بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 11 خرداد 1392      12:50
مخاطبان مناظره برای مدتی مشکلات اقتصادی را فراموش کردند

مناظره یا مسابقه هفته؟

صدا و سیما مناظره ها را طوری طراحی و اجرا کرد که نه تنها برنده ای نداشت که لیست بلندبالایی از بازندگان را ایجاد کرد

پس از برگزاری مناظره 4 ساعته تلویزیونی میان کاندیداها، برخی از تماشاچیان، به یکدیگر می گفتند که ای کاش این برنامه ها ادامه داشته باشد در این صورت دیگر نیازی به طنزهای نودشبی نیست.

به گزارش اقتصاد ایرانی، مناظره ای که قراربود حول موضوعات اقتصادی و مشکلات مردم در این زمینه باشد، طوری طراحی شده بود که مخاطبان این برنامه، برای مدتی مشکلات اقتصادی خود را فراموش کردند.

احتمالا طراحان این برنامه علاقه زیادی به مسابقه هفته و مرحوم نوذری داشتند چراکه از چینش دکور تا ایستادن مجری کاغذ به دست در برخی آیتم ها در مقابل 8 کاندیدایی که ردیف شده بودند تا تریبونی که به سبک میزهای مسابقه هفته طراحی شده بود، خاطرات مسابقه هفته را برای مخاطب زنده کرد. اگر شکل و ظاهر دکور و روش اجری مجری این خاطره را به یاد ها نیاورده باشد حتما محتوای برنامه به خصوص در بخش سوالات تستی و تصوایر، این مسابقه قدیمی را تداعی می کرد.

تنها بخشی که صدا و سیما در آن به شان کاندیداها (بخوانید شرکت کنندگان در مسابقه) احترام گذاشت، این بود که بر روی میزها زنگ طراحی نکرده بود و بخش از کی بپرسم را حذف کرده بود تا مجری به انتخاب خود روش نوبتی و گردشی را به کار گیرد که در آن هم به دلیل پیچیدگی های کار دچار اشتباه شد و یک بار از محمد غرضی و محمدباقر قالیباف بدون آنکه سوالی بپرسد عبور کرد.

این شیوه طراحی بود که باعث شد بعد از 4 ساعت، مخاطبان به غیر از خنده تلخی که بر لبانشان نشست، تعبیر نامناسبی از نتیجه آن داشته باشند. در این شرایط صداوسیما که با هراس از تکرار رخدادهای 4 سال گذشته در مناظره ها روش بی خطری را در پیش گرفته بود، تنزل جایگاه رئیس جمهور را در ذهن مردم رقم زد.

ضرغامی که توسط کارمندانش با پیشوند مهندس، خطاب می شود طوری به اصطلاح مناظره ها را طراحی کرد که هیچ برنده ای نداشت. در عوض آنقدر بازنده داشت که شاید نتوان همه آنها را نام برد.

بعد از صدا و سیما که اولین بازنده این برنامه بود و نشان داد ظرفیت و توان طراحی برنامه های سیاسی بزرگ را به غیر از آنچه تاکنون با برنامه های یکطرفه نشان داده است، ندارد، مردم به عنوان مخاطب و جایگاه رئیس جمهور به عنوان دومین مقام کشور در رتبه های بعدی شکست خوردگان قرار گرفتند.

این هم شاید در نوع خود برای صداوسیما مایه هنرمندی باشد که یک برنامه سیاسی و انتخاباتی را با حضور تمامی کاندیداها و با میلیون ها بیننده که نمونه های آن در دیگر کشورهای دنیا بیشترین تاثیر را در تصمیم گیری مردم دارد را طوری طراحی و اجرا کرده است که نتوان هیچ ویژگی ای برای آن قائل بود.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir