بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 7 خرداد 1396      12:15

پدیده همسویی رأی اکثریت فقیر و غنی به روحانی

اقتصاد ایرانی: «بازار سنتی کاشان هنوز روی پاست و رونق دارد. مغازه تعطیل در آن نمی بینی. خلاصه اینکه نبض اقتصاد آن می زند. دو روز مانده به انتخابات، بازار را گشتم. از زرگر و خواربارفروش تا فروشنده لوازم خانگی و عطرفروش و حتی بوتیک و لوازم التحریر فروشی تصویر روحانی را زده بودند. از یک آقایی که در مغازه کوچک عطرفروشی اش نشسته بود پرسیدیم چرا اکثر بازار با روحانی است؟ گفت او ثبات را به بازار برگردانده و جلو تورم را گرفته است. رکود از بین نرفته، اما همین که افزایش قیمت بی حساب و کتاب نداریم، اوضاع مان خوب است.» مهدیار زمزم، جوان ۲۴ ساله کاشانی که در ایام انتخابات در قسمت های مختلف این شهر به عکاسی مشغول بود، چنین درباره فضای انتخاباتی شهر مذهبی و سنتی کاشان، روایت می کند.

از ابتدای آغاز کارزارهای انتخاباتی، کاندیداهای اصول گرا تمام اهتمام خود را به سیاه نمایی اوضاع اقتصادی و دو قطبی سازی فقیر و غنی گذاشتند. تبلیغات وسیعی را در شهرهای کوچک و استان های محروم به راه انداختند و با وعده های نجومی یارانه و اشتغال، تلاش کردند رأی طبقات پایین و متوسط اقتصادی را به هر ترتیبی به سبد خود بریزند. با این حال، نتیجه انتخابات کاملاً خلاف این تلاش ها از سبدهای رأی بیرون آمد و محروم ترین استان ها، به حسن روحانی اعتماد کردند.

به گزارش ایران، به همین بهانه، با استناد به گزارش های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، پایگاه اقتصادی رأی دهندگان به روحانی را بررسی کردیم.

کدام طبقه اقتصادی بیشترین اعتماد را به روحانی دارند؟

استان کرمانشاه با ۲۴.۵ درصد، بالاترین نرخ بیکاری را در کل استان های کشور داراست. با وجود این، ۶۸ درصد از مردم این استان به روحانی رأی داده اند و در کل کشور، کرمانشاه پنجمین استانی بوده که بیشترین اعتماد را به روحانی داشته است. به گواه استاندار کرمانشاه، شاخص های اقتصادی در این استان وضعیت مطلوبی ندارند و با این حال تنها در سال ۹۳، ۴۹ واحد صنعتی راکد و نیمه راکد در این استان به چرخه تولید بازگشتند.

بعد از کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری با ۲۰.۶ درصد، دومین استان کشور از نظر نرخ بالای بیکاری است. با این حال ۵۵ درصد از مردم آن به روحانی رأی داده و ۳۲ درصد نیز آرایشان را در سبد رئیسی ریخته اند.

استان کردستان با ۱۶ درصد، سومین نرخ بالای بیکاری را در کشور دارد. اما مردم آن در کنار چهارمحال و بختیاری ها، بالاترین میزان اعتماد را در کل ایران با۷۳ درصد، به تداوم کار روحانی داشته اند. کول بران، درهمین استان مرزی فعالیت می کنند و مردم آن، در دسته ساکنان شهرهای پیرامونی قرار می گیرند که کم ترین بهره را از توسعه برده اند. میانگین درآمد آنها سالانه حدود ۲۷ میلیون تومان است که از میانگین 2.30 میلیون تومانی کشوری پایین تر است.

پس از کردستان نیز اردبیل با ۱۵.۶ درصد چهارمین استان با میزان بیکاری بالا قراردارد که ۶۰ درصد از مردم آن، به کاندیدای اصلاحات و اعتدال رأی داده اند.

اما سیستان و بلوچستان که ۷۳.۲ درصد از رأی دهندگان آن به روحانی اعتماد کرده اند، یکی از کم برخوردارترین استان های کشور است. تابستان سال ۹۴، حمیدرضا پشنگ نماینده مردم خاش در مجلس از زندگی ۷۰ درصد مردم این استان زیر خط فقر خبر داده و گفته بود: «سهم پایین استان در اداره امور سیاسی و اقتصادی کشور ما را جزو ۱۲ استان عقب مانده قرار داده است. دو سوم جمعیت از آب شرب محروم اند. ۵۱ درصد استان ما روستایی است اما درآمد استان کم تر از یک درصد از تولید ناخالص داخلی کشور است.»

دیگر تفکر احمدی نژادی نمی تواند بر کشور حاکم شود

تمام شاخص های اقتصادی تأیید می کند که استان های مرزی، از نظر اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند و بیشترین آسیب های اقتصادی و اجتماعی، متوجه آن هاست. با این حال، آنها به طور یکدست به کاندیدایی رأی داده اند که نه تنها وعده های نجومی افزایش یارانه و ایجاد اشتغال نداد، نه تنها در فیلم های تبلیغاتی اش از چهره مردم محروم در استان های محروم استفاده ابزاری نکرد، بلکه علیه تمام این رفتارها و وعده ها نیز موضع گرفت. در کل کشور، تنها در ۴ استان رأی ابراهیم رئیسی بالاتر از روحانی بوده که سه استان آن، مربوط به منطقه خراسان است. خراسان رضوی با ۵۶.۲ درصد، خراسان جنوبی با ۶۴ درصد و خراسان شمالی با ۵۳ درصد، بیشترین اعتماد را به تبلیغات گسترده رئیسی داشته اند. در استان قم نیز ۵۵ درصد مردم، به کاندیدای اصول گرایان رأی داده اند. اما بجز این شهرهای مذهبی، در تمام استان های کشور به طرز معناداری حسن روحانی پیشتاز بوده است.

احمد حاتمی یزد، کارشناس اقتصادی این تفاوت معنادار آرا را چنین تحلیل می کند: «کردستان و سیستان، استان های سنی مذهب هستند. در این راستا احساس اهل سنت این است که حقوق آنها به عنوان اقلیت با گروه اصلاحات و اعتدالیون بهتر تأمین می شود و مولانا عبدالحمید محور وحدت اقوام سنی مذهب است و با حمایت او از روحانی، انتظار می رفت اهالی سنی مذهب هم به روحانی رأی دهند. همین هم نشان می دهد که مردم دغدغه هایی فراتر از معیشت هم دارند، اگرچه کاندیداهای اصول گرا تلاش می کردند تمام دغدغه مردم را به وضعیت سفره هایشان تقلیل دهند».

حاتمی یزد با تأکید بر مهم ترین دستاورد این دوره انتخابات ادامه می دهد: «ولی درباره استان های دیگر، از دوره یارانه احمدی نژاد مردم خاطره خوبی ندارند و همراه با یارانه، تورم ۴۵ درصدی هم تجربه کرده اند. در این انتخابات وحدتی بین اقوام و گروه های سیاسی رخ داد که مردم به گروه های هم تیپ احمدی نژاد نه محکم گفتند و دیگر تصور نمی شود آن تفکر دوباره بتواند در این مملکت حاکم شود. دستاورد دوره اول دولت روحانی امنیت و آرامش بود. آرامشی در تورم، نرخ ارز و … فراهم کرد و ثباتی به وجود آورد. البته مسأله رکود حل نشد، اما همین هم بدون تنش بود. این ثبات و آرامش برای مردم بسیار مهم بود. در ارتباط با خارج از کشور هم تنش ها کاسته شد. مردم از این تنش های شدید سیاسی و اقتصادی به تنگ آمده اند و بخوبی نشان دادند که دیگر گول پوپولیست را نمی خورند.»


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir