بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردين 1396      13:53

رستاخیز اشتغالزایی در صنعت هوایی

بهمن ماه سال ۹۴ بود و هنوز جوهر امضای تفاهم نامه برجام خشک نشده بود که غول هواپیماسازی ایرباس در سفر رییس جمهوری به همراه هیات دولت به اروپا، پیش نویس قرارداد فروش ۱۱۸ فروند هواپیما را با شرکت هواپیمایی ایران ایر به امضا رساند.

اقتصاد ایرانی: پس از آن، در کنار موجی از تقاضای شرکت های هواپیماساز از جمله «امبائر»، «بمباردیر» و شرکت های روسی برای فروش هواپیما به شرکت های هواپیمایی ایرانی، شرکت آمریکایی «بوئینگ» هم وارد میدان رقابت شد و مذاکرات برای فروش هواپیماهای بوئینگ به صورت مستقیم به ایران پس از ۴۱ سال جدی تر شد تا اینکه قرارداد نهایی فروش ۸۰ فروند بوئینگ به ایران ایر اواخر آذرماه سال گذشته به امضا رسید.

پس از چند روز قرارداد فروش ۱۰۰ فروند ایرباس به ایران ایر هم امضا شد و تاکنون ۳ فروند هواپیمای جدید ایرباس (یک فروند هواپیمای ۳۲۱ و دو فروند هواپیمای ۳۳۰) وارد ناوگان هوایی کشورمان شد.
اواخر سال گذشته بود که قرار داد خرید ۲۰ فروند هواپیمای کوتاه برد «ای. تی.آر» هم نهایی شد و قرار بر این است که در مجموع این ۲۰۰ فروند هواپیما در بازه زمانی ۱۰ ساله وارد ناوگان هوایی کشورمان شوند. همچنین هفته گذشته شرکت هواپیمایی «آسمان» تقاهم نامه خرید ۶۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ را به امضا رساند و سایر ایرلاین های بخش خصوصی هم اقداماتی برای نوسازی ناوگان هوایی خود انجام داده اند. به طوری که شرکت هواپیمایی «کیش ایر» اواخر سال گذشته موفق به چهار فروند هواپیمای «امبرائر» شد. همچنین شرکت هواپیمایی «ماهان» در سال ۹۴ توانست ۱۵ فروند هواپیمای جوان وارد ناوگان خود کند.
دولت یازدهم در شرایطی گام های بلندی برای نوسازی ناوگان هوایی کشورمان برداشته است که در حال حاضر از ۲۶۶ فروند هواپیما در ناوگان هوایی مسافری کشورمان، ۱۱۰ فروند آن غیرفعال هستند و ۱۵۶ فروند هواپیمای فعال با میانگین عمر ۲۳ سال به پرواز درمی آیند.
به گزارش ایرنا، آمارهای رسمی بیان شده از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری حاکی از این است که هم اکنون ۴۵ هزار و ۳۱۷ صندلی در ناوگان هوایی کشورمان موجود است که از این تعداد ۲۶ هزار و ۶۲۶ صندلی فعال و ۱۸ هزار و ۶۹۱ صندلی غیرفعال است، از این رو ۶۲ درصد از صندلی های ناوگان هوایی فعال و ۳۸ درصد صندلی های موجود غیرفعال هستند.
حال در شرایطی که آمار و ارقام موجود، وضعیت فرسودگی ناوگان هوایی کشورمان را نشان می دهند، عده ای برچسب لوکس گرایی به اقدامات دولت یازدهم می زنند و همین افراد معترض به نوسازی ناوگان هوایی اگر کوچک ترین سانحه هوایی رخ دهد، دولت را برای کوتاهی و قصور در این زمینه مورد نقد قرار می دهند.
اما دولت یازدهم و وزارت راه و شهرسازی با این اقدامات خود با یک تیر چند نشانه را هدف گرفت و در کنار رفع دغدغه نوسازی ناوگان هوایی کشورمان، گامی بلند در جهت کاهش بیکاری در صنعت هوانوردی برداشت به طوری که طبق گفته «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی ورود ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید به طور مستقیم و غیر مستقیم برای ۸ هزار نفر اشتغالزایی خواهد داشت. حال باید دید آیا معترضان خرید هواپیماهای جدید، ایجاد این میزان اشتغالزایی را هم مورد نقد قرار می دهند؟ 

** پایان کابوس بیکاری در صنعت هوایی 

همانطور که گفته شد؛ تنها با امضای قرارداد بوئینگ ۵۰ هزار صندلی به ناوگان هوایی اضافه و ۸ هزار شغل برای صنعت هوانوردی ایران ایجاد می شود. همچنین اجرایی شدن قرارداد خرید ۱۰۰ فروند ایرباس، حدود ۴ هزار فرصت شغلی به طور مستقیم در صعنت به وجود می آورد.
همچنین ورود هر فروند هواپیمای جدید به ایران، طبق برآوردهای وزارت راه و شهرسازی، ۴۰ شغل جدید ایجاد می کند. شغل هایی که چه در عرصه مهمانداری و خدمات پرواز، چه در بخش های نگهداری و حفظ هواپیماها و چه در خدمات فرودگاهی فعال خواهند شد. البته ورود هواپیماهای جدید برای حوزه های گردشگری، آژانس های مسافری و .. هم فرصت شغلی جدید به وجود می آورد.
«آرمان بیات» کارشناس صنعت هوایی در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا درباره اشتغالزایی ورود هواپیماهای جدید گفت: ایجاد اشتغالزایی در صنعت هوانوردی یک راهبرد استراتژیک است و هر هواپیما براساس مدل و تایپ خود، میزان اشتغالزایی متفاوتی نسبت به یک مدل دیگر هواپیما دارد.
وی افزود: ورود هر هواپیما برای نیروهای فنی، عملیاتی و پروازی به صورت مستقیم اشتغالزایی به همراه دارد همچنین در بخش های عملیات زمینی، نیروهای اداری، بازرگانی و ... فرصت شغلی جدید به وجود می آید.
این کارشناس صنعت هوایی با بیان اینکه اشتغالزایی هواپیماهای پهن پیکر بیشتر از هواپیماهای باریک پیکر است، اظهار داشت: از میان خریدهای شرکت هواپیمایی ایران ایر، ۱۸۰ فروند هواپیما از تایپ هواپیماهای پهن پیکر هستند که ظرفیت اشتغالزایی بیشتری را دارند.
آرمان ادامه داد: هر فروند هواپیما به طور متوسط ۱۲۰ تا ۱۵۰ فرصت شغلی مستقیم ایجاد می کند که می تواند بسیاری از مشکلات مربوط به بیکاری در حوزه هوانوردی را رفع کند.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر حدود یکهزار و ۱۰۰ تا هزار و ۲۰۰ خلبان در کشورمان بیکار هستند، اظهار کرد: با ورود هواپیماهای جدید می توان پدیده مهاجرت خلبانان کشورمان برای ورود به بازار کار کشورهای همسایه را مهار کرد .
آرمان با بیان این جمله که هر هواپیما با متوسط ۱۶۰ صندلی برای حداقل ۶ خلبان و حداکثر ۱۰ خلبان اشتغال ایجاد می کند، گفت: هر هواپیما با این تعداد صندلی برای حداقل ۱۵ و حداکثر ۲۵ مهماندار می تواند فرصت شغلی جدید به وجود بیاورد .

**
نگرانی عده ای از اشتغالزایی در صنعت هوایی 

طبق آمارهای رسمی، پیش بینی می شود، تا سال ۲۰۳۲ در مجموع ۳۶ هزار و ۵۳۶ فروند هواپیما در جهان پرواز خواهند کرد که این نشان می دهد صنعت حمل و نقل هوایی و هوانوردی جهان به سرعت در حال رشد و توسعه است.
در حال حاضر ۵۸ میلیون نفر در حوزه صنعت هوایی و هوانوردی جهان مشغول به کار هستند که ۲۳ میلیون نفر از آنها به صورت مستقیم و۳۵ میلیون نفر به صورت غیرمستقیم در این عرصه فعالیت می کنند. با انعقاد قراردادهای جدید ایران برای خرید هواپیماهای جدید نرخ اشتغال در این حوزه در کشورمان هم به طور قابل توجهی افزایش می یابد که البته این یک قرارداد برد- برد برای شرکت های هواپیمایی ایرانی و شرکت های سازنده هواپیما محسوب می شود.
حال اینکه در شرایطی که به دلیل اهمیت موضوع اشتغالزایی با تاکید مقام معظم رهبری امسال با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغالزایی» نام گذاری شده، عده ای معترض به ورود هواپیماهای جدید هستند و این اقدام دولت را خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی می دانند. شاید امروز، زمانی است که در راستای تحقق مصالح و منافع ملی کشورمان، جناح ها و برخی از جریان ها دست از لجاجت بردارند و برای اجرای اقتصاد مقاومتی همگام و همدل شوند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir