بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 13 خرداد 1397      9:46

۴ گام مهم و ضروری برای بهتر کردن سیستم تجارت جهانی

آینده تجارت و بازرگانی متعلق به آینده اطلاعات و داده است. این یک فرصت بزرگ برای سیاستگذاران است تا پل های اقتصادی جدیدی را بین کشورها ایجاد کنند و یک سیستم تجارت جهانی بهتر بسازند. در این گزارش ۴ گام مهم و ضروری برای بهتر کردن سیستم تجارت جهانی مورد بررسی قرار گرفته است.

اقتصاد ایرانی: اخبار اخیر درباره تجارت جهانی بیشتر بر تدابیر و اقدامات حمایتی و تنش های دیپلماتیک متمرکز شده است. این چالش ها نگرانی هایی را نسبت به رشد و اشتغال در سراسر جهان به وجود آورده است. با این وجود چیزی که در اکثر مذاکرات فعلی مورد بی توجهی قرار می گیرد، این است که ما در حال ورود به دوران جدیدی هستیم که جریان اطلاعات دارای اهمیت بیشتری نسبت به تجارت فیزیکی می شود.

عصر و دوره جدید

درباره آن فکر کنید: بین سال های ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۸ میلادی، تجارت جهانی کالا و خدمات بیش از دو برابر نرخ رشد اقتصادی جهان، افزایش داشته است. در سال های اخیر، رشد شکل سنتی تجارت کالا و خدمات به طور ناچیزی از رشد تولید ناخالص داخلی جهان فراتر رفته است.

در عین حال، جریان های دیجیتال رشد و رونق خوبی داشته است. بر اساس اعلام موسسه سیسکو، حجم پهنای باند مرزی استفاده شده طی سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ میلادی با رشد ۹۰ برابری روبرو شده است و پیش بینی می شود این رقم تا ۲۰۲۳ میلادی نیز ۱۳ برابر دیگر رشد کند.

این مساله تنها مربوط به پخش فیلم های ویدئویی، تماس های اسکایپ و انتشار پست در شبکه های اجتماعی نمی شود. این مساله مربوط به نقش اطلاعات و داده ها در رونق دادن به سایر جریان ها است، به خصوص با قابلیت تجاری کردن بیشتر خدمات از مهندسی گرفته تا مخابرات و ارتباطات و حمل و نقل. بنابر این، آینده تجارت و بازرگانی متعلق به آینده اطلاعات و داده است. این یک فرصت بزرگ برای سیاستگذاران است تا پل های اقتصادی جدیدی را بین کشورها ایجاد کنند و یک سیستم تجارت جهانی بهتر بسازند.

۴ گام مهم و ضروری برای بهتر کردن سیستم تجارت جهانی عبارتند از:

۱: تجارت بیشتر خدمات

خبر خوب این است که تجارت جهانی خدمات به طور نسبتا سریعی رو به افزایش بوده است. تجارت خدمات اکنون یک پنجم صادرات جهان را تشکیل می دهد. بر اساس برخی برآوردها، نیمی از تجارت خدمات به واسطه رشد چشمگیر فناوری دیجیتال بوده است. ولی این زمینه ای است که موانع تجاری هنوز به شدت زیاد است و تعرفه های ۳۰ تا ۵۰ درصدی وجود دارد. با کاهش این تعرفه ها و دیجیتال کردن تجارت، خدمات می تواند به یک عامل اصلی برای رشد تجارت جهانی تبدیل شود. چه کسی بیشترین نفع را می برد؟

اقتصادهای توسعه یافته، چرا که این کشورها در بسیاری از بخش های خدماتی به طور فزاینده ای رقابتی هستند به خصوص در بخش های مالی، حقوقی و مشاوره ای. اقتصادهای در حال توسعه مثل کلمبیا، غنا و فیلیپین نیز از منفعت زیادی برخوردار می شوند زیرا این کشورها در حال رشد در خدمات قابل تجارت هستند مثل مخابرات و خدمات تجاری. ولی این تازه آغاز راه است. می توانیم در قرن ۲۱ ثروت و سرمایه کشورهای مختلف را بر اساس تجارت خدمات افزایش دهیم.

۲: بهینه تر و کاراتر

از طریق کاراتر و بهینه تر کردن تجارت و بازرگانی می توانیم به این هدف دست پیدا کنیم. چگونه؟ با تشویق برای انتقال و تغییر بیشتر در مقایسه با جریان های تجاری، از تجارت فیزیکی به سوی تجارت مبتنی بر داده ها و اطلاعات.

به عنوان مثال، افزایش اتوماسیون این مساله را برای شرکت ها آسان تر کرده است تا بخشی از فعالیت های خود را تغییر دهند و روش فعالیت های خود نسبت به دو دهه گذشته را به طور اساسی تغییر دهند. این مساله می تواند به بهبود صنایع تولیدی در بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته کمک کند.

چاپ ۳ بعدی نیز می تواند شرکت ها را به نزدیک تر کردن تولیدات خود به مشتریان کمک کند. اگر این روند ادامه یابد، بسیاری از چرخه های تولیدی و عرضه کوتاه تر، بهینه تر خواهد شد.

در عین حال، دیجیتالی شدن می تواند موجب تشدید رقابت در تجارت جهانی شود و موجب افزایش سرمایه گذاری شرکت ها در فناوری های جدید و فعالیت های تجاری بهینه تر شود.

تجزیه و تحلیل های جدید صندوق بین المللی پول نشان می دهد که رقابت بیشتر موجب رونق و رواج گسترده تر فناوری در بین کشورهای مختلف می شود و حتی نرخ نوآوری و خلاقیت را به شدت افزایش می دهد. این مساله به نوبه خود به کاهش قیمت ها و هزینه ها برای شرکت ها و مصرف کنندگان کمک می کند. برآورد می شود که ۱۰ درصد مصرف کنندگان فقیر حدود دو سوم قدرت خرید را از تجارت و بازرگانی کسب می کنند.

۳: فراگیرتر

منافعی مثل این نشانگر منافع بزرگ حاصل از ایجاد پل های اقتصادی بین کشورها است. بسیاری از مردم به زندگی زیر سایه این پل ها ادامه داده اند. انقلاب دیجیتال در عرصه تجارت و بارزگانی نیز چالش های مخصوص به خودش را دارد، این مساله فشار زیادی را بر نیروهای کاری وارد می کند که برای رقابت کمتر مجهز شده اند. به همین دلیل است که ما به فراگیرتر بودن نیاز داریم. منافع حاصل از افزایش سرمایه گذاری در آموزش و شبکه های تامین اجتماعی را در نظر بگیرید. بنابر این کارگران می توانند مهارت های خود را ارتقا داده و به شغل هایی با کیفیت بالاتر دست پیدا کنند.

به عنوان مثال، تجربه در کانادا و سوئد نشان می دهد که آموزش حین کار بسیار موثرتر از آموزش در کلاس درس است. در این زمینه های گسترده، صندوق بین المللی پول د ر حال کمک کردن به کشورها برای آماده شدن در زمینه های تجاری جدید است. در سطح جهانی نیز نرخ ارز و عدم تعادل در سطح اقتصاد جهانی را زیر نظر داریم. در سطح جهانی ما با همه ۱۸۹ کشور عضو در خصوص سیاست هایی همکاری می کنیم تا موانع سرمایه گذاری و تجارت را برطرف کنیم ، کشورها را تشویق به ایجاد اقتصادهای بازتر و آزادتر می کنیم تا بخش خصوص بتواند رشد بیشتری داشته باشد و شغل ایجاد کند.

۴: همکاری بین المللی بیشتر

طی ۷۰ سال گذشته، کشورها برای ایجاد یک سیستم تجاری چند جانبه تلاش کرده اند ، سیستمی که بتواند صدها میلیون نفر را از فقر نجات دهد و در عین حال موجب رونق و افزایش درامد و سطح استاندارد زندگی در کشورهای مختلف شود.  ولی این سیستم نیاز به ارتقا دارد و باید با عصر جدید تجارت و مبادلات تجاری تطبیق گردد.

برای برطرف کردن چالش های جدید در عرصه تجاری، ما می توانیم از توافقنامه های چندجانبه تجاری استفاده کنیم ،یعنی قراردادهایی در بین چند کشور همسایه که می توانند در چارچوب قوانین سازمان تجارت جهانی همکاری کنند. فرصت برای مذاکره بر سر توافقنامه های جدید در چارچوب سازمان تجارت جهانی بر سر تجارت الکترونیک و خدمات دیجیتال نیز وجود دارد.

منبع: مجمع جهانی اقتصاد


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir