بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 16 تير 1397      15:22

شکل‌گیری ائتلاف نفتی جدید هند و چین

وقتی گزارش‌هایی از این‌که چین و هند در حال مذاکره برای تشکیل کلوپ خریداران نفت هستند، منتشر شد، اوپک درگیر برگزاری اجلاس ۲۲ ژوئن خود بود و نتوانست به این اتحاد خطرناک توجه کند.

اقتصاد ایرانی: به گزارش مهر به نقل از راشاتودی، وقتی گزارش هایی از این که چین و هند در حال مذاکره برای تشکیل کلوپ خریداران نفت هستند، منتشر شد، اوپک درگیر برگزاری اجلاس ۲۲ ژوئن خود بود و نتوانست به این اتحاد خطرناک توجه کند.

اما حالا زمانی است که باید در این مورد نگران شد.

تایمز آو ایندیا به نقل از یکی از مقامات هندی گفت: زمان بندی این کار درست است. شکوفایی تولید نفت و گاز آمریکا به ما اهرم فشار بزرگتری در برابر اوپک داده است. به هر حال این دوکشور روی هم ۱۷ درصد از نفت دنیا را مصرف می کنند و از بالا رفتن قیمت نفت تحت تاثیر اقدامات اوپک، بیشترین ضربه را خواهند دید.

آن چه این بار تفاوت می کند این است که این کشورها این بار برای محدود کردن قدرت اوپک در بازار نفت جهان، تنها نیستند. طبق گفته کارل پاپ از بلومبرگ، اروپا و ژاپن هم که قبلا برای شرکت در هر پروژه ضد اوپک بی میل بودند، حالا احتمالا به این اقدام ملحق شوند. یک دلیل این امر این است که بر خلاف چرخه های قیمت قبلی، حالا جایگزین هایی برای سوخت فسیلی وجود دارند. الکتریکی سازی یکی از چالش های است که اوپک در برابر گروه خریداران نفت، با آن مواجه خواهد شد.

چین، هند و اروپا، همگی در استفاده از خودروهای الکتریکی گام های بزرگی برداشته اند و ژاپن در تولید باتری در جهان پیشتاز است. اگر این چهار بازیگر مهم با هم ائتلاف کنند می توانند بازار نفت را به شکل موثری تغییر دهند و اوپک را ناتوان کنند. البته این بهترین سناریوی ممکن برای این گروه است و همیشه چنین مسائلی به راحتی به واقعیت تبدیل نمی شوند.

برای نمونه در نظرسنجی اخیر هند معلوم شد که ۹۰ درصد رانندگان هندی در صورتی که دولت ایستگاه های شارژ مناسب ایجاد کند، عوارض جاده ها را کاهش دهد و سوبسیدها را افزایش دهد، مایل هستند خودروی خود را الکتریکی کنند. البته مشکلاتی مانند قیمت بالا و محدودیت برد، باعث شد که هند هدف جاه طلبانه خود برای این که تا سال ۲۰۳۰ تمام خودروهای این کشور را الکتریکی کند، را اصلاح کند و تنها تبدیل ۳۰ درصد از کل خودروها به خودروی الکتریکی را هدف جدید خود قرار داد.

چین رهبر بلامنازع جهان در استفاده از خودروهای الکتریکی است. در سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کل فروش خودروهای الکتریکی جهان در چین بوده است. هرچند این به لطف سوبسیدهای سخاوتمندانه دولتی انجام شده است، درحالی که قرار است از سال ۲۰۲۰ دیگر سوبسیدی در این زمینه پرداخت نشود. این آینده فروش خودروی الکتریکی پس از ۲۰۲۰ را مبهم کرده است.

چین، هند، اروپا و ژاپن، روی هم رفته تولید بیش از ۶۵ درصد خودروهای جهان را در اختیار دارند. این چهار بازیگر جهانی ۳۵ درصد از نفت خام دنیا را هم مصرف می کنند و درنظر دارند این رقم را کاهش دهند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir