بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 خرداد 1392      16:18
وزارت صنعت افشا کرد

انحراف منابع مالی خودروسازان از تولید به تجارت

انحراف منابع تخصیص یافته تولید به خودروسازان در حالی ریشه بحران کنونی صنعت خودرو اعلام شده که متولیان صنعت خودرو بر تخصیص 2 میلیارد دلار به خودروسازان تاکید می کنند

 در حالی که کاهش شدید تولید و عرضه زمینه گرانی بی رویه قیمت خودرو را فراهم و خودروسازان بر پرداخت اعتبارات دولتی برای افزایش تولید و ساماندهی بازار تاکید دارند ، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با تغییرموضع گیری اخیرا خود مبنی بر اختصاص دو میلیارد دلار به خودروسازان ایرانی برای تامین نقدینگی و خروج از بحران اعلام کرده است، خودروسازان بخشی از منابع مالی که باید برای تولید هزینه می شد را در بخش های غیرتولیدی صرف کرده اند.

با این وجود غلامرضا شافعی مشکل اصلی صنعت خودرو را کمبود نقدینگی اعلام کرد  گفت: شرایط اقتصادی کشور،بالارفتن قیمت ارز و سایر هزینه ها سبب شد تا این صنعت به نقدینگی بیشتری نیاز پیدا کند چرا که تامین نکردن نقدینگی مورد نیاز و از طرف دیگر تعلل در تصمیم گیری ها و دعواهای طرح شده باعث شد تا خودروسازان مدتی از امکان فروش محروم شوند.

وی افزود: در این شرایط بانک ها نیز از پرداخت  تسهیلات به صنعت خودرو خودداری کرده و از محل منابع عمومی نیزپولی به آنها تزریق نشد. از سوی دیگر برخی اعلام کردند که خودرو نخرید، گران می فروشند وهمه این عوامل باعث شد تا صنعت خودرو کشور با مشکلاتی مواجه شود. با این وجود خودروسازان بی عیب نیستند و بخشی از اشکال کار آنها این بود که مقداری از منابع خود را که باید در تولید هزینه می کردند در بخش غیرتولیدی صرف کردند.

فراخوان وزیر صنعت به شورای رقابت

از سوی دیگر کاهش تولید و عرضه و  افزایش بی رویه برخی خودروهای تولید و مونتاژ داخل موجب فراخوان وزیر صنعت، شرکت های خودروسازی و نماینده بانک مرکزی به شورای رقابت برای رفع نابسامانی بازار خودرو شده است. شورای رقابت در آخرین نشست خود در حالی رسما از وزیر صنعت ، معد ن و تجارت برای بررسی وضعیت جاری بازار خودرو و اتخاذ تصمیم مقتضی دعوت کرد که افزایش بی رویه قیمت خودرو گلایه های مردم و اکنش شرکت های خودروسازی به این گلایه ها را به دنبال داشته است.

این شورا در جلسه روز یکشنبه هفته جاری خود با تصویب 2 قانون تلاش کرده تا شرکت های خودروسازی را به افزایش عرضه خودرو به قیمت های مصوب واردار کند. بر اساس یکی از این قوانین از خودروسازان خواسته شده تا عملکرد خود در اجرای مصوبه این شورا مبنی بر فروش، پیش فروش ، تحویل ، کیفیت خودروهای تحویلی، فسخ قراردادها، دریافت ها و استردادهای واقعی وجوه به مرکز ملی رقابت را به نحو مستند اعلام کند. همچنین از وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیران عامل خودروسازان (ایران خودرو و سایپا) ، نماینده قطعه سازان و نماینده واحد اعلام نرخ تورم از بانک مرکزی برای بررسی وضعیت جاری بازار خودرو و اتخاذ تصمیم مقتضی دعوت شده است.

نامه خودروسازان به وزیرصنعت

افزایش 500 هزار تا 10 میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای تولید داخل و وارداتی در حالی گلایه مصرف کنندگان از ناکارآمدی مصوبات شورای رقابت و نقش شرکت های خودروسازی در این گرانی ها را به دنبال داشته که روز گذشته دبیر انجمن خودروسازان در گفت وگو با خبرنگار ما کاهش تولید و قیمت گذاری غیر واقعی خودرو در کنار مشکلات ارزی و تامین قطعات را عامل کمبود و افزایش قیمت خودرو در حاشیه بازار قلمداد کرد و گفت: در شرایطی که وعده های قبلی مبنی بر پرداخت 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنعت خودرو اجرایی نشده و خودروسازان زیان بیش از 3 هزار ملیلیارد تومانی به دلیل دخالت دولت در بازار خودرو طی یک سال گذشته را تجربه کرده اند، برخی با بی انصافی هجمه به صنعت خودرو را آغاز و خودورسازان را متولی نابسامانی بازار قلمداد می کنند.

احمد نعمت بخش همچنین از ارسال نامه ای به وزیر صنعت مبنی بر غیر موجه بودن مصوبه ممانعت از شماره گذاری خودروهای یورو 2 از ابتدای تیر ماه و درخواست تجدید نظر در این مصوبه خبر داد. 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir