بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 26 اسفند 1396      12:31

چرا صنعت خودرو به بی‌راهه رفت؟

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: شرکت‌های که در صنعت خودروسازی سواری و تجاری در کشور به وجود آمده‌اند و بعضا بسیار بزرگ هم شده‌اند، به لطف امتیازهای دولتی مانند تعرفه و ارز مبادلاتی، سودآور هستند.

اقتصاد ایرانی: فربد زاده در پاسخ به این پرسش که چرا صنعت خودرو در ایران رشد پیدا نکرده است؟ اظهار داشت: انتخاب استراتژی نادرست، عدم وجود بخش خصوصی رقابت پذیر و نگرانی از ورود سرمایه های خارجی، مهم ترین عواملی هستند که نهایتا نتیجه را به این وضعیت رسانده اند.

وی افزود: ضعف خودروسازی تنها محدود به شرکت های دولتی نیست و شرکت های خصوصی فعال در این صنعت خودروی ایران هم فاصله بسیار زیادی با توسعه یافتگی دارند و حتی می توان گفت به شدت از شرکت ها دولتی عقب مانده تر هستند.

این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: شرکت های که در صنعت خودروسازی سواری و تجاری در کشور به وجود آمده اند و بعضا بسیار بزرگ هم شده اند، به لطف امتیازهای دولتی مانند تعرفه و ارز مبادلاتی سودآور هستند و مطلقا نه توانایی رقابت و نه حتی قصد آن را در بازارهای داخلی و جهانی ندارند.

زاوه تصریح کرد: بر این اساس، تلاش شدیدی صورت گرفته است که یا از ورود سرمایه های خارجی مستقل به کشور جلوگیری شود و یا شرکت های بین المللی که علاقه مند به ورود به ایران هستند، به سمت شرکت های خصوصی و یا دولتی خاصی بروند که این ساختار آسیب نبیند.

وی ادامه داد: اصولا شرکت های خارجی از ورود به یک بازار با چنین فضای حاکمی واهمه دارند و نگران می شوند که اگر مطابق منویات مدیران دولتی رفتار نکنند، سرمایه آنها خطرات جدی تهدید نماید.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: در واقع، هم ورود سرمایه و هم فن آوری و در نتیجه فضای رقابتی همگی به شدت محدود می شوند و طبعا توسعه ای رخ نمی دهد.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir