بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 مهر 1396      15:0

کسب و کارهای نوپا امکانی برای حل معضل های شهری

امروزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهان به کمک مدیران شهری امده است تا آنان بتوانند برای سامان دادن به حل مشکل هایی که ممکن است شهروندان را درگیر خود کند از این فناوری ها بهره گیرند امکانی که در کشورما هم عده ای به فکر استفاده از آن افتاده اند.

اقتصاد ایرانی: امروز کلان شهرهای ایران با مسائل و مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند که نه تنها گرفتاریهای بزرگی برای مدیران شهری محسوب می شود بلکه زندگی عادی شهروندان را نیز درگیر خود کرده است.
معضل هایی مانند ترافیک و فرهنگ رانندگی، دست فروشی و سد معبر، مدیریت پسماند و تفکیک زباله (خشک و تر) که از دیرباز تا همین امروز، مردم و مسئولان و متولیان امور شهری را به تنگ اورده است به نحوی که نتوانسته اند به خوبی از پس حل آنها برآیند.

این درحالی است که جهانیان خیلی زودتر از ما با به خدمت گرفتن ارتباطات و فناوری اطلاعات چنین معضل هایی را به سرانجام رسانده و علاوه بر کاهش هزینه های مدیریت شهری زندگی همراه با آسایش و آرامشی را برای شهروندان خود رقم زده اند.
به گزارش ایرنا، استفاده از ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهان برای بهبود زندگی شهری به قدری پیشرفته شده است که اکنون آنان با هوشمند کردن اشیای بی جان تحت نام اینترنت، اشیا مشکل ها را به زانو در آورده و آنان را به خدمت بهبود زندگی انسانی گرفته اند امری که در ایران ما هم شاید دور از انتظار نباشد که عده ای برای آن تلاش کنند.
البته جوانان علاقمند و فعال ایرانی پا به عرصه استفاده از ارتباطات و فناوری اطلاعات برای کمک به بهبود زندگی شهری آمده اند عده ای با راه انداختن خدمات برخط در بخش حمل و نقل تحول ایجاد کرده اند و برخی هم وارد عرصه های دیگرشده و کم کم چهره زندگی در کلان شهرهای ایران را تغییر خواهند داد .
پیشتر «حسین بوبرشاد» استاد آی.تی دانشکده علوم و فنون جدید دانشگاه تهران گفت: اکنون کسب و کارهای فضای مجازی کارهای مردم را تسهیل کرده که همین موضوع رضایت عمومی را به دنبال داشته است .
در همین پیوند عده ای از فعالان بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات و برخی مسئولان شهری با محوریت تلفن همراه، برنامه ریزی و توسعه زندگی شهری تلاش خود را به کار گرفته اند تا با برگزاری یک رویداد آموزشی، تجربی به نام استارتاپ ویکند «موپک» بلکه بتوانند راهی برای مشارکت صاحبان فکر و اندیشه جوان، سرمایه گذاران و مردم پیدا کنند تا با بهره گیری از فناوری های نوین سامانی به معضل های چندین و چند ساله کلان شهرها داده و بالاخره برآنها برای همیشه فائق آیند.
سید حسین حسینی دبیر اجرایی استارتاپ ویکند رویداد «موپک» در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این استارتاپ با محوریت تلفن همراه، برنامه ریزی و توسعه زندگی شهری برگزار می شود، گفت: محورهای این استارتاپ در بخش های «شهر هوشمند»، «خدمات مرتبط با مراکز و مجتمع های تجاری»، «گردشگری شهری و کارآفرینی»، «کارآفرینی در بافت فرسوده»، «اقتصاد شهری و خانواده ها»، «ترافیک و فرهنگ رانندگی»، «دست فروشی و سد معبر»، «مدیریت پسماند و تفکیک زباله (خشک و تر)» و «کارآفرینی اقشار آسیب دیده اجتماعی» است.
حسینی با بیان اینکه مشکل ها و معضل هایی در زندگی مردم وجود دارد که می توان آنها را با فناوری اطلاعات بر طرف کرد خاطرنشان ساخت: کسب و کارهای نوپا(استارتاپ )می توانند شروع یک کسب و کاری باشند که ضمن اشتغال زا بودن بتواند در نهایت یک معضل را برطرف کند.
وی با بیان اینکه خروجی اصلی رویدادآموزشی، تجربی که قرار است برگزار شود ،حل معضل های شهری است، ادامه داد: رویداد در میان مردم برگزار می شود تا صاحبان ایده با توجه به نیاز و درخواست مردم ایده خود را به مرحله اجرایی برسانند.
سورنا ستاری معاون علمی، فناوری رئیس جمهوری در دیداری که در روزهای اخیر با فعالان اتاق بازرگانی داشت گفت: امروزه استارت آپ ها زندگی شهرنشینی را با دگرگونی هایی همراه کرده اند به طوری که آنهایی که در حوزه خدمات فعالیت دارند، سرویس های با کیفیت بالا و کاهش هزینه ها را رقم زده اند.
به گفته وی در بحث حمل ونقل درون شهری دولت دیگر نمی توانست تغییر جدیدی ایجاد کند، اما ایده چند جوان توانست حمل ونقل درون شهری را با تحول جدی که کیفیت و کاهش قیمت را در برداشت، مواجه کند.
محمد جواد آذری جهرمی وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات هم در روزهای اخیر درصفحه اینستاگرام خود در باره کسب و کارهای جدید نوشت:کسب و کارهای نوپای این عرصه فرصت مناسبی برای بهبود فضای نامناسب حمل ونقل شهری دارند .
آذری جهرمی ادامه داد: استقبال مردم از این خدمات هم نشان دهنده فضای مساعد رشد این کسب و کارهای آنلاین است.
وی تاکید کرد: در این مسیر رشد اما مراقبت شرکت ها از اعتماد کاربران و محافظت از اطلاعات شخصی آنان ضروری است.
وزیر ارتباطات نوشت: مردم به کسب و کارهای نوپا اعتماد دارند و با اطمینان از خدمات آنها استفاده می کنند لذا حفاظت از این سرمایه اعتمادعمومی و لحاظ کردن روال های قانونی برای به خدمت گرفتن افراد مناسب و ایجاد فضای امن برای سفرهای شهری باید به اولویت تبدیل شود.
آذری جهرمی ادامه داد: کسب و کارهای نوپای ایرانی اگر می خواهند به الگویی از خدمات مناسب تبدیل شوند باید ضریب و احتمال خطا را به حداقل برسانند و تجربه اتفاق های نامناسب و اشتباه های سرویس های مشابه در دیگر کشورها را مد نظر داشته باشند.
نخستین رویداد موپک (تلفن همراه، برنامه ریزی و توسعه زندگی شهری) با حمایت شهرداری منطقه ۵ ، ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ۲۶ تا ۲۹ مهر ماه برگزار می شود.
اکنون جوانان علاقمند و مستعد کشور عزم خود را جزم کرده اند تا با بکارگیری ارتباطات و فناوری اطلاعات روند زندگی را در کلان شهرهای کشورمان بهبود بخشیده و معضل ها و مشکل هایی را که سال ها گیربان شهروندان را گرفته است به سرپنجه تدبیرفناوری حل کنند، مسئولان دولت و سایر قوا با فراهم کردن اندکی امکان ها و تغییر در دیدگاه های خود ضمن تشویق این جوانان راه را برای تولید اشتغال بیشتر بیش از پیش هموار سازند.
البته صاحبان کسب و کارهای جدید هم باید مراقبت کامل کنند تا اعتماد مردم از آنان سلب نشود تا بتوانند بهتر در این عرصه خدمت رسانی کنند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir