بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 23 مهر 1391      9:38
چرا خودرو گران شد

اوج گیری قیمت خودرو

پس از تصویب افزایش رسمی قیمت خودر، بهای خودرو در بازار به شدت افزایش یافت

 

تلاش خودروسازان برای دریافت مجوز افزایش قیمت محصولات خود سرانجام نتیجه داد تا به طور رسمی قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا به میزان قابل توجهی رشد یابد.

صنعت خودرو که از ابتدای امسال به چالشی سخت گرفتار آمد حالا امیدوار است با افزایش قیمت محصولات تولیدی بتواند راهی برای فرار از بحران پیدا کند.

کاهش تولید خودرو به خصوص در دو خودروساز بزرگ کشور از ابتدای سال جاری به شکلی جدی خود را نشان داد به گونه ای که معاون فروش سایپا در یک مصاحبه تلویزیونی کاهش 50 درصدی تولید خودروسازان را تایید کرد و تحریم های بین المللی را دلیل اصلی آن دانست.  بزرگترین خودروسازان ایران که ادعا می کنند در تولید محصولات ساخت داخل تا 98 درصد از قطعات ساخت داخل استفاده می کنند، با اعمال تحریم ها با مشکل تامین قطعات مواجه شدند و این موضوع موجب شد تولید محصولات داخلی هم با مشکلی جدی مواجه شوند. افزایش قیمت دلار و عدم تخصیص ارز با نرخ مرجع به خودروسازان واردات قطعات را با افزایش چشمگیر هزینه همراه کرد که این موضوع تولید برخی محصولات را از صرفه اقتصادی خارج کرد.

هرچند که مشکلات خودروسازن در تولید پیش از افزایش نرخ ارز هم خود را در کاهش تولید نشان داده بود اما در روزهایی که بهای دلار در بازار از مرز 3 هزار تومان گذشت، خودروسازان دست به دامان کمیته قیمت گذاری شدند تا از طریق افزایش قیمت محصولات بتوانند ارز مورد نیاز برای واردات قطعات را تامین کنند. این بار هم برای مشکلات تولید و جبران کسری بوجود آمده مصرف کننده قربانی شد تا مشتریان باشند که با پرداخت پول بیشتر برای همان خودروهایی که از کیفیتشان راضی به نظر نمی رسند، چرخ تولید را بگردانند.

خودرو سازان زمانی برای افزایش رسمی قیمت ها مصمم شدند که نرخ ها در بازار رو به صعود گذاشت و همانند دلار، بازار از نرخ رسمی فاصله چشمگیری گرفت. کاهش عرضه خودروهای تولید داخل و توقف فروش نقدی محصولات، توازن عرضه و تقاضا را در بازار را بر هم زد تا خودروهایی که در نمایشگاه ها و نمایندگی ها قرار داشت در برخی محصولات تا 60 درصد گران تر از نرخ رسمی فروخته شوند. وقتی نرخ های جدید بر سر زبان ها افتاد و احساس شد که مشتریان با آن ارتباط برقرار کردند، خودروسازان هم به فکر بهره برداری از این بازار جدید افتادند. آن ها برای چندمین بار درخواست افزایش قیمت محصولات خود را این بار تا سقف 30 درصد به کمیته قیمت گذاری خودرو اعلام کردند. همزمان حداقل عرضه محصولاتت هم متوقف شد تا التهابات بازار بیش از گذشته نمایان شود.

دلیل اصلی خودروسازان برای افزایش قیمت ها، بالا رفتن نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه عنوان شد. آمارها نشان می دهد سال گذشته تولید یک میلیون و 650 هزار دستگاه خودرو در کشور، ارزبری 2.5 میلیارد دلاری را به همراه داشته که با توجه به ادعای خودروسازان مبنی بر بالا بودن سطح داخلی سازی، رقم بالایی است.

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در این مورد می گوید که به طور متوسط 80 درصد قطعات مورد نیاز صنعت خودروسازی از طریق تولیدات داخلی تأمین می شود و تنها 20 درصد آن سهم به واردات است.

خودروسازان که با دلار دو هزار و 800 تومانی افزایش جدی هزینه را در کنار سایر محدودیت های خود احساس کردند به سازمان حمایت پیشنهاد کردند با افزایش قیمت خودروها، تولید را برای آن ها با صرفه اقتصادی همراه کنند.

تأکید خودروسازان بر افزایش هزینه تمام شده تولیداتشان در شرایطی مطرح است که طی نیمه اول امسال، تولید خودرو در کشور با کاهش 36 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شده و برخی آنرا یک عامل فشار از سوی خودروسازان برای دریافت مجوز افزایش قیمت محصولاتشان می دانند و در عین حال خودروسازان نیز با توقف عرضه محصولاتشان به بازار باعث تشدید قیمتها در بازار آزاد شدند. خودروسازان حتی پیشنها داده بودند تا خودروهای کمتر از 30 میلیون تومان از شمول قیمت گذاری خارج شوند و قیمت گذاری آن به طور آزاد و رقابتی انجام شود که مورد تایید قرار نگرفت.

در نهایت این فشارها نتیجه داد و سازمان حمایت مجاب شد بار دیگر به افزایش قیمت خودروهای سایپا، ایران خودرو و پارس خودرو تن دهد. این بار افزایش قیمت ها آن چنان چشمگیر بود که قیمت رسمی آن ها به آنچه در بازار رایج شده، نزدیک شده است.

پس از افزایش 6درصدی قیمت انواع خودرو طی ماههای گذشته، قیمت محصولات ایران خودرو ۲ تا ۵ میلیون تومان افزایش یافت.

قیمت تندر 90 مدلE2   با افزایش 3.5 میلیون تومانی به 21 میلیون و 40 هزار تومان رسید و پژو 206 تیپ 2 با افزایش 3 میلیون و 200 هزار تومانی به 19 میلیون و 424 هزار تومان رسید.

قیمت جدید هر دستگاه پژو 206 تیپ 5 نیز 21 میلیون و 858 هزار تومان تعیین شده که افزایش 3 میلیون و 600 هزار تومانی را نسبت به قبل نشان می دهد. قیمت هر دستگاه پژو 206 تیپ 6 نیز از سوی ایران خودرو 24 میلیون و 970 هزار تومان تعیین شده که نشان دهنده رشد 4 میلیون تومانی قیمت این خودرو است. نمایندگی های فروش ایران خودرو، قیمت جدید پژو 207 را نیز در نوع دنده اتوماتیک با افزایش 5 میلیون تومانی، 27 میلیون و 320 هزار تومان و در نوع معمولی 24 میلیون و 160 هزار تومان اعلام می کنند. هر دستگاه پژو 206 صندوقدار مدل V20 نیز 19 میلیون 878 هزار تومان تعیین شده که نسبت به قبل 5 میلیون و 300 هزار تومان افزایش یافته است. قیمت جدید پژو 405 تک سوز نیز با رشد 2 میلیون تومانی، 17 میلیون و 906 هزار تومان تعیین شده و هر دستگاه پژو پارس با رشد 2.5 میلیون تومانی از سوی ایران خودرو 22 میلیون و 970 هزار تومان قیمت گذاری شده است. قیمت جدید سمند LX تک سوز نیز 19 میلیون و 458 هزار تومان تعیین شده که افزایش 2 میلیون و 300 هزار تومانی را نشان می دهد.

در ابلاغیه جدید گروه سایپا به نمایندگی های فروش این شرکت هم، پراید به عنوان پرتیراژترین خودروی سایپا با افزایش قیمت 2 میلیون تومانی همراه شده به طوری که قیمت هر دستگاه سایپا 111 مدل SL که قبلاً 9 میلیون و  600 هزار تومان به فروش می رسید به 11 میلیون و 540 هزار تومان رسیده و قیمت نوع SX این خودرو نیز از 9 میلیون و 900 هزار تومان به 11 میلیون و 940 هزار تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت هر دستگاه سایپا 131 مدل SL با فرمان معمولی و ایربگ با رشد 2 میلیون تومانی، 12 میلیون و 130 هزار تومان و قیمت مدل SX این خودرو با کیسه هوا 12 میلیون و 530 هزار تومان تعیین شده است.نمایندگی های سایپا هر دستگاه سایپا 132 مدل SX را 12 میلیون و 60 هزار تومان و مدل SL این خودرو با ایربگ را 12 میلیون و 200 هزار تومان عرضه می کنند. قیمت سایپا 132 مدل SX با ایربگ نیز 12 میلیون و 300هزار تومان تعیین شده است.در عین حال، هر دستگاه تیبا با رشد قیمت حدود 3 میلیون تومانی، 15 میلیون و 400 هزار تومان عرضه می شود که قبلاً قیمت این خودرو 12 میلیون و 858 هزار تومان بوده است.

قیمت محصولات پارس خودرو نیز به عنوان شرکت زیرمجموعه گروه سایپا با افزایش 4 تا 16 میلیون تومانی همراه شده به طوری که هر دستگاه مگان با افزایش حدود 7 میلیون تومانی، به قیمت 44 میلیون و 600 هزار تومان عرضه می شود. قیمت این خودرو قبلاً 37 میلیون و  210 هزار تومان بود. همچنین قیمت هر دستگاه تندر 90 پارس خودرو با رشد 4 میلیون تومانی از 17 میلیون و 540 هزار تومان به 21 میلیون و 50 هزار تومان رسیده است.هر دستگاه ماکسیما آپشن دار دنده اتوماتیک نیز به قیمت 67 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می رسد که قبلاً قیمتی معادل 58 میلیون و 990 هزار تومان داشته است.در قیمت گذاری جدید محصولات پارس خودرو قیمت هر دستگاه پیکاب دو کابین از 42 میلیون تومان به 50 میلیون و 350 هزار تومان افزایش یافته است.قیمت تیانا نیز با رشد 7.5 میلیون تومانی همراه است به طوری که هر دستگاه از این خودرو 85 میلیون تومان به خریداران عرضه می شود در حالی که قیمت قبلی آن 80 میلیون و 410 هزار تومان بوده است.قیمت مورانو نیز با رشد 16 میلیون تومانی از 111 میلیون تومان به 127 میلیون تومان رسیده است.

 

 

قیمت گذاری درحاشیه بازار چاره عبور از بحران

احمدی نعمت بخش

دبیر انجمن خودروسازان کشور

در حال حاضر بازار خودروی کشور در وضعیت متلاطمی به سر می برد و این ناشی از سیاست گذاری های غیرمنطقی و نادرست برنامه ریزان صنایع خودرویی کشور است.

 آنچه که در حال حاضر می تواند بازار خودرو را از نابسامانی نجات داده و قیمت ها را در این بازار متعادل کند و همچنین رانت و انحصار گرایی را از بین ببرد قیمت گذاری در حاشیه بازار همانند 14 سال گذشته است.

از 19 سال گذشته تا حدود سال 88 حاشیه بازار عامل اصلی قیمت گذاری خودرو بود اما متاسفانه با ورود مهندس محرابیان به وزارت صنایع این موضوع منتفی شد و قیمت در حاشیه بازار دیگر تعیین نمی شد و تنها از طریق سایت و شورای سیاست گذاری انجام می گرفت که این امر موجب افزایش یکباره قیمت ها در بازار خودرویی کشور و همچنین رکود در این بازار شد.

آنچه که انجمن خودروسازان مطرح می کنند این است که عرضه و تقاضا تنها معیار و ملاک مطمئن برای تعیین قیمت خودرو بوده و بازار می تواند از طریق این نوع قیمت گذاری نه تنها از نابسامانی رهایی یابد بلکه موجب افزایش کیفیت و کمیت در خودروهای داخلی شود.

قیمت گذاری درحاشیه بازار می تواند از هر گونه تورم و رکود جلوگیری کند زیرا این راهکار یک راهبرد تجربه شده در طی 20 سال است که توانست قیمت ها را در بازار خودرویی کشور متعادل کند برای اثبات این موضوع می توان به مقایسه شاخص رشد تورم در کالاهای مصرفی و قیمت خودرو از سال 1376 تا پایان سال 90 اشاره کرد.

از سال 76 تا پایان سال 90 شاخص تورم در کالاهای مصرفی از 100 به 760 درصد رسیده و شاخص قیمت در خودرو از 100 به 144 درصد رسیده یعنی تنها 44 درصد تورم در بازار خودرویی وجود داشته است و این امر نشان می دهد که عرضه و تقاضا و تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار تا چه اندازه می تواند هرگونه فساد از این بازار را از دور خارج کرده و قیمت ها را متعادل کند و از تورم رکودی نیز جلوگیری کند.

در حال حاضر برنامه ریزان صنایع خودرویی بازار رقابتی در خودروهای زیر 30 میلیون تومان را قبول ندارند و افزایش قیمت سایر خودروها از جمله خودروهای سنگین را نیز نمی پذیرند و آن را به سازمان حمایت واگذار کرده اند. البته سازمان حمایت شاید در جهت منافع مردم و خودروسازان راهکار ارائه دهد اما قطعا به دلیل آنچه قیمت گذاری به صورت دستوری و دیکته شده است نمی تواند راهبرد برون رفت مناسبی برای بازار خودرویی کشور باشند.

در حال حاضر اختلاف قیمت کارخانه با قیمت بازار بسیار زیاد است و این امر باعث تداوم رکود همراه با تورم در بازار خودرویی شده است.

در این شرایط برنامه ریزان صنایع خودرویی کشور باید به عملکرد گذشته بازارخودرو نگاهی داشته و آن را بررسی کنند و همچنین طرح پیشنهادی بنده به دکتر غضنفری در اسفند ماه گذشته مبنی براینکه قیمت خودروهای بالای 40 میلیون تومان را در حاشیه بازار تعیین کنیم را بررسی کنند زیرا با این پیشنهاد و قبول آن از سوی وزیر صنعت به یکباره قیمت خودروهای لوکس از اسفند تا کنون 20 درصد تا 25 درصد کاهش یافته و این امر نشان دهنده آن است که عرضه و تقاضا می تواند معیار مناسبی برای قیمت گذاری در بازار خودرو باشد.

در حال حاضر اختلاف قیمت در بازار خودروی باعث شده تا نقدینگی سرگردان به این بازار سرازیر شود و همین امر رکود تورمی را در بازار خودرو بیش از بیش تشدید کند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir