بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 4 خرداد 1392      15:45

سود اصلی صادرات سیمان در جیب واسطه‌گران

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: در سال گذشته تولید سیمان در ایران به بیش از 70 میلیون تن رسید و بر همین اساس کشورمان با پشت سر گذاشتن بسیاری از کشورهای مطرح در این عرصه به عنوان چهارمین تولید کننده بزرگ سیمان در جهان معرفی شد.

شه حامد ضمن تاکید بر اهمیت صنعت سیمان به عنوان یکی از شاخصهای مهم رشد اقتصادی هر کشور و تاثیر مثبت آن بر اشتغال و کارآفرینی بر توجه به افزایش بی نظیر تولید این کالای استراتژیک در خلال سالهای اخیر تاکید کرد.

وی در اولین نشست هم اندیشی توسعه صادرات سیمان افزود: تحقیقات نشان می دهد که تولید سیمان در سال آخر برنامه پنجم (1394) به حدود 100 میلیون تن خواهد رسید و با در نظر گرفتن رشد مصرف داخلی، از همین امروز باید تدابیر لازم برای صادرات مازاد حدود 20 میلیون تن را اتخاذ کرد.

رئیس هیات مدیر صندوق با انتقاد از شیوه عرضه و فروش این محصول در بازارهای صادراتی اظهار داشت: متاسفانه صادرات سیمان در حال حاضر به شکل مناسبی انجام نمی شود و در حالیکه قیمت واقعی این محصول در بازار کشورهای همسایه بیش از 100 دلار است، محصول تولیدی کشورمان با قیمتهای بسیار نازل در مرزها بصورت نقدی به فروش می رود و ارزش افزوده آن به جیب واسطه ها می رود این نوع نگرش شرکتهای تولید کننده سیمان را در آینده با مشکلات جدی روبرو خواهد کرد و حاشیه سود آنها با توجه به بالارفتن سایر مولفه های تولید از جمله حاملهای انرژی کمتر و کمتر خواهد شد.

شه حامد، در ادامه نبود تنوع در بازارهای هدف صادرات سیمان را نیز از دیگر نقاط ضعف و موانع توسعه صادرات سیمان برشمرد و افزود: در حال حاضر کشورهای عراق، کشورهای حوزه CIS و آسیای میانه، امارات و افغانستان، بازارهای اصلی سیمان ایران هستند. باید افق دید صادرکنندگان وسیع تر شود و به بازارهای جدید در آسیا و آفریقا چشم دوخت. هم اکنون 40 درصد از صادرات سیمان ترکیه که یک رقیب جدی برای کشورمان است به مقصد آفریقاست. این امر توجه ویژه به مقوله بازارگشایی و حضور در بازارهای جدید را می طلبد و در این زمینه صندوق آمادگی دارد تا پوشش ریسک عدم بازپرداخت خریداران سیمان در بازارهای جدید را نیز بیمه کند.

این مقام مسئول همچنین افزود: انجمن تولیدکنندگان سیمان می تواند با فعال کردن یک شرکت بازرگانی خارجی تخصصی، به شکل حرفه ای وارد عرصه صادرات شود و با دریافت حمایتهای رسمی، منافع حداکثری را برای تولیدکنندگان به ارمغان آورد. روشهای حمایت از این شرکت تخصصی قابل تعریف است و صندوق ضمانت صادرات آمادگی دارد تا با همیاری سایر نهادهای حمایتی، به تسهیل صادرات این صنعت کمک کند.

وی ضمن تاکید بر اهمیت موضوع شناخت کافی بازارهای هدف اظهار داشت: یکی از مهمترین عواملی که در صادرات موفق به بازارهای هدف وجود دارد، داشتن شناخت کافی از فضای تجاری کشور مقصد، میزان اعتبار و خوش حسابی خریدار خارجی، بانک عامل طرف خریدار و حتی ریسکهای اعتباری دولت و کشور مربوطه است. از سویی پیچیدگیها و نکات ریز در انعقاد قرارداد موفق با طرف خارجی از اهمیت بسزایی برخوردار است. برای آنکه صادر کنندگان بهتر و موثر تر بتوانند در بازارهای مورد نظرشان حضور پیدا کنند، صندوق ضمانت صادرات برای ارائه خدمات مشاوره ای آمادگی کامل دارد.

وی درهمین راستا پیشنهاد کرد که نمایندگان شرکتهای سیمانی فهرست کلیه خریداران خارجی خود را که قصد دارند ظرف یک سال آتی به ایشان صادرات داشته باشند به صندوق ضمانت صادرات ایران ارائه نموده و پوششهای لازم را دریافت کنند.

اولین نشست هم اندیشی توسعه صادرات سیمان با حمایت صندوق ضمانت صادرات ایران و با همکاری سازمان توسعه تجارت و انجمن کارفرمایان صنعت سیمان برگزار شد.

در ادامه همایش و در پنل تخصصی با توجه به اهمیت بازار عراق در جذب ظرفیتهای صادراتی سیمان کشور، موضوع راه کارهای گسترش صادرات سیمان به این کشور مورد بررسی و بانکهای مورد قبول صندوق جهت صدور ضمانت نامه شرکت در مناقصه و ارائه سایر ضمانت نامه های بانکی به شرکتهای سیمانی معرفی شدند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir