بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 28 ارديبهشت 1392      13:10

واردات خودروهای کره‌ای با ارز 1400 تومانی

 

در حالی ارز مرجع کم کم با اقتصاد ایران خداحافظی می کند که در این بین ابهام ها درباره تخلفات ارزی رخ داده در سال گذشته همچنان ادامه دارد و مردم هنوز نمی دانند چه کسانی در سال قبل کالا را با ارز مرجع وارد کرده و آن را براساس ارز 3000 تومانی در بازار فروختند.

به گزارش ایسنا، نخستین بار در 22 مهر سال 1391 بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که برخی واردکنندگان کالا را با ارز مرجع وارد کرده و آنها را براساس ارز 3000 تومانی در بازار فروخته اند. مهدی غضنفری همچنین عنوان کرد که اطلاعات این متخلفان در پورتال ارزی قرار دارد و به زودی با آنها برخورد می شود.

اگرچه پورتال ارزی در اواخر سال قبل راه اندازی شد اما هرگز اسامی متخلفان ارزی اعلام نشد و حتی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت که از اعلام اسامی متخلفان ارزی معذوریم.

با این وجود حالا که به مرور آمار و اطلاعات مربوط به کالاهای وارداتی در سال قبل منتشر می شود می توان دید که کدام کالاها و در چه تاریخی براساس ارز مرجع وارد شده و کدام یک با ارز مبادله ای یا ارز آزاد. همچنین با مقایسه این اعداد و ارقام و قیمت های موجود در بازار می توان نتیجه گرفت که کدام کالاها با ارز مرجع وارد شده و براساس ارز آزاد در بازار به فروش رسیده اند.

به عنوان مثال آمار گمرک ایران حاکی از آن است که در سال گذشته حتی دست کم تا پایان آذر ماه نیز خودرو با ارز مرجع وارد کشور شده است. در یک مورد طی سال گذشته در مجموع 1020 دستگاه خودروی سواری کره ای سانگ یانگ وارد ایران شد. ارزش دلاری و ریالی این میزان واردات به ترتیب به حدود 14.7 میلیون دلار و 215 میلیارد ریال رسید.

بدون احتساب تعرفه واردات خودرو می توان نتیجه گرفت که در سال قبل خودروهای سانگ یانگ با نرخ ارز میانگین 1467 تومانی وارد کشور شدند. همچنین آمار نشان می دهد این خودروها دست کم تا پایان آذر ماه با ارز مرجع وارد شده و در سه ماهه آخر سال ارز وارداتی آنها از مرجع به مبادله ای تغییر یافته است.

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که هیچ یک از خودروهای سواری سانگ یانگ در سال قبل با ارز آزاد وارد نشده اند و ارز مبادله ای نیز تنها در سه ماهه آخر سال به واردات آنها اختصاص یافته است. به نظر می رسد چنین وضعیتی در مورد سایر خودروهای وارداتی نیز وجود دارد.

شاید حالا بتوان فهمید که در اوج بحران ارزی به وجود آمده در سال قبل چطور خودروهای گران قیمتی مانند پورشه به راحتی وارد کشور می شدند، در حالی که بسیاری از صنایع برای واردات مواد اولیه با مشکل دریافت ارز مواجه بودند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir