بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آبان 1396      15:0

چینی ها در راه جهانی شدن صنعت خودرو

چینی ها با باز گذاشتن بازار خودرویی این کشور و حاکم کردن فضای رقابتی بر آن، در پیش گرفتن شیوه انجام کار مشترک (تشکیل جوینت ونچر) با خودروسازان مطرح خارجی، همچنین ارتقای کیفی تولیدات خود به دنبال دست یافتن به سهمی قابل توجه در بازار جهانی فروش و خدمات پس از فروش خودرو هستند.

اقتصاد ایرانی: دهه گذشته را به جرات می توان دورانی منحصر بفرد در ظهور غول دیگری در صنعت خودرو سازی جهان برشمرد. دوره ای که در آن چینی ها توانستند خود را به عنوان یک قدرت نوظهور در صنعت خودرو جهان به اثبات برسانند. اکنون خودروسازان چینی در ردیف یکی از سودآورترین خودروسازان جهان قرار داشته و به رقیبی سرسخت برای دیگر خودروسازان در بازارهای جهانی تبدیل شده اند.

بطور مثال، شرکت برلیانس این کشور که اکنون تنها شریک تجاری شرکت بی. ام. دابلیوی آلمان به شمار می رود، نهم ژانویه سال ۲۰۱۵ موفق شد تا شمار خودروی بی. ام. دابلیوی تولیدی خود در چین را به یک میلیون دستگاه برساند.
به گزارش ایرنا، خودروسازان چینی برای موفقیت در این صنعت، راهی را تعریف کرده اند که از بازار داخلی و همچنین بازارهای بین المللی می گذرد. آنها تلاش کردند سهم خود از بازار داخلی چین افزایش دهند، همچنین با صادرات خودروهای کیفی و در سطح استانداردهای بین المللی به سایر کشورها سهمی در بازارهای جهانی به دست آورند.
پیش تر «زانگ لیانگ» مدیر برنامه ریزی پورت فولیوی محصولات شرکت «سایک موتورز» چین در گفت وگو با ایرنا اظهار کرده بود که کشورش موفقیت خود در صنعت خودرو را مبتنی بر موفقیت در هر دو بازار داخلی و خارجی تعریف کرده است.
در همین پیوند، اما «شن یی» - Shen Yi- دستیار مدیرعامل شرکت «شینهوآ» - یکی از شرکت های زیرمجموعه گروه خودروسازی برلیانس چین- در جمع خبرنگاران ایرانی اظهار کرد: عمده خودروهای سواری تولیدی کشور چین با هدف صادرات به کشورهای هدف تولید می شوند و چینی ها علاقه مند به سوار شدن بر خودروهای خارجی هستند.
وی تصریح کرد: بازار خودرو چین کاملا رقابتی است بگونه ای که عمده تقاضای مردم را خودروهای خارجی تشکیل می دهند و تولیدات خودروی چین بیشتر با هدف صادرات است.

**
تنوع خودرویی در کشور چین و بازار رقابتی این کشور

برپایه مشاهدات میدانی خبرنگار اعزامی ایرنا به چین، خیابان ها و جاده های این کشور مملو از برندهای مختلف خودرویی مشهور از ایتالیا، آلمان، فرانسه، ژاپن، آمریکا، کره جنوبی و ... است.
بطور نمونه شرکت خودروسازی برلیانس که نمایندگی شرکت های مطرح و بزرگی همچون بنز، بی. ام. دابلیو، بنتلی، رولزرویس، سیتروئن، پژو، کیا و ... را دارد، اکنون سالیانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید و روانه بازارهای داخلی و خارج از چین می کند و شرکت شینهوآ به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های زیرمجموعه گروه برلیانس، فعالیت گسترده ای در تامین مالی مشتریان، فروش و خدمات پس از فروش در چین و نمایندگی های خود در سرتاسر جهان دارد.
این شرکت علاوه بر تولید خودروهای سدان، هاچ بک و کراس اوور، مونتاژ پنج محصول بی. ام. دابلیو را نیز به انجام می رساند و توانسته نام خود را به عنوان یکی از پنج خودروساز برتر چین مطرح کند.
در این زمینه، شن یی دستیار مدیرعامل شرکت شینهوآ اعلام کرد: تا سال 2020 تولید خودروی این شرکت به سه برابر میزان کنونی یعنی چهار میلیون و 500 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

**
سرمایه گذاری مشترک

چین با جمعیتی بیش از ۱.۳ میلیارد نفری، بزرگ ترین بازار خودرو جهان محسوب می شود. سیاستگذاران این کشور با تکیه بر همین قابلیت، خودروسازان بزرگ جهان مانند مانند فولکس واگن (Volkswagen AG) و جنرال موتورز (General Motors) که از بازیگران اصلی بازار خودرو در جهان به شمار می روند را وادار کرده اند برای سهیم شدن در بازار این کشور، با خودروسازان داخلی چین سرمایه گذاری مشترک انجام دهند
چین با استفاده از این سیاست، موفق شد سهم بازار شرکت های چینی از بازار داخلی را افزایش دهد.
خودروسازان چینی علاوه بر طراحی و ارتقای فناوری تولید، فرایندی را تعریف و اجرا می کنند که موفقیت آنان در بازار داخلی را تضمین کند؛ فرایندی که از آن برای موفقیت در بازارهای خارجی نیز بهره می برند.
خودروسازان بزرگ چین در راستای توانمند سازی صنعت خودروسازی خود، اقدام به خرید شرکت های معروف، معتبر، خوشنام و در برخی موارد، ورشکسته خارجی کرده و برای ارتقای توان تخصصی خود از بنیه نیرومند مهندسی این شرکت ها بهره می برند.
سایک موتور، برندهای «ام جی» و «مکسوس» را به ترتیب از شرکت های ورشکسته انگلیسی «ام جی روور» و «ال دی وی» خریداری کرد و با استفاده از توان تخصص این شرکت ها توانست بسرعت برندهای کاملا چینی ام جی و مکسوس را تولید کند.
شرکت سایک مکسوس، خودروهای مدل مکسوس V80 را در سپتامبر ۲۰۱۱ (شهریور ۱۳۹۰) و به دنبال آن مدل مکسوس جی 10 را در سال ۲۰۱۴ در چین تولید کرد. مکسوس V80 یک خودروی کاملاً تجاری و مکسوس جی 10 یک خودروی بزرگ نیمه تجاری ام پی وی محسوب می شود.
ام.پی. وی ها، خودرو های چند منظوره (Multi-purpose vehicle) هستند که فضای داخلی زیادی دارند و قادرند حجم بار زیادی را در خود جای دهند، اما بیشتر برای عبور در معابر شهری مناسبند.
در همین راستا شرکت هولدینگ «ژجیانگ جیلی» - Zhejiang Geely Holding Group - چین نیز از طریق مالکیت شرکت سوئدی ولوو (Volvo) استراتژی مشابه شرکت سایک را دنبال کرده است. جیلی نیز با خرید این برندهای اروپایی و استفاده از کادر تخصصی آن، کیفیت محصول و ایمنی بازار خود را بهبود بخشیده است
با وجود همه این پیشرفت ها اما، مدیران شرکت سایک می گویند: مشتریان چینی در مورد کیفیت و ایمنی برندهای داخلی حساس هستند و برطرف کردن این نگرانی ها زمان می برد و به سرمایه گذاری بیشتری نیازمند است.

* *
سیاست توسعه صادرات

چین با افزایش سطح تولید خودرو در این کشور از سال ۲۰۱۰ خودروسازان داخلی را ملزم به صدور بخشی از تولیدات خود در بازارهای خارجی کرده است.
پس از لغو تحریم های هسته ای ایران در ژانویه ۲۰۱۶ (دی ۱۳۹۴) و بازگشت خودروسازان اروپایی، کره ای و ژاپنی به کشورمان، همزمان فصل جدیدی در فعالیت مضاعف خودروسازان چینی در بازار ایران آغاز شده است.
آنها برای رقابت با رقبا در بازار بزرگ ایران، در تلاشند در کنار شرکای ایرانی خود همه حلقه های متصل به هم (تحقیق و توسعه، تولید، فروش، صادرات و خدمات پس از فروش) کسب و کار خود در ایران که برابر مقررات کشورمان در چارچوب سرمایه گذاری های مشترک ۵۰-۵۰ دنبال می شود را بیش از پیش تقویت کنند.
در همین پیوند، «دانگ فنگ» (Dong Feng) معاون مدیرعامل در بخش مشاوره حقوقی شرکت برلیانس به خبرنگار اعزامی ایرنا گفت: این شرکت با وجود حضور برندهای مختلف خودرویی در ایران پس از برجام، نسبت به حفظ بازار خود در جمهوری اسلامی ایران مطمئن است و بابت از دست رفتن بازارها نگرانی ندارد.
این مقام مسئول چینی اظهار داشت: در چند سال گذشته این گروه خودروسازی توانسته بازار بسیار خوبی برای خود در ایران دست و پا کند و با عرضه خودروهای باکیفیت، اعتماد مشتریان ایرانی را جلب کرده است.
وی بیان داشت: با وجود تعدد قراردادهای خودرویی منعقد شده در ایران بین خودروسازان ایرانی و برخی برندهای مشهور نظیر بنز، ولوو، پژو، سیتروئن و رنو، اما به نظر می رسد ایرانی ها به محصولات تولیدی این شرکت اعتماد دارند.
دانگ فنگ تصریح کرد: هرچند شاید در ابتدا رقابت با این خودروسازان بزرگ سخت به نظر برسد، اما با اعتماد ایجاد شده هیچ نگرانی بابت از دست رفتن بازار خود در ایران نداریم.
وی خاطرنشان ساخت: این شرکت اکنون سالیانه ۸۰ هزار دستگاه خودرو روانه بازار ایران می کند.
دانگ فنگ ادامه داد: حمایت شرکت بی.ام. دابلیوی آلمان از این گروه خودروسازی در سال های گذشته تاثیر شگرفی بر توسعه و پیشرفت آن، همچنین پرورش تعداد زیادی از پرسنل و کارکنان برلیانس، ایجاد نوآوری و ارتقای کیفی محصولات داشته است. تنها شریک تجاری بی. ام. دابلیو در سرتاسر جهان شرکت برلیانس چین است.
وی گفت: این گروه خودروسازی تاکنون تاثیر بسزایی در رونق بازار چین داشته که دلیل اصلی آن جلب اعتماد بازارهای خارجی با ارائه محصولات باکیفیت است که معرفی فناوری های پیشرفته همراه با سرمایه گذاری مشترک با برند بی. ام. دابلیو در این موفقیت ها تاثیرگذار بوده است.
وی یادآوری کرد: برلیانس از سال ۲۰۰۶ برای صادرات محصولات تولیدی خود گام برداشته و پروژه صادرات به ایران از سال ۲۰۱۰ کلید خورد.
معاون مدیرعامل در بخش مشاوره حقوقی شرکت برلیانس بیان کرد: متوجه شدیم ایران از بازار بزرگی برای عرضه خودرو برخوردار است و گروه تولیدی سایپا نیز سابقه ۵۰ ساله در تولید، فروش و ارائه خدمات پس از فروش خودرو دارد؛ بر این اساس و با توجه به پیشرفت صنعتی ایران در سال های گذشته و «ابراز تمایل ایرانی ها برای داشتن شریکی از چین»، همکاری مشترک بین ۲ شرکت شکل گرفت و طرفین با استفاده از نقاط قوت یکدیگر برای تامین نیازمندی های همدیگر گام برداشتند.

**
همکاری برلیانس با ایران

شرکت پارس خودرو از 2سال پیش خودروی برلیانس چین را در ایران تولید می کند.
این شرکت در زمینه انجام تحقیق و توسعه مشترک، داخلی سازی قطعات، انجام توافقنامه برای تشکیل مشارکت انتفاعی (جوینت ونچر) بین سایپا و برلیانس و تنوع بخشی به آپشن ها برای پاسخگویی به نیاز مشتریان، با شرکت برلیانس چین همکاری دارد.
اکنون خودروهای مدل H220، H230، H330، H320، کراس (C3) از گروه برلیانس در ایران تولید و مونتاژ می شود و علاوه بر آن تاکنون هزار دستگاه ون این شرکت (موسوم به جین بی – Jinbei) وارد ایران شده که 300 دستگاه آن به عنوان آمبولانس، تعداد محدودی در ناوگان تاکسیرانی مشهد و تعدادی دیگر نیز به عنوان ون تشریفات برای هتل ها استفاده می شود.
خط SKD - Semi Knocked Down – (قطعات نیمه کامل) ون جین بی در ایران در دست راه اندازی است و احتمالا تا بهمن ماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

کلمات کلیدی : صنعت خودرو - اقتصاد چین
نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir