اقتصاد ایرانی: فربد زاده در پاسخ به این پرسش که چرا صنعت خودرو در ایران رشد پیدا نکرده است؟ اظهار داشت: انتخاب استراتژی نادرست، عدم وجود بخش خصوصی رقابت پذیر و نگرانی از ورود سرمایه های خارجی، مهم ترین عواملی هستند که نهایتا نتیجه را به این وضعیت رسانده اند.
وی افزود: ضعف خودروسازی تنها محدود به شرکت های دولتی نیست و شرکت های خصوصی فعال در این صنعت خودروی ایران هم فاصله بسیار زیادی با توسعه یافتگی دارند و حتی می توان گفت به شدت از شرکت ها دولتی عقب مانده تر هستند.
این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: شرکت های که در صنعت خودروسازی سواری و تجاری در کشور به وجود آمده اند و بعضا بسیار بزرگ هم شده اند، به لطف امتیازهای دولتی مانند تعرفه و ارز مبادلاتی سودآور هستند و مطلقا نه توانایی رقابت و نه حتی قصد آن را در بازارهای داخلی و جهانی ندارند.
زاوه تصریح کرد: بر این اساس، تلاش شدیدی صورت گرفته است که یا از ورود سرمایه های خارجی مستقل به کشور جلوگیری شود و یا شرکت های بین المللی که علاقه مند به ورود به ایران هستند، به سمت شرکت های خصوصی و یا دولتی خاصی بروند که این ساختار آسیب نبیند.
وی ادامه داد: اصولا شرکت های خارجی از ورود به یک بازار با چنین فضای حاکمی واهمه دارند و نگران می شوند که اگر مطابق منویات مدیران دولتی رفتار نکنند، سرمایه آنها خطرات جدی تهدید نماید.
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: در واقع، هم ورود سرمایه و هم فن آوری و در نتیجه فضای رقابتی همگی به شدت محدود می شوند و طبعا توسعه ای رخ نمی دهد.