بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 تير 1392      10:58
گزارش میدانی از تنظیم بازار کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان

در نمایشگاه های ضیافت برای چه کالاهایی صف می کشند؟

قیمت ها در نمایشگاه ها حداکثر 10 درصد ارزان تر از فروشگاه های سطح شهر است به غیر از برخی کالاها که توسط دولت ذخیره سازی و عرضه شده اند و برای آنها صف های طولانی تشکیل می شود

با گذشت 5 روز از آغاز به کار نمایشگاه های طرح ضیافت تنظیم بازار ماه مبارک رمضان در تهران، بررسی کم و کیف و قیمت خرده فروشی کالاهای عرضه شده حاکی از قیمت های بالا و رضایت حداقلی مردم از این نمایشگاه ها است.

دست اندرکاران تنظیم بازار امسال در حالی با اجرای طرح ضیافت به استقبال ماه مبارک رمضان رفتند که قیمت بسیاری از کالاهای اساسی و اقلام خوراکی متاثر از نوسان نرخ ارز و تنگناهای واردات وتامین کالا سیر صعودی به خود گرفته بود با این وجود مسئولان با تاکید بر ذخایر مطمئن کالایی از افزایش عرضه این کالاها به قیمت 10 تا 40 درصد کمتر از قیمت خرده فروشی سطح شهر خبر دادند با این وجود بررسی کم و کیف  و قیمت کالاهای عرضه شده در نمایشگاه ضیافت حاکی از قیمت بالا، کیفیت پایین کالاهای عرضه شده توسط برخی برندهای نه چندان مشهور مواد غذایی در این نمایشگاه و اختلاف حداقلی قیمت ها با قمیت خرده فروشی سطح شهر است.

اختلاف حداقلی قیمت روغن

روغن نباتی جامد و مایع از جلمه کالاهای عرضه شده در چارچوب طرح ضیافت است که به دلیل محدودیت عرضه و استقبال مصرف کنندگان از خرید این محصول موجب تشکیل صف های تحویل در محل غرفه این محصول در نمایشگاه شده بود. گرچه اغلب مشتریان با استناد به تفاوت قیمت هزار تومانی برخی انواع روغن نباتی با سطح شهر، رغبت چندانی به خرید این محصول نشان نمی دادند اما برخی بازدید کنندگان حتی این تفاوت اندک قیمت را فرصت مناسبی دانسته و با ایستادن در صف نسبت به خرید این محصول اقدام می کردند.

عدم اقبال به برنج خارجی و شکر و رونق بازار حبوبات

برنج خارجی از دیگر اقلام کالاهای اساسی عرضه شده در نمایشگاه های ضیاف است. در این نمایشگاه ها هر کیلوگرم برنج آمریکایی وارداتی به قیمت 2 هزار و 400 تومان و برخی دیگر از انواع برنج وارداتی نیز با قیمت خرده فروشی سطح شهر عرضه می شود که با اقبال چندان مصرف کنندگان مواجه نبود. همچنین شکر فله به نرخ هر کیلوگرم هزار و 500 تومان  عرضه می شد که به اعتقاد بسیاری از بازدید کنندگان اختلاف چندانی با قیمت های سطح شهر نداشت.

برخلاف برنج ، روغن نباتی و شکر، عرضه حبوبات با کیفیت و قیمت نسبتا تعادلی در این نمایشگاه با اقبال مشتریان مواجه شده بود و بسیاری از خریداران با تشکیل صف های طویل نسبت به خرید این محصول به صورت فله ای از غرفه تشکیل شده در نمایشگاه اقدام می کردند. در این نمایشگاه هر کیلوگرم لوبیا چیتی 8 هزارو 700 ، لوبیا چشم بلبی 5 هزارو 500 ، لوبیا قرمز 7 هزار و 200، نخود 3 هزار و 200، لپه نخود درشت 4 هزار و 200 ، جو پرک هزارو 400 ، لیمو عمانی 15 هزار و زعفران بسته بندی 2 گرمی به قیمت 11 هزار تومان به مردم عرضه می شد.

افزایش عرضه مواد پروتئینی

بررسی میزان عرضه  و قیمت  مواد پروتیئنی مانند گوشت قرمز ، مرغ  و تخم مرغ در نمایشگاه ضیافت نیز حاکی از افزایش چشمگیر این محصولات نسبت به سال های گذشته است با این وجود عرضه مرغ منجمد 4 هزارو 950 ، مرغ تازه 5 هزار و 700 تومانی و تخم مر غ هر شانه 6 هزار و 400 تومانی به دلیل تفاوت اندک قیمت این محصولات با قیمت خرده فروشی سطح شهر با اقبال چندانی مواجه نبود. اما عرضه گوشت شقه گوسفندی تازه به نرخ 22 ، گوشت گوساله 25 ، چرخ کرده بسته بندی و  راسته با استخوان به نرخ 18 هزارو 600 و گوست منجمد برزیلی 16 هزارو 700 تومانی که از کیفیت قابل قبولی برخوردار بود، با اقبال مصرف کنندگان و تشکیل صف های خرید همراه بود.

عرضه غیر بهداشتی و برندهای ناشناخته

از نقاط ضعف نمایشگاه ضیافت می توان به عرضه نه چندان بهداشتی برخی اقلام مانند خرما، انواع شیرینی جات و حلوا در ظروف روباز و با قیمت ها نه چندان مناسب و عرضه انواع کنسرو تن ماهی ، رب گوجه فرنگی و سایر اقلام توسط برندهای نه چندان معروف مواد غذایی و متفرقه در این نمایشگاه با قیمت های بالا، عرضه اندک لبنیات و فضای نامناسب برپایی این نمایشگاه ها بدون سیستم سرمایشی در گرمای تابستان، امکانات بهداشتی ، وسایل نقلیه و ضعف بازرسی و نظارت بر قیمت و کیفیت کالاها اشاره کرد که موجب کاهش تعداد بازدید کنندگان از این نمایشگاه ها نسبت به نمایشگاه های فروش بهاره شده است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir