بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مهر 1397      13:39

اروپا؛ ابرقدرت بعدی هوش مصنوعی؟

آنگلا مرکل در مصاحبه‌ای که اخیرا یک نشریه جدید حوزه تکنولوژی با او انجام داده است، نشان داده که نه تنها به تکنولوژی‌های جدید و مخصوصا هوش مصنوعی علاقه‌مند است، بلکه این موضوع به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اخیر او تبدیل شده است.

اقتصاد ایرانی: آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به ترشرویی و عبوس بودن معروف است. اما در مصاحبه ای که اخیرا یک نشریه جدید حوزه تکنولوژی با او انجام داده است، نشان داده که نه تنها به تکنولوژی های جدید و مخصوصا هوش مصنوعی علاقه مند است، بلکه این موضوع به یکی از مهم ترین دغدغه های اخیر او تبدیل شده است. این مصاحبه همچنین از این جهت اهمیت دارد که مرکل درباره ژئوپلیتیک این تکنولوژی هم صحبت کرده است؛ موضوعی که می تواند هوش مصنوعی را به عرصه جدید رقابت قدرت های جهانی تبدیل کند.

مرکل در این مورد می گوید: «در ایالات متحده آمریکا، نظارت شدیدی بر شرکت ها و بخش های مختلف برای حفظ اطلاعات شخصی اعمال می شود. در حالی که در چین، دولت کنترل همه چیز را در اختیار دارد.» او همچنین تاکید می کند که در حال حاضر رقابت در عرصه تکنولوژی های جدید و مشخصا هوش مصنوعی، به یک دوقطبی میان آمریکا و چین تبدیل شده است، اما اروپا جایگاه خودرا در این عرصه پیدا خواهد کرد. این تفکر بخشی از روند تحقق گسترده اهداف آینده اروپاست. در واقع هوش مصنوعی می تواند به اندازه تکنولوژی های اساسی و پایه مانند الکتریسیته و موتور بخار، برای آینده اروپا بااهمیت باشد. بعضی کشورها مانند فنلاند و فرانسه در حال حاضر استراتژی های خودشان را برای توسعه هوش مصنوعی ایجاد کرده اند و آلمان در حال کار روی استراتژی خاص خودش است. این کار تا پایان سال جاری میلادی تمام شده و اتحادیه اروپا همه این برنامه ها را در قالب یک طرح واحد و هماهنگ در حوزه هوش مصنوعی خلاصه می کند. همان طور که انتظار می رود این طرح کاملا یوروکراتیک (ویژه اروپا و قوانین این کشورها) است و ده ها کمیته و کارگروه زیرمجموعه اتحادیه اروپا را در برمی گیرد. سوالی که آنگلا مرکل مطرح کرد، به اندازه مسائل دیگری مثل برگزیت و مهاجرت، برای اروپا حیاتی و مهم است. او می پرسد که آیا جایگاه اروپا در میان ابرقدرت های هوش مصنوعی یعنی آمریکا و چین، امن و محفوظ است؟

ساکنان سیلیکون ولی اما چندان به این موضوع اعتمادی ندارند. «جک کلارک» از شرکت بزرگ و شناخته شده OpenAI که در زمینه ترویج هوش مصنوعی مناسب و سازگار با انسان ها فعالیت می کند، در این مورد می گوید: «اروپا اشتباه می کند، درست همان طور که برای ورود به صنعت رایانش ابری یا کلاد این اشتباه را مرتکب شد.» ساکنان و فعالان سیلیکون ولی به سختی می توانند تبدیل شدن اروپا به وزنه ای تاثیرگذار در عرصه یادگیری ماشینی - روشی از هوش مصنوعی که در سال های اخیر بیشترین رشد و موفقیت را داشته است- را باور کنند. «گریگ آلن» از اندیشکده New American Security معتقد است بخش زیادی از این دیرباوری به خاطر ضعف های خود آمریکا است در برابر بعضی مواضع اروپا مانند تمایل به حضور در یک تجارت رایج و رو به رشد از طریق تازه واردهایی که می خواهند با ایجاد اختلال در نظم بازار، جایگاه خودشان را در آن به دست بیاورند. این منطقه یک مشکل اساسی هم دارد؛ کمبود معیار و مقیاس. در حالی که اروپا از بازارهای بزرگ و موافق داخلی بهره می برد، غول های تکنولوژی آمریکایی و چینی حیاتی ترین و مهم ترین منبع توسعه هوش مصنوعی یعنی اطلاعات را آن هم در حد افراطی و خیلی زیاد در اختیار دارند.

مزیت بزرگی که آمریکا و چین در اختیار دارند، می تواند مزایای دیگری را هم با خودش به همراه بیاورد. داشتن اطلاعات بیشتر به معنای آن است که شرکت ها می توانند خدمات بهتری ارائه بدهند تا به این ترتیب کاربران بیشتر، سود و درآمد بیشتری را هم به دست آورده و از این طریق کارشناسان برجسته بیشتری را در حوزه اطلاعات استخدام کنند و به کار بگیرند. این در حالی است که در اختیار داشتن اطلاعات بیشتر، تقاضا برای قدرت پردازش کامپیوتری و به دنبال آن پردازنده های سریع تر را افزایش می دهد. تمام شرکت های بزرگ ارائه دهنده خدمات رایانش ابری مانند آمازون و مایکروسافت در حال توسعه تراشه های هوش مصنوعی اختصاصی خودشان هستند؛ حوزه ای که اروپا هم به دنبال آن است.

با وجود این، صرف نظر از یادگیری ماشینی و خدمات مصرفی، تصویر اروپا در عرصه هوش مصنوعی چندان مبهم نیست. یک خودروی خودران نمی تواند تنها با تکیه بر اطلاعات راه برود، اما به تکنیک های دیگر هوش مصنوعی مانند استدلال ماشینی نیاز دارد که با الگوریتم هایی انجام می شود که بیشتر با کدنویسی صورت می گیرند تا آموزش. این همان حوزه ای است که اروپا نقاط قوت زیادی در آن دارد. آلمان یکی از این نقاط قوت است که به اندازه مجموع آمریکا و چین، در حوزه خودروهای خودران حق ثبت اختراعات بین المللی دارد. این در حالی است که نباید فراموش کرد آلمان صنعت خودروی بزرگ و موفقی هم دارد. با این اوصاف نه اطلاعات بسیار زیاد و نه حتی تراشه های قدرتمند، تنها راه پیشرفت نیستند. حالا محققان بیشتری به دنبال انجام اقداماتی با استفاده از اطلاعات کم هستند؛ یعنی استفاده از اطلاعات کمتر برای آموزش الگوریتم ها که به خصوص در فرآیند تولید و اینترنت اشیا به کار می آید. اروپا خانه بسیاری از شرکت های صنعتی و بزرگ دنیاست و این خودش مزیت مهم و تاثیرگذاری به حساب می آید. در همین زمینه «ویرجینیا دیگنوم» از دانشگاه  Umeaسوئد پیش بینی می کند: «همان طور که هوش مصنوعی پیچیده تر می شود، اروپا هم فرصت های بیشتر و جدیدتری برای حضور موثر در این عرصه به دست می آورد.»

اروپای قدیمی با تکنولوژی هوشمندتر

با این حال شاید بزرگ ترین فرصت اروپا بیش از آنکه تکنیکی و فنی باشد، سیاسی و وابسته به قانون گذاری است. همان طور که آنگلا مرکل اشاره کرد، آمریکا و چین دو الگوی بسیار مهم در حوزه هوش مصنوعی هستند که طبیعتا شکافی میان شان وجود دارد؛ شکافی که اروپا برای پر کردن آن برنامه ریزی می کند تا جایی که حتی بسیاری از کارشناسان این حوزه مانند «کیت کراوفورد» یکی از موسسان مرکز تحقیقاتیAI Now Institute در دانشگاه نیویورک، معتقدند که اروپا می تواند حاکمیت هوش مصنوعی دنیا را به دست بیاورد. بسیاری از افراد امیدوارند اروپا استانداردهای جهانی را در حوزه هوش مصنوعی وضع کند؛ درست همان طور که این کار را در زمینه وضع قانون حفاظت از حریم خصوصی یا همان GDPR انجام داد.

آمریکا و چین تمرکز زیادی روی تجارت وابسته به اطلاعات کرده اند که منبع آن در اختیار چند شرکت بزرگ آنها است. اروپا اما در حال توسعه سیاست های تمرکززدایی خودش است تا به این ترتیب اطلاعات در میان شرکت ها به اشتراک گذاشته شده یا معامله بشوند. این کار حق دسترسی مشخص و تعیین شده ای به اطلاعات ایجاد می کند تا به این ترتیب علاوه بر ایجاد دسترسی برای همه شرکت ها، امکان مسیریابی دقیق تر برای دسترسی به کدام گروه از اطلاعات هم وجود داشته باشد. این روند علاوه بر افزایش بهره وری، تاثیر چشمگیری بر جلوگیری از سوءاستفاده از اطلاعات هم خواهد داشت. به عنوان مثال در راستای این سیاست ها، بانک های اروپایی می توانند امکان دسترسی به اطلاعات مشخص را برای استارت آپ های مالی و اعتباری فراهم کنند. این استراتژی می تواند اروپا را به خانه جذابی برای شرکت های اطلاعاتی با اهداف مشخص و دسته بندی شده تبدیل کند.

منبع: اکونومیست منتشر شده در روزنامه دنیای اقتصاد


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir