یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه فاصله زیادی بین استراتژی ها و برنامه های اجرایی در صنعت خودروسازی وجود دارد، گفت: طراحی پلت فرم مشترک توسط خودروسازان که به آنها تکلیف شده بود، به نتیجه نرسید.
روزبه شیوایی در یک نشست خبری با بیان اینکه طی دو دهه گذشته، استراتژی و سندهای چشم انداز مختلفی برای صنعت خودروسازی تدوین شده است، گفت: این اسناد تاکنون نتوانسته تحول قابل قبولی در صنعت خودروسازی ایجاد کند.
وی توضیح داد: اسناد چشم انداز بدون هیچ برنامه و هماهنگی مشخص به خودروسازان سپرده شده و آنها نیز برای عملی شدن این اسناد، برنامه ریزی دقیقی نداشته اند.
به گفته وی، فاصله زیادی بین استراتژی ها و برنامه های اجرایی در صنعت خودروسازی وجود دارد و در واقع، یک نقشه راه مشخص برای دستیابی به این سیاست ها تدوین نشده است.
شیوایی، بحث پلت فرم مشترک در صنایع خودروسازی دنیا را یکی از اقدامات انجام شده در جهت اقتصادی تر شدن تولید محصولات عنوان کرد و گفت: در ایران به این بحث خیلی توجه نشده، در حالی که اگر کار مشترکی بین خودروسازان و قطعه سازان تعریف می شد، تولید خودرو اقتصادی تر بود.
وی ادامه داد: در این زمینه تنها به خودروسازان تکلیف شده که در طول دو سال پلت فرم جدید طراحی کنند، اما این موضوع نیز به نتیجه نرسیده است.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه برنامه ها در صنعت خودروسازی هر چند سال یک بار مورد تجدیدنظر قرار گرفته است، گفت: به عنوان مثال، تولید خودروهای با سوخت CNG زمانی به عنوان یک استراتژی مد نظر بود، ولی بعد از 15 سال، در نهایت یک محصول که از نظر فنی تطابق لازم را با سوخت CNG داشته باشد، تولید نشده است، به جز موتور ملی که در کشور طراحی شد.