بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 18 آذر 1396      14:6

بازار قطر؛ برنده ایران یا ترکیه

بیش از ۶ ماه از باز شدن دروازه‌های قطر به سوی کشورهای منطقه بویژه ایران و ترکیه می‌گذرد. گرچه این دو کشور به صورت همزمان به این فرصت دست یافتند اما موفقیت ترکیه در بازار قطر بسیار چشمگیرتر بوده است. از سوی دیگر در حالی فعالان اقتصادی ایرانی برای حضور در این بازار با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند که کالاهای ترک از مسیر ارزان ایران به قطر صادر می‌شوند.

اقتصاد ایرانی: حوالی نیمه خرداد امسال بود که با قطع روابط دیپلماتیک ائتلاف عربی به رهبری عربستان با قطر، دروازه های بازار این کشور به روی صادرکنندگان کشورهای منطقه بویژه ایران و ترکیه باز شد؛ زیرا قطر سالیانه نزدیک به سه میلیارد دلار واردات مواد غذایی دارد که پیش از محاصره اقتصادی، یک سوم آن را بطور مستقیم از طریق عربستان و امارات تامین می کرد.

به گزارش ایرنا، در این شرایط جمهوری اسلامی ایران با اینکه ادامه تنش های اینچنینی را به نفع منطقه ندانست، مرز هوایی خود را روی پروازهای شرکت های هوایی قطر باز گذاشت و فعالان اقتصادی خود را ترغیب کرد از فرصت ایجادشده در بازار قطر استفاده کنند؛ بازاری که ترکیه نیز آن را رصد می کرد و 48 ساعت پس از وقوع بحران سیاسی در روابط قطر با کشورهای عربی منطقه، با استفاده از هواپیماهای کارگو (باربری) بخش زیادی از بازار قطر را تسخیر و ویترین فروشگاه های این کشور را مملو از کالاهای ساخت خود کرد.
در این شرایط، فعالان اقتصادی ایرانی نیز در تدارک صادرات کالا، بویژه مواد غذایی به قطر برآمدند و محموله های مواد غذایی ازجمله هزار و ۱۰۰ تن میوه تازه را در روزهای نخست بروز بحران از طریق دریا عازم بازار این کشور کردند، اما عواملی که سال هاست پر پرواز صادرات این مملکت را بسته، در مراوده با قطر نیز دست و پای صادرکنندگان ایرانی را بست.

**
ترکیه و واکنش سریع در تجارت

در این وضعیت، فعالان اقتصادی بخش خصوصی و اتاق ایران به این اجماع رسیدند که اتاق بازرگانی شیراز مسئول هماهنگی و ارسال کالاهای صادراتی به کشور قطر باشد و آن گونه که «جمال رازقی جهرمی»، رئیس اتاق شیراز گفت، از همان ابتدای کار، صادرات هوایی به قطر، با اجاره هواپیمای کارگو در دستور کار قرار گرفت اما قیمت بالای حمل بار با هواپیما به اضافه هزینه های سنگین پارکینگ و نگهداری، به سرعت کار را برای بخش خصوصی سخت کرد.
بعدها ترکیه که در واکنش سریع به خالی شدن بازار قطر از رقبا، حمل گران قیمت کالا با هواپیما را برای تسخیر بازار در دستور کار گذاشته بود، در رایزنی با مقام های ایرانی و قطری، نسبت به استفاده از مسیر زمینی ایران برای صادرات به قطر ابراز علاقه مندی کرد تا از مزیت مسیری که خودمان قادر به استفاده از آن نبودیم، بهره مند شود. در اواسط مرداد ماه نیز این اتفاق افتاد و «نهاد زیبکچی»، وزیر اقتصاد ترکیه از حصول توافقاتی در این زمینه خبر داد.
حالا ۶ ماه از آن روزگار می گذرد و رازقی جهرمی می گوید: اگر به بوشهر سفر کنید، مقابل گمرک بوشهر، صف طویل کانتینرهای ۴۰ فوتی ترکیه را می بینید که از غرب به جنوب آمده اند تا از طریق بندر بوشهر به قطر ارسال شوند. منظره ای که به گفته وی، معنای آن، موفق نبودن ایرانی ها در بازار قطر است.
آمارها حاکی از این است که صادرکنندگان ایرانی پیش از وقوع تنش در روابط قطر و ائتلاف عربستان، در طول سال ۹۵ نزدیک به ۱۸ میلیون دلار مواد غذایی به این کشور صادر کرده اند و اکنون اظهارات رازقی جهرمی حاکی از این است که وضعیت تراز تجاری ایران و قطر در این دوره بهبود یافته است، اما این به آن معنی نیست که در بازارهای قطر موفق عمل کرده ایم.
رئیس اتاق شیراز، مهمترین مشکلات حوزه صادرات به قطر را قیمت تمام شده تولید داخلی عنوان می کند. به عقیده رازقی جهرمی، ما در مواقع رقابت، بسیار ناشیانه وارد بازارها می شویم در عین حال غیرقابل کنترل عمل می کنیم؛ به عنوان مثال ما در مراحل اولیه بحران در قطر، هندوانه را به صورت فله ای با لنج به این کشور که بالاترین درآمد سرانه را در جهان دارد، ارسال کردیم اما رقبا در بسته بندی مناسب و با قیمت چند برابری این محصول را در بازار قطر عرضه کردند.
وی می گوید: با این کارها به جای تصاحب بازار، بازار را خراب می کنیم و بعد باید کلی تلاش کنیم تا روندها اصلاح شوند. رازقی جهرمی همکاری سازمان های دولتی از جمله سازمان استاندارد، گمرک و توسعه تجارت را در بهبود وضعیت صادرات دخیل می داند؛ به گونه ای که تاخیر ناشی از بوروکراسی های این سازمان ها منجر به نرسیدن محصول به بازار و فاسد شدن آن نشود.
از سوی دیگر، این فعال اقتصادی معتقد است بخش خصوصی هم آن گونه که باید چابک نیست و این مسئله در رقابتش با بخش خصوصی دیگر کشورها به چشم می آید.
رییس اتاق شیراز تمایل به انحصارگری را نیز بزرگترین مشکل بخش خصوصی عنوان می کند که اتفاقاً در قطر هم نمود داشته است؛ آنانی که قبلاً با قطر ارتباط داشتند نمی خواستند در این بازار رقبای هم وطن برای خود بتراشند برای همین صادرکنندگان جدید را بازی نمی دادند و این کار میدان را برای تجار دیگر کشورها بازتر کرد.
پیشتر «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران از پیشنهاد قطر برای دستیابی به سقف پنج میلیارد دلار مبادلات ۲ کشور خبر داد و گفت: این میزان، اکنون کمتر از یک میلیارد دلار است.
وزیر اقتصاد قطر نیز پیش از این در گفت وگویی اظهار داشت: ایران نقش مهمی در رسیدن کالاهای دیگر کشورها از جمله ترکیه و جمهوری آذربایجان به قطر از طریق زمینی دارد.
«احمد بن جاسم بن محمد آل ثانی» اعلام کرد حجم مبادلات تجاری میان ایران و قطر رشد چشمگیری داشته و صادرات محصولات غذایی و ساختمانی ایران به قطر افزایش یافته است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

کلمات کلیدی : بازار قطر - ایران و ترکیه
نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir