بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 2 دى 1396      14:33

نوسان تغییر تعرفه واردات خودرو چقدر است؟

کارشناسان بازار خودرو معتقدند که اگر دولت به‌دنبال حمایت از تولید خودروهای داخلی با روش تعرفه‌ای دارند، می‌تواند راهکاری جایگزین را پیدا کند و آن، حذف تعرفه واردات خودرو و در مقابل، اعمال مالیات سالانه سنگین بر خودروهای وارداتی است.

اقتصاد ایرانی: به دنبال توقف ثبت سفارش خودرو از تیر امسال، در این مدت قیمت خودروهای وارداتی دستخوش تغییرات شدیدی شده است؛ به طوری که افزایش حتی ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروهای خارجی را شاهد بودیم.

این موضوع، موج نگرانی را میان طرفداران و خریداران خودروهای خارجی ایجاد کرد. در این شرایط، خبری به گوش رسید که دولت در فهرست تغییرات تعرفه ای در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۶ پیشنهاد کرده تعرفه واردات انواع خودرو از ۱۰۰۰ سی سی تا بیش از ۳۰۰۰ سی سی به ۵۵ تا ۱۵۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرآنلاین، بر این اساس تعرفه واردات خودروهای بیشتر از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی به ۵۵ درصد و خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی به ۹۵ درصد افزایش خواهد یافت. همچنین تعرفه واردات خودروهای ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی از ۵۵ درصد به ۱۳۰ درصد و تعرفه واردات خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ سی سی به ۱۵۰ درصد افزایش می یابد.

این تعرفه های پیشنهادی برای تصویب نهایی و اجرا به هیات دولت رفته تا بزودی در دولت تصویب شود.

پس از انتشار این خبر، تحلیل های گوناگونی مطرخ شد؛ اعم از این که دارندگان فعلی خودروهای خارجی از این تصمیم منتفع خواهند شد؛ چراکه با این اقدام، بر ثروت آنها افزوده می شود. همچنین آن دسته از افراد که صاحبان اخبار، امتیازات و روابط خاص برای واردات خودرو هستند، بی شک برندگان اصلی چنین تصمیماتی هستند.

بر همین اساس، کارشناسان پیشنهاد می دهند اگر دولت قصد دارد از خودروی داخلی با این روش حمایت کند و همزمان تقاضای ارز برای واردات را مدیریت کند، می تواند راهکار جایگزین را در پیش بگیرد و آن حذف تعرفه واردات خودرو و در عوض اعمال مالیات سالانه سنگین بر خودروهای خارجی است.

رضا علی زاده، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص می گوید: تعرفه ابرازی در اختیار دولت هاست که گاها برای کنترل بازار داخل و حمایت از محصولات داخلی تعیین می شود، اما باید کارشناسی شده و با در نظر گرفتن زوایای آن صورت گیرد تا اختلالی در بازار ایجاد نشود و قطعا باید منافع مصرف کنندگان نیز در کنار حمایت از تولید داخل در نظر گرفته شود.

گزارش ها از وضعیت بازار خودروهای خارجی حاکی از آن است که هم اکنون سوناتا (هیبرید) در بازار ۱۹۵ میلیون تومان، سورنتو ۳۳۰ میلیون تومان، النترا ۱۶۵ میلیون تومان، اسپورتیج ۱۹۰ میلیون توان و سراتو ۱۷۰ میلیون تومان است.

همچنین در بازار اپتیما ۲۲۰ میلیون تومان، تویوتا RAV4 (فول) ۲۸۵ میلیون تومان، یاریس هاچ بک ۱۳۵ میلیون تومان، بی ام و X4 حدود ۶۳۰ میلیون تومان، لکسوس NX (فول) ۴۷۰ میلیون تومان، سانتافه ۳۰۰ میلیون تومان و بنز E250 حدود ۵۸۰ میلیون تومان است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir