بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 ارديبهشت 1397      12:32

وضعیت سه قرارداد خرید هواپیما

اقتصاد ایرانی: مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور قراردادهای بین المللی آخرین وضعیت قراردادهای خرید هواپیما از سه شرکت بزرگ را اعلام کرد. اصغر فخریه کاشان با اعلام خبر موافقت «ای تی آر» برای تحویل هواپیما به ایران پیش از آغاز مجدد تحریم ها، گفت: با شرکت های ایرباس و بوئینگ نیز مذاکراتی صورت گرفته و انتظار می رود این شرکت ها مواضع خود را در هفته جاری بیان کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فخریه کاشان، در پاسخ به این سوال که پیش از خروج آمریکا از برجام در چند نوبت تحویل هواپیماهای نو به ایران با تاخیر مواجه شد، گفت: طبق قرارداد ایران ایر با شرکت های بوئینگ، ایرباس و ای تی آر قرار بود ایران تعدادی هواپیما تحویل بگیرد. یکی از دلایلی که این اتفاق با تاخیر مواجه شد مساله اطمینان پیدا کردن ما از وجود خدمات پس از فروش بود. مذاکرات مفصلی داشتیم که مطمئن شویم این خدمات را در اختیار خواهیم داشت. در عین حال مذاکراتی برای فاینانس هواپیماها طبق قول و قرار ایرباس و توافقات با فاینانسورها داشتیم.

بعد از آمدن ترامپ فضا تغییر کرد. ترامپ سیاستی مبنی بر بلاتکلیف نگه داشتن ایران و ایران هراسی را دنبال می کرد و در نتیجه شرکت ها را در وضعیتی قرار داد که بسیاری برای تصمیم گیری منتظر می ماندند. بعضا هم تامین پیش پرداخت های هواپیماها به خاطر برخی مسائل داخلی در رابطه با مشخص کردن منابع با تاخیر مواجه شد. همه اینها دست به دست هم داد و تغییراتی را در برنامه تحویل هواپیماها ایجاد کرد. وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا می توان به تحویل گرفتن هواپیماها پیش از آغاز مجدد تحریم ها امیدوار بود، گفت: اکنون که ترامپ با تصمیمی غیرقانونی و یکطرفه از برجام خارج شده و مهلت هایی را برای مشخص شدن تکلیف شرکت ها قائل شده است، طبیعی است که ما در تلاش هستیم از این فرصت استفاده کنیم و با تاکید بر نگرانی های قبلی خود هواپیما تحویل بگیریم. با ایرباس، بوئینگ و ای تی آر تماس گرفتیم. تا کنون ای تی آر به درخواست ما پاسخ داده و انتظار داریم در هفته جاری از دو شرکت دیگر هم جواب دریافت کنیم. براساس جواب این شرکت ها برای تحویل هواپیما تصمیم خواهیم گرفت. طبیعی است که اگر جواب آنها به این گونه باشد که می توانند با جابه جایی نوبت ها که در خیلی موارد معمول است، هواپیماهایی به ما تحویل دهند، ما از این فرصت استفاده خواهیم کرد. وی در مورد پاسخ ای تی آر توضیح داد: ای تی آر گفته می تواند تا ماه اوت تعدادی هواپیما به ما تحویل دهد. ما هم در حال مذاکره هستیم تا ببینیم چه تعدادی را می توانیم تحویل بگیریم. این هفته پاسخ ای تی آر را بررسی می کنیم و هم اکنون ایران ایر درحال مذاکره با ای تی آر است. بنابراین احتمال آنکه در این مدت تعدادی ای تی آر وارد کنیم، وجود دارد. فخریه کاشان در مورد تامین مالی خرید هواپیماها نیز اظهار کرد: چون رقم قراردادها برای خرید ای تی آرها بزرگ نیست، ایران ایر می تواند با استفاده از وام داخلی آن را تامین کند. تامین مالی تماما متکی بر عملیات خود ایران ایر است.

وی در پاسخ به سوال دیگری که اگر پاسخ ایرباس برای تحویل هواپیما مثبت باشد، تامین مالی خرید از ایرباس به چه صورت انجام خواهد گرفت، گفت: اگر ایرباس بتواند با تغییر نوبت به ما هواپیما تحویل دهد، ما نیز منابع لازم برای خرید این هواپیماها را تامین می کنیم. پیش از این با صدور صکوک و استفاده از منابع خود ایران ایر منابعی تامین کرده بودیم که در صورت پاسخ مثبت ایرباس از این منابع استفاده خواهیم کرد. با توجه به اینکه ایرباس نمی تواند در این مدت تعداد زیادی هواپیما به ما تحویل دهد، مشکلی برای تامین مالی وجود نخواهد داشت. وی همچنین در مورد تامین قطعات هواپیماهای خریداری شده نیز گفت: برای تامین قطعه در شرایط تحریم مجدد راه حلی داریم. فعلا جزئیات آن را اعلام نمی کنم، اما اگر قرار باشد هواپیمای دیگری را بگیریم، با کمک این راه حل که کاملا هم قانونی است، نگرانی خود را برای تامین قطعات مرتفع خواهیم کرد. وی در مورد خرید هواپیما از سایر کشورها این طور توضیح داد: با توجه به اینکه اکثر هواپیماهای جهان از قطعات آمریکایی استفاده می کنند، اگر بخواهیم از سایر کشورها مانند روسیه، ژاپن، برزیل یا کانادا هواپیما بخریم، به مجوز اوفک نیاز خواهیم داشت و قطعا وزارت خزانه داری آمریکا این مجوزها را صادر نمی کند. اما بدیهی است که ما برای نوسازی ناوگان خود هر راهی که وجود داشته باشد را پیش خواهیم گرفت. حتی اگر نهایتا به سمت خرید هواپیماهای دست دوم کم کارکرد برویم. در هر صورت بازسازی و نوسازی ناوگان هوایی یکی از برنامه های وزارت راه است. وی ادامه داد: ما در ۴۰ سال گذشته با انواع تحریم ها روبه رو بودیم، اما کشور از پس آنها بر آمده است. طبیعتا تحمل این تحریم ها سخت است. اما در عوض ما از این فرصت استفاده کرده و ظرفیت داخلی را تقویت می کنیم. من شک ندارم که اگر در آینده مشکلی در تامین قطعات به وجود آید، مثل صنعت نفت و صنعت حمل ونقل ریلی به سازندگان داخلی روی می آوریم که البته با استانداردهای بین المللی قادر به تامین نیاز ما خواهند بود. در نهایت باید گفت که بازار تجارت بین المللی آنقدر گسترده است که نگرانی برای تامین کالا و قطعات حتی در شرایط تحریم وجود نخواهد داشت. در گذشته خریده ایم و در آینده نیز خواهیم خرید.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir