اقتصاد ایرانی: در حالی که تلویزیون به عنوان رسانه ملی باید در اختیار تمامی جریان های فکری قرار گیرد ولی حداقل به ادعای برخی برنامه سازان تلویزیون، اقتصاددانان در بسیاری از موارد از حضور در برنامه های تلویزیونی به دلایل مختلف امتناع می کنند.
حضور دکتر مسعود نیلی، رئیس سابق دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه شریف مقدمات حضور چهره های اثرگذار اقتصاد ایران در رسانه ملی را فراهم می آورد. تریبون فراگیری مانند تلویزیون می تواند، زمینه های آگاهی رسانی به شهروندان و حتی فعالان اقتصادی را فراهم آورد.
طی روزهای گذشته هم اظهار نظرهای متفاوتی در مورد حضور نیلی در تلویزیون صورت گرفته است. حتی برخی کاربران شبکه های اجتماعی به اقدام مسعود نیلی نیز ایراد وارد کرده بودند ولی به نظر می رسد برخلاف چنین واکنش های احساسی، انتشار آماری در مورد اشتغال از سوی دکتر نیلی در رسانه ملی ثمرات بسیاری به همراه داشته است. گفته های او در بسیاری از سایت های داخلی و خارجی منتشر شد و معاون وزیرکار نیز وادار شد، یک روز پس از اظهارنظرهای مسعود نیلی به انتشار آماری جدید در مورد میزان اشتغال ایجاد شده در کشور اقدام کند.
در همین حال یکی از اعضای تحریریه برنامه نمودار، متعلق به شبکه بازار در مورد دعوت از اقتصاددانان به برنامه های تلویزیونی گفت: پس از انتشار نامه اقتصاددانان به رئیس جمهور، تلاش زیادی برای حضور برخی از امضا کنندگان نامه در تلویزیون و برنامه صورت دادیم که متاسفانه تعداد زیادی از آنها از گفت و گوی تلفنی و یا حضور در استودیوی پخش زنده برنامه امتناع کردند. اما اثرات حضور دکتر مسعود نیلی در تلویزیون و گستردگی انتشار گفته های ایشان به طور حتم به دیگر اقتصاددانان هم اثبات کرده است که استفاده از ابزارهای رسانه ای فراگیر تا چه اندازه می تواند مفید باشد. در حال حاضر هم برنامه تلویزیونی نمودار تلاش می کند تا از اقتصاددانان کشور از تمام طیف های فکری در این برنامه استفاده کند.
مسعود نیلی در برنامه تلویزیونی پایش که از شبکه اول سیما پخش شد، به آمارهایی در مورد بیکاری و اشتغال ایجاد شده طی سال های گذشته اشاره کرده بود. اثرات حضور او در این رسانه موجب شده تا دیگر اقتصاددانان کشور نیز اشتیاقی دوباره برای حضور در تلویزیون پیدا کنند.