بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 تير 1397      12:42

شرق و غرب چگونه در مصرف برق صرفه‌جویی کردند؟

تجربیات بین‌المللی نشان می‌دهد اکثر کشورها برای مقابله با بحران برق به یک روش اکتفا نکرده و بیش از یک ابزار استفاده کرده‌اند.

اقتصاد ایرانی: در صورتی که شرایط اوج بار به حالت بحرانی در آید، چاره ای جز سهمیه بندی برق وجود ندارد. در بسیاری از کشورهای جهان در طول مدت اوج بار، سهمیه بندی برق در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین، آن طور که مرکز پژوهش های مجلس گزارش داده، دولت برزیل در سال ۲۰۱۱ برای عبور از شرایط بحرانی اوج بار شبکه برق و با هدف کاهش ۲۰ درصد از میزان مصرف برق خود تصمیم گرفت برنامه های صرفه جویی انرژی را به صورت اجباری برای همه بخش ها به اجرا درآورد.

در نیوزلند در بحران سال ۲۰۰۱، دولت برای کاهش داوطلبانه ۱۰ درصد از مصرف برق در مدت ۱۰ هفته، یک فراخوان عمومی انجام داد. به دنبال این فراخوان برنامه های تلویزیونی و رادیویی با عنوان کمپین «۱۰ برای ۱۰» به تناوب به این موضوع پرداختند. این کمپین علاوه بر موفقیت در کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق، در بخش دولتی موجب صرفه جویی ۱۵ درصدی برق شد.

در استان اونتاریو کانادا، اگرچه در بیشتر سال ها بخش صنایع به صورت داوطلبانه مصرف برق خود را در ایام اوج بار کاهش می دادند، اما در برخی سال ها هم دولت خواستار کاهش مصرف ۵۰ درصدی برق در زمان اوج بار مشتریان تجاری و صنعتی شد. برای رسیدن به این هدف، صنایع پرمصرف مانند خودرو، تولید خود را متوقف کردند. همچنین دولت فدرال تمام فعالیت های غیرضروری را تعطیل کرد.

در توکیو (ژاپن) در طول بحران برق برخی از کارخانه ها زمان تولید خود را به ساعات کم باری و یا روزهای آخر هفته که میزان بار شبکه برق کمتر است، انتقال دادند. برخی دیگر از کارخانه ها نیز تولید خود را به صورت کامل متوقف کردند.

بحران برق در کوبا در سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ موجب قطع برق شدید در سراسر کشور شد. در ژوئیه ۲۰۰۵، شبکه دچار ۱۸ درصد اضافه بار شد. در این حالت، سهمیه بندی برق ابزار حل بحران نبود، بلکه نتیجه ناتوانی سیستم در حل آن بود.

هم اکنون بحران برق در ایران از طریق همکاری صنایع و کشاورزان کنترل می شود و ضروری است به بخش های پیک ساز مانند خانگی بیشتر توجه شود.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir