بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 ارديبهشت 1396      13:53

سقوط هواپیما؛ یک از ۱۰

مانور منتقدان بر مساله خرید هواپیماهای نو در ایران در حالی این روزها شدت گرفته است که بررسی ها نشان می دهد ایران در فاصله سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ با آمار بالای سوانح هوایی و سقوط روبرو بوده است.

اقتصاد ایرانی: در شرایطی برخی از منتقدان دولت بر این مساله تاکید دارند که خرید هواپیمای نو از بزرگترین شرکت های هواپیماسازی جهان یعنی بویینگ و ایرباس ضرورتی برای کشور نداشت که بسیاری از رسانه های خارجی به صنعت هوایی ایران لقب موزه هوایی جهان را داده بودند.

سوانح هوایی مکرر سبب شده بود امنیت در این حوزه با خطری جدی مواجه شود. تحریم فروش هواپیما به ایران پیش از برقراری تحریم های هسته ای از سوی غرب وضع شد و همین مساله سبب شد بیش از سه دهه ایران توانایی نوسازی ناوگان هوایی خود را نداشته باشد .

در هشت سال گذشته، نه سانحه هوایی رنح داد که منجر به کشته شدن پانصد و شصت و یک نفر از شهروندان کشورمان شد، این درحالی است که از سال ۱۳۹۲ تاکنون یک سانحه هوایی به وقوع پیوسته و ۳۸ نفر از بین رفته اند .

به گزارش خبرآنلاین، بررسی ها نشان می دهد آمار بالای سوانح هوایی، نوسازی ناوگان هوایی در ایران را گریزناپذیر کرده بود. بر این اساس جدول زیر نشان دهنده سوانح هوایی منجر به سقوط در دولت های نهم و دهم و یازدهم است. در این چدول سوانح هوایی هواپیماهای نظامی و هلی کوپترها مورد اشاره قرار نگرفته است .

تاریخ

تلفات

حادثه

۱۵ آذر ۱۳۸۴

۱۱۰ کشته

یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش ایران که حاوی خبرنگاران و پرسنل ارتش بود، بر روی منطقه ای مسکونی در تهران سقوط کرد

۱۹ دی ۱۳۸۴

۱۱ کشته

یک هواپیمای فالکن-۲۰ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شمال غرب ایران سقوط کرد و تعدادی از مقامات ارشد سپاه، از جمله احمد کاظمی، فرمانده نیروی زمینی سپاه، شهید شدند.

۱۰ شهریور ۱۳۸۵

 

۲۸ کشته - ۵۴ زخمی

هواپیمای توپولوف ۱۵۴ شرکت هواپیمایی ایران ارتور به شماره پرواز ۹۴۵ که از بندرعباس عازم مشهد بود، به هنگام فرود در باند 14L فرودگاه شهید هاشمی نژاد به علت ترکیدگی یکی از لاستیک های هواپیما از باند خارج شد که متعاقب آن هواپیما دچار آنش سوزی در قسمت جلوی بدنه گردید. تا هنگام فرود هواپیما همه چیز عادی بود تا اینکه به هنگام تماس چرخ ها با باند به یکباره صدای مهیبی بلند شد و لحظاتی بعد زبانه های آتش به داخل هواپیما شعله کشید.

۶ آذر ۱۳۸۵

۳۶ کشته - ۲ زخمی

یک فروند هواپیمای آنتونوف ۷۴ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فرودگاه مهرآباد سقوط کرد.

۲۷ بهمن ۱۳۸۷

۵ سرنشین

هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد

۳ شهریور ۱۳۸۷

۷۰ کشته

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ ایرانی در اجاره شرکت هواپیمایی آیتک ایر قرقیزستان با ۹۰ مسافر  سقوط کرد

۲ مرداد ۱۳۸۸

۱۷ کشته - ۲۰ زخمی

۱۳۸۸ پرواز شماره ۱۵۲۵ هواپیمایی آریا تور که از تهران به مشهد حرکت می کرد در نتیجه باز نشدن چرخ جلو و همچنین اشکال در چرخ های عقب در هنگام فرود از باند خارج شد و به دیوار فرودگاه برخورد نمود.

۲۴ تیر ۱۳۸۸

۱۶۸ کشته

یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع توپولف تی یو-۱۵۴ متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که عازم ارمنستان بود دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی تهران در در ۱۲ کیلومتری جنوب قزوین بین منطقه فارسیان و جنت آباد در بخش مرکزی قزوین سقوط کرد.

۱۹ دی ۱۳۸۹

۷۸ کشته

۱۳۸۹یک فروند بوئینگ ۷۲۷ متعلق به شرکت ایران ایر که از تهران به سمت ارومیه در حرکت بود حدود ساعت ۱۹: ۴۵ در نزدیکی ارومیه سقوط کرد.

۱۹ مرداد ۱۳۹۳

۳۸ کشته - ۱۰ زخمی

یک فرورند هواپیمای آنتونوف-۱۴۰، ایران ۱۴۰، متعلق به شرکت سپاهان ایر (هواپیمایی هسا) که حامل ۴۸ مسافر و خدمه بود، از تهران به مقصد طبس، از فرودگاه مهرآباد بلند شد و چند دقیقه پس از بلند شدن از باند، در بلوار شیشه مینا واقع در غرب تهران سقوط کرد.

 

آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir