محصولاتی تبلیغ شده در شبکه های ماهواره ای، معمولا در آگهی های بازرگانی تلویزیون ایران پخش نمی شدند. اما از ابتدای امسال، اولین تبلیغی که می شود آن را در دسته آگهی های «ماهوارهای» گنجاند، به صدا و سیمای ایران راه پیدا کرد و سبک استفاده از آن هم، که تکرار زیاد و پخش در زمانهایی که بیننده تشنه دیدن بقیه برنامه تلویزیونی است بود، شباهت بسیاری به تبلیغات ماهواره ای داشت. در برنامه های خانواده، در وسط سریال ها، قبل از اخبار، پس از اخبار و پیش و پس از مسابقات فوتبال و والیبال، آن چه در صدا و سیما به بینندگان معرفی می شد، کرم حلزون بود که آنها با یک تماس تلفنی می توانستند در منازلشان تحویل بگیرند و چین و چروک ها و لکه ها و جای جوشهایشان را از بین ببرند.
سعید، یکی از بینندگان معمولی تلویزیون ایران، میگوید: «در برنامههای ماهوارهای عادت داریم که وسط سریال، ژلها و کرمها و پذیرش دانشگاه را تبلیغ کنند اما در تلویزیون دولتی خودمان، اصلا این را ندیده بودم. آن قدر کرم حلزون را پخش کردهاند که دیگر حالم از هر چه حلزون است، به هم میخورد. هر کانالی را که عوض میکردیم، میدیدیم دارد کرم حلزون را نشان میدهد؛ اصلا مایه خنده شده بود.»
در 17 فروردین ماه امسال، سرنوشت کرم حلزون که به تدریج به اوج تبلیغات بازرگانی تبدیل میشد، رقم خورد؛ عباس حاجی آخوندی، دانشآموخته دکتری تخصصی از پاریس و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران، که مشاور دو وزیر بهداشت پیشین در امور طب سنتی هم بود، معاون وزیر بهداشت و رییس «سازمان غذا و دارو» شد. حاجی آخوندی گفته است که از دو ماه پیش که گروه جدید مدیران سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت مستقر شدند، تحقیقاتی درباره کرم حلزون انجام داده و دوباره مجوزهای این محصول را بررسی کرده است.
اثری از کرم در کارخانه نیست
نتیجه تحقیقِ مجدد درباره کرم حلزون بسیار جالب بود؛ وزارت بهداشت اعلام کرد که این کرم که مدام در تبلیغات تلویزیونیاش اعلام میکند «ساخت ایران» است، اصلا مجوز تولید ندارد. در 12 تیر ماه، حاجی آخوندی نامهای به عزتالله ضرغامی، رییس سازمان صدا و سیما، نوشت: «سلام علیکم. احتراما با عنایت به رای کمیته فنی قانونی مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در مورد محصولات شرکت سپیده ماهان با نام تجارتی «حلزون» و «نیو تودی» مبنی بر لزوم توقف تولید و عرضه محصول به دلیل نبود مستندات تولید، خواهشمند است دستور فرمایید تبلیغات محصولات مزبور متوقف گردد.» رییس سازمان غذا و دارو در نامه خود به ضرغامی گفته بود که محصول دیگر شرکت «سپیده ماهان» که تولیدکننده کرم حلزون است، یعنی دستگاه ورزشی «تن تاک» هم مجوز تولید یا واردات را از اداره کل تجهیزات پزشکی این سازمان ندارد و لازم است که تبلیغاتش متوقف شود. بعدتر، ضرغامی پاسخ داد که «دستگاه های بهداشتی و نظارتی در مراحل تبلیغات ما حضور دارند و اگر سوالی هست از آنها باید پرسید.» او عملا توپ را در میدان وزارت بهداشت انداخت.
بعد از نامهنگاری وزارت بهداشت با سازمان صدا و سیما، سایتهای خبری نوشتند که در روزهای ابتدایی تیر، گروه تحقیقات سازمان غذا و دارو به کارخانه تولید کرم حلزون در کرج رفتهاند و هیچ اثری از تولید این کرم ندیدهاند. در بروشورهای کرم حلزون نوشته شده است که این کرم به سفارش شرکت «سپیده ماهان» و توسط شرکت «پالیز طب» تولید شده است. شرکت «پالیز طب شفق» در سال 83 آغاز به کار کرده و دفتر مرکزی آن در خیابان پاکستان در تهران و کارخانه تولیدی آن در شهرک صنعتی اشتهارد در کرج واقع است. مدیرعامل این شرکت، به پیشنهاد مصاحبه با خبرنگار «آسمان» پاسخ نداد. رییس سازمان غذا و دارو تا حدی وضعیت کارخانه تولیدی کرم حلزون را شرح داده است: «مشخص شد که کرم حلزون هیچ مجوزی برای تولید در کشور نداشته است و حتی مستندات خط تولید و مواد مصرفی آن هم وجود ندارد. بلافاصله دانشگاه علوم پزشکی البرز در جریان این موضوع قرار گرفت. چون بالاخره یک محصول که به نام محصول داخلی میخواهد وارد بازار شود، باید خط تولید و مواد سازنده آن قابل مشاهده و معلوم باشد و پخش آن هم باید از مجرای قانونی انجام شود که در مورد کرم حلزون، هیچ یک از این موارد انجام نشده است.»
شرکت سپیده ماهان، مجوز تولید «بسته حلزون» را که شامل ماسک، صابون و ژل حلزون است، روی سایت رسمی این شرکت قرار داده است: «ماسک نیو تودی با شماره پروانه بهداشتی 56/12180 و پروانه بهرهبرداری 1380- 1969588، صابون حلزون نیوتودی با شماره پروانه بهداشتی 38/10118 و شماره بهرهبرداری 414-28/53/69972 و ژل حلزون نیو تودی با شماره پروانه بهداشتی 56/12192 و پروانه بهرهبرداری 1380-1969588» اما وزارت بهداشت میگوید که این مجوزها برای برند دیگری صادر شده بوده است، نه «کرم حلزون». وزارت بهداشت در نامه خود به صدا و سیما، گفته که برند «نیو تودی» هم که در بسیاری از تبلیغات کنار نام حلزون میآمد، مجوز ندارد.
بسته حلزون با سه قیمت
شرکت خدماتی و بازرگانی «سپیده ماهان» با مسئولیت محدود، در شهریور سال 82 با یک نفر مدیرعامل و رییس هیات مدیره و یک نفر نایب رییس هیات مدیره و 2 میلیون تومان سرمایه آغاز به کار کرده است. آخرین نشانیای که از این شرکت در روزنامه رسمی کشور ثبت شده، به بنبستی در یکی از کوچههای خیابان آزادی، روبهروی وزارت کار مربوط میشود. این شرکت دارای چند سایت اینترنتی است که محصولات مختلف خود را معرفی کرده است. بسیاری از محصولاتی که در شبکههای ماهوارهای تبلیغ میشوند، به وسیله شرکت سپیده ماهان به فروش میرسند مثل کفش لاغری و پیادهروی، پکیج ورزشی پیلاتس، کبابپز بدون دود، فر نوری هالوژن، خردکن و مخلوطکن مجیک بولت، کوچککننده بینی آیدان، بندانداز برقی و پکیج کرم حلزون.
شرکت سپیده ماهان مدعی است که مبدع TV Shopping یا Teleshopping یا Phone Selling است که معنی ساده آن، تبلیغ کالا در تلویزیون، معرفی تلفن برای مشاوره و خرید و سپس ارسال کالا به درِ منازل است. ویژگی این نوع فروش کالا، حذف واسطهها و حذف هزینه برپایی شعبههای فروش یا بازاریابی برای فروش کالا در فروشگاهها است. اما وزارت بهداشت به همین کار شرکت سپیده ماهان ایراد گرفته است؛ عباس حاجی آخوندی، رییس سازمان غذا و دارو، گفته است: «پخش این محصول ]کرم حلزون[ به صورت تلفنی و تحویل در منزل بوده که غیر قانونی است و خارج از شبکه رسمی توزیع دارو و مواد آرایشی و بهداشتی و در واقع با حذف داروساز و شبکه عرضه رسمی، مبادرت به تحویل این محصول میکردهاند که عملاً خلاف است.» از سوی دیگر، مدیران برخی از داروخانههای تهران میگویند که بازاریابان شرکت «سپیده ماهان» برای فروش کرم حلزون به داروخانه آنها رفتهاند که این مسئله، نشان میدهد شرکت به اصول Teleshopping خود هم پایبند نبوده است؛ مدیر یکی از داروخانههای مرکز تهران میگوید: «بازاریاب شرکت یک بار آمد و کرم حلزون را معرفی کرد. گفتم خودم با شما تماس میگیرم و البته اگر هم بخواهیم آن را بیاوریم، به صورت امانی فروشش را قبول میکنیم. چون قیمتش زیاد بود و این جا این محصولات فروش ندارد، دیگر زنگ نزدم بهش.» او میگوید که چند باری مردم آمدهاند و پرسیدهاند که کرم حلزون داری یا نه اما وقتی که قیمتش را که حدود 130 هزار تومان است شنیدهاند، دیگر سراغش نیامدهاند.
یکی از داروخانههای خیابان فرجام در شرق تهران، کرم حلزون را دارد و بسته حلزون را که شامل ماسک، ژل و صابون حلزون است، 136 هزار تومان میفروشد. میگوید: «نمیدانم هنوز داریم یا نه» و نگاهی به قفسهها میکند، از همکارش میپرسد تا مطمئن شود و میگوید: «بله، هنوز مانده.» بسته کرم حلزون قیمت ثابتی ندارد؛ در سایت sepidehmahan.ir که سایت شرکت سپیده ماهان است، بسته حلزون 129 هزار تومان قیمت دارد اما در سایت halazun.ir که سایت رسمی کرم حلزون است، قیمت این بسته 99 هزار تومان است.
گرانی کرم حلزون و احساس نیاز به کرمی که تبلیغ میشود چین و چروکها را برطرف میکند، باعث شده که مردم با وجود این که کرم حلزون شرکت سپیده ماهان گران است، از اصلِ کرم حلزون دست نکشند؛ عطاریها هم کرم حلزونی دارند که بسیار ارزانتر است؛ یک عطاری در مرکز تهران میگوید: «ما یک کرم حلزونِ دیگر داریم؛ نه آنی که تلویزیون تبلیغ میکند.» کرم حلزونِ او، کرمی است با بستهبندی خارجی، 25 هزار تومان، به نام «نیترو». این عطاری کرمهای بسیار متنوع دیگری هم دارد از جمله «کرم جوانه گندم» یا «کرم گشنیز» که کرم حلزون را روی آنها چیده است.
تعرفههای گران پیامهای بازرگانی
در بروشور بسته حلزون، میتوان دید که ماسک و ژل حلزون حاوی «عصاره حلزون» هستند. در تبلیغات کرمهای حلزون و دیگر محصولات حاوی عصاره حلزون، گفته میشود که این عصاره دارای ماده طبیعی Alantoína است که قویترین محرک سلولها برای بازسازی و تکثیر خود است. تبلیغات میگویند که عصاره حلزون سلولهای مرده و قدیمی را از لایه بیرونی پوست بر میدارد و باعث تازه و روشن شدن پوست میشود. همچنین یک آنتی بیوتیک طبیعی است که مانع رشد باکتریها بر سطح پوست میشود و نیز با ایجاد حالت کشسانی و ارتجاعی در پوست، چین و چروکها را از بین میبرد و پوست را صاف میکند. اما از آن سو، متخصصان پوست میگویند که یک ماده نمیتواند برای بسیاری از مشکلات متنوع مثل لک و چروک و افتادگی پوست، کارساز باشد. همچنین باید به عوارض جانبی آن توجه کرد و این که یک کرم نمیتواند برای هر سن و هر جنس و هر نوع پوستی، به طور یکسان عمل کند.
وزارت بهداشت در دو ماه اخیر تصمیم گرفت که کرم حلزون را دوباره بررسی کند و آن طور که اعلام شد، اصلا خط تولید این کرم را پیدا نکرد. معنی دیگر این حرف، این است که کرم حلزون کرمی خارجی است که بستهبندی آن ایرانی است. با توجه به حجم بسیار بالای آگهیهای این کرم در تلویزیون، میتوان نتیجه دیگری نیز از این ماجرا گرفت؛ اگر وزارت بهداشت بتواند ادعای خود را در زمینه تولید نشدن کرم حلزون در ایران ثابت کند، شرکت تبلیغکننده آن، با تخلفی در زمینه تعرفههای آگهیهای صدا و سیما هم روبهرو شده است؛ در تعرفههای آگهیهای صدا و سیما، همان طور که برای بخش کشاورزی، صنعت و خدمات، اضافه پخش تشویقی در نظر گرفته شده، از آن سو، هزینه تبلیغ اجناس خارجی دو برابر هزینه تبلیغ اجناس ساخت داخل است و آگهی کالاهای تحت لیسانس خارجی یا محصولات ساخت مشترک هم، هزینهای 1.1 برابر هزینه تبلیغ کالاهای داخلی دارد.
سازمان صدا و سیما هر سال تعرفههای پیامهای بازرگانی در رادیو و تلویزیون را مشخص میکند. قرارداد آگهیهای بازرگانی این سازمان، به دو تیپ یک و دو تقسیم میشود؛ معمولا شرکتهایی که خیلی آگهی سفارش میدهند، از قراردادهای تیپ دو استفاده میکنند که ارزانتر تمام میشود. تسویه مالی بین سازمان و آگهیدهنده هم به دو صورت نقدی یا ضمانتنامهای صورت میپذیرد. هر برنامه در تلویزیون دارای یک «طبقه» از نظر پیامهای بازرگانی است که بر اساس قیمت پایه هر ثانیه در هر طبقه و ضریب ماههای سال، قیمت آگهی مشخص میشود. البته برای برنامههای پربیننده، علاوه بر این طبقات، درصدی هم به هزینه آگهی افزوده میشود. صدا و سیما مقررات بسیار مفصل درباره نوع نشان دادن آگهیها، حک آرم شرکت، رپرتاژ آگهی و نظایر آن دارد که برای تبلیغ کرم حلزون، بسیاری از بندهای این مقررات اجرا شده است. در حال حاضر، گرانترین برنامه سیما از نظر آگهیهای بازرگانی، سریال شبانه شبکه سه است که هر ثانیه آگهی آن در تیر ماه 92، با قرارداد تیپ یک، 5 میلیون و 464 هزار و 800 تومان و با قرارداد تیپ دو، 4 میلیون و 222 هزار و 800 تومان قیمت دارد.
با فرض این که شرکت فروشنده کرم حلزون به طور میانگین برای هر ثانیه آگهی فقط 500 هزار تومان بپردازد، اگر در هر روز 10 تیزر 15 ثانیهای در 5 شبکه اصلی کشور داشته باشند، ماهی 11 میلیارد و 250 میلیون تومان هزینه آگهی به صدا و سیما میپردازد. البته احتمالا هزینه آگهی، مدت هر تیزر و تعداد دفعات نمایش برای این کرم، بیش از محاسبه بالا بوده است. اما با فرض کمترین مقادیر، میتوان گفت که برای صدا و سیمایی که با کسری بودجه بسیار روبهرو است و پولی ندارد که به شرکتهای متعدد سازنده سریالها و برنامههای تلویزیونی پرداخت کند، خیلی سخت است که از خیر 11 میلیارد تومان درآمد آگهیهای کرم حلزون بگذرد.
از سوی دیگر، تلویزیون که با تبلیغات کرم حلزون، عملا خطر وارد شدن به حوزه آگهیهای ماهوارهای را پذیرفته، بسیار بعید است که از کم و کیف تولید کرم حلزون اطلاع نداشته باشد. طبق مقررات، آگهیدهنده باید اساسنامه و آخرین روزنامه رسمی که در آن صاحبان امضای مجاز را معرفی کرده، به صدا و سیما ارائه کند و کالاهای مورد تبلیغ نیز دارای مجوز ساخت و پروانه بهداشتی باشد. مدیر یکی از داروخانههای مرکز تهران میگوید: «درباره ماجرای کرم حلزون، باید بگویم که احتمالا یا وزارت بهداشت با شرکت سازنده کرم به مشکل برخورده یا با صدا و سیما. تقریبا غیر ممکن است وقتی که پای چند ده میلیارد تومان پول در میان است، صدا و سیما یا وزارت بهداشت حواسشان را جمع نکرده باشند درباره این که محصولی مجوز دارد یا نه و بعد از چند ماه، تازه یادشان بیفتد که یک کالا مجوز ندارد که هیچ، کارخانهای هم ندارد و حتی ساخت داخل هم نیست؛ این بیشتر یک شوخی شبیه است.»
در هر حال، چه وزارت بهداشت درست بگوید، چه صدا و سیما و چه شرکت سپیده ماهان که با دو میلیون تومان تاسیس شده و حالا فقط ماهی چند میلیارد تومان آگهی به صدا و سیما میدهد، هنوز کسان بسیاری هستند که نگران چین و چروکهای پوستشانند؛ بخش «صدای مشتری» شرکت سپیده ماهان که مدعی است فایلهای صوتی مشتریان را هم دارد، از «خانم فروغ از تهران» نقل قول کرده که به شرکت زنگ زده و گفته است: «از کرم حلزون هم خودم و هم دو تا از دوستانم استفاده میکنیم؛ راضی هستیم. از وقتی استفاده میکنم، لکهای صورتم از بین رفته. 90 روزه دارم استفاده می کنم؛ زردی صورت را از بین میبره و برای دوستم، دانههای سیاه را نابود کرده.»
***
قیمت پایه هر ثانیه طبقات آگهیهای تلویزیونی در سال 1392
طبقه
|
قیمت هر ثانیه به تومان
|
1
|
2هزار
|
2
|
3 هزار و 500
|
3
|
5 هزار
|
4
|
10 هزار
|
5
|
15 هزار
|
6
|
25 هزار
|
7
|
35 هزار
|
8
|
45 هزار
|
9
|
60 هزار
|
10
|
75 هزار
|
11
|
90 هزار
|
12
|
110 هزار
|
13
|
130 هزار
|
14
|
150 هزار
|
15
|
175 هزار
|
16
|
200 هزار
|
17
|
225 هزار
|
18
|
255 هزار
|
19
|
285 هزار
|
20
|
315 هزار
|
21
|
350 هزار
|
22
|
385 هزار
|
23
|
420 هزار
|
24
|
460 هزار
|
25
|
500 هزار
|
26
|
540 هزار
|
27
|
585 هزار
|
28
|
630 هزار
|
29
|
675 هزار
|
30
|
735 هزار
|
31
|
795 هزار
|
32
|
855 هزار
|
33
|
930 هزار
|
34
|
یک میلیون و 5 هزار
|
35
|
یک میلیون و 80 هزار
|
***
درصد افزایش قیمت آگهی نسبت به قیمت پایه هر طبقه در هر ماه سال 92
ماه
|
درصد افزایش قیمت پایه آگهی
|
فروردین
|
0 درصد
|
اردیبهشت
|
5 درصد
|
خرداد
|
10 درصد
|
تیر
|
15 درصد
|
مرداد
|
25 درصد
|
شهریور
|
25 درصد
|
مهر
|
30 درصد
|
آبان
|
30 درصد
|
آذر
|
35 درصد
|
دی
|
40 درصد
|
بهمن
|
45 درصد
|
اسفند
|
60 درصد
|
***
محاسبه تعرفه هر ثانیه گرانترین آگهیهای برنامههای شبکههای سیما در تیر ماه 92
شبکه
|
برنامه
|
طبقه در قرارداد تیپ یک
|
قیمت قرارداد تیپ یک به تومان
|
طبقه در قرارداد تیپ دو
|
قیمت قرارداد تیپ دو به تومان
|
یک
|
سیمای خانواده
|
24
|
529 هزار تومان
|
19
|
327 هزار و 750
|
یک
|
قبل و بعد از خبر 14
|
26
|
621 هزار تومان
|
21
|
402 هزار و 500
|
یک
|
قبل و بعد از خبر 19
|
33
|
یک میلیون و 69 هزار و 500
|
23
|
483 هزار
|
یک
|
قبل و بعد از خبر 21
|
35 + 90%
|
2 میلیون و 359 هزار و 800
|
|
یک میلیون و 155 هزار و 750
|
یک
|
مجموعه شبانه
|
35 + 210%
|
3 میلیون و 850 هزار و 200
|
35 + 110%
|
2 میلیون و 608 هزار و 200
|
یک
|
سریال کلاه پهلوی
|
35 + 220%
|
3 میلیون و 974 هزار و 400
|
35 + 120%
|
2 میلیون و 732 هزار و 400
|
دو
|
سینما صبحانه
|
20
|
362 هزار و 250
|
15
|
201 هزار و 250
|
دو
|
سینما آفتاب
|
26
|
621 هزار
|
21
|
402 هزار و 500
|
دو
|
کودک عصر
|
24
|
529 هزار
|
19
|
327 هزار و 750
|
دو
|
برنامه ساعت 19
|
33
|
یک میلیون و 69 هزار و 500
|
23
|
483 هزار
|
دو
|
قبل و بعد از خبر 20:30
|
35 + 140%
|
2 میلیون و 980 هزار و 800
|
35 + 40%
|
یک میلیون و 738 هزار و 800
|
دو
|
قبل سریال شبانه
|
35 + 110%
|
2 میلیون و 608 هزار و 200
|
35 + 10%
|
یک میلیون و 366 هزار و 200
|
دو
|
قبل و بعد از خبر 22:30
|
35 + 50%
|
یک میلیون و 863 هزار
|
30
|
845 هزار و 250
|
دو
|
فیتیله
|
34
|
یک میلیون و 155 هزار و 750
|
29
|
776 هزار و 250
|
سه
|
سلامت باشید
|
24
|
529 هزار
|
14
|
172 هزار و 500
|
سه
|
جشنواره سینمایی
|
34
|
یک میلیون و 155 هزار و 750
|
29
|
776 هزار و 250
|
سه
|
خبر ورزشی 18:45
|
33
|
یک میلیون و 69 هزار و 500
|
23
|
483 هزار
|
سه
|
سریال شبانه
|
35 + 340%
|
5 میلیون و 464 هزار و 800
|
35 + 240%
|
4 میلیون و 222 هزار و 800
|
سه
|
خبر 22
|
35 + 60%
|
یک میلیون و 987 هزار و 200
|
31
|
914 هزار و 250
|
سه
|
خنده بازار
|
35 + 50%
|
یک میلیون و 863 هزار
|
30
|
845 هزار و 250
|
سه
|
برنامه هفت
|
33
|
یک میلیون و 69 هزار و 500
|
23
|
483 هزار
|
سه
|
فوتبال اروپا
|
35 + 50%
|
یک میلیون و 863 هزار
|
30
|
845 هزار و 250
|
چهار
|
سینما سینما 20:30
|
35 + 10%
|
یک میلیون و 304 هزار و 100
|
26
|
621 هزار
|
چهار
|
قبل و بعد از خبر علمی و فرهنگی 18
|
20
|
362 هزار و 250
|
15
|
201 هزار و 250
|
چهار
|
اخبار انگلیسی 23
|
33
|
یک میلیون و 69 هزار و 500
|
23
|
483 هزار
|
چهار
|
سینما چهار 20:30
|
35 + 10%
|
یک میلیون و 304 هزار و 100
|
26
|
621 هزار
|
پنج
|
کودک و نوجوان
|
26
|
621 هزار
|
21
|
402 هزار و 500
|
پنج
|
رنگین کمان
|
26
|
621 هزار
|
21
|
402 هزار و 500
|
پنج
|
به خانه برمیگردیم
|
29
|
776 هزار و 250
|
24
|
529 هزار
|
پنج
|
برنامه ساعت 20
|
34
|
یک میلیون و 155 هزار و 750
|
24
|
529 هزار
|
پنج
|
سریال مهرآباد
|
35 + 180%
|
3 میلیون و 477 هزار و 600
|
35 + 80%
|
2 میلیون و 235 هزار و 600
|
پنج
|
سریال هشدار برای کبری 11
|
35 + 130%
|
2 میلیون و 856 هزار و 600
|
35 + 30%
|
یک میلیون و 614 هزار و 600
|
پنج
|
سریال دوباره زندگی
|
35 + 130%
|
2 میلیون و 856 هزار و 600
|
35 + 30%
|
یک میلیون و 614 هزار و 600
|
پنج
|
اخبار 24
|
33
|
یک میلیون و 69 هزار و 500
|
23
|
483 هزار
|
خبر
|
اخبار 9
|
24
|
529 هزار
|
19
|
327 هزار و 750
|
خبر
|
قبل و بعد از اخبار 13
|
24
|
529 هزار
|
19
|
327 هزار و 750
|
خبر
|
اخبار 19
|
35 + 10%
|
یک میلیون و 366 هزار و 200
|
26
|
621 هزار
|