بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 اسفند 1395      12:24

اسرار برتری اقتصاد چین در دستان مردم

چنانچه در دهه هفتاد میلادی و پس از وقایع مربوط به انقلاب فرهنگی، اقتصاددانی به چین سفر می کرد، بسیار بعید بود که او بر روی رشد اقتصاد چین حاضر به شرط بندی شود چرا که در آن زمان چین کشوری فقیر بود که تفکرات حاکم بر آن با نظام اقتصاد روز دنیا میانه خوبی نداشت.

اقتصاد ایرانی: اما این طرز تفکر آرام آرام برداشته شد تا اینکه از آغاز سال 1979 حزب حاکم کمونیست چین سیاستهای اصلاحات و درهای باز را که «دنگ شیائوپینگ» طراح آن بود، به اجرا گذارد.

پس از اجرای سیاستهای اصلاحات و درهای باز بود که تولید ملی این کشور که در عرصه اقتصادی به چشم نمی آمد، به یکبار متحول شد و با کسب دستاوردهای چشمگیر، چین امروز عنوان دومین اقتصاد برتر دنیا را یدک می کشد.
البته در رشد و توسعه اقتصادی این کشور موارد متعددی از جمله برنامه ریزی دقیق دولت و اجرای سیاست های اقتصادی نقش بسیار مهمی داشت اما نباید به نقش مردم چین در تحول شگرفی که در رسیدن به این هدف ایجاد شد، بی توجه بود.
به گزارش ایرنا، به باور کارشناسان اقتصادی رشد و توسعه پایدار یک کشور در همه عرصه های داخلی و بین المللی جدای از برنامه ریزی های کلان دولتمردان، در گرو مشارکت و نقش مردم در تحقق سیاست های اقتصادی است.
امروزه این روند به خوبی در چین قابل مشاهده است و دولتمردان این کشور پهناور آسیایی، در جهانی که به طور فزاینده به سمت پیشرفت در حال حرکت است، بر اهمیت و نقش مشارکتی مردم خود پی برده و برای آنان در این عرصه جایگاه ویژه ای قائل هستند.
البته چنین دیدگاهی دوجانبه بوده و بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته، غالب مردم چین نیز خود را در پیشبرد برنامه های اقتصادی کشورشان مسئول می دانند.
امروزه مردم چین به عنوان یکی از ارکان اصلی رشد و توسعه اقتصادی این کشور محسوب می شوند و آنان با حمایت از تولیدات داخلی و خرید محصولات با کیفیت تولیدکنندگان خود تلاش دارند نقش پررنگ تری نسبت به قبل به نمایش بگذارند.
در همین رابطه خبرنگار ایرنا در پکن گفت وگویی را با چند تن از شهروندانی چینی انجام داده است تا مشخص شود که آیا چنین تفکری همچنان در بین مردم چین در خصوص حمایت از تولیدات داخلی حاکم است یا اینکه بیان این مسائل در حد شعار و تبلیغات رسانه ای است.

دیدگاههای شهروندان چینی را در ذیل بخوانید:

یانگ زیما (خریدار):

«اگر از من سئوال شود که جنس خارجی دوست دارم یا داخلی، باید بگویم که اولویت اول من جنس تولید داخلی است. شاید به اجناس خارجی هم علاقمند باشم اما فکر می کنم که اجناس با کیفیت چینی بتوانند نیازهای مرا برطرف کنند. این البته نظر من نیست بلکه نظر بسیاری از خانواده های چینی است که مایل به خرید اجناس داخلی اند و این موضوع فقط دو دلیل دارد؛ اول اینکه اجناس تولید ما نسبت به اجناس مشابه خارجی تنوع بسیار بالایی دارد و دوم اینکه این موضوع باعث می شود تولیدکنندگان ما برای تولیدات با کیفیت انگیزه بیشتری پیدا کنند.»

شین سوشی (خریدار) :

«خرید اجناس تولید داخل برای من مزایای زیادی دارد که علاوه بر ارزانی، قابلیت تعویض آن در کوتاهترین زمان ممکن هم امکان پذیر است. به همین خاطر ترجیح می دهم به سمت انتخاب کالاهایی بروم که علاوه بر داشتن چنین مزایایی خدمات خوبی نیز به من به عنوان یک مشتری عرضه می کند و امروز تمامی کالاهای چینی در داخل کشور چنین ویژگی هایی دارد.»

مالینا لیانگ (خریدار):

«من صددرصد کالای چینی می خرم. جنس چینی هم در دسترس است و هم در همه فروشگاهها عرضه می شود ضمن آنکه به لحاظ کیفیت نیز در حد قابل قبولی است. خرید کالای چینی برای مردم چین یک حرکت فرهنگی محسوب می شود و این موضوع به خودی خود می تواند اقتصاد کشور را تقویت کند. من هم خودم و هم مردم چین را تشویق می کنم که کالاهای تولید داخل را خریداری کنند.»

سونزی چانگ (خر یدار):

«ما خود از تولیدکنندگان بزرگ دنیا هستیم اما در فروشگاههای چین کالاهای تولید کشورهای دیگر هم وجود دارد. از آمریکا گرفته تا کره جنوبی، روسیه و تایلند. وجود کالاهای خارجی به خودی خود نوعی رقابت در بازار چین ایجاد می کند که این خوب است و باعث می شود تولیدکنندگان ما کیفیت محصولات خود را افزایش دهند تا مشتریان داخلی را از دست ندهند. البته اگر شما هم مقایسه ای میان یک کالای مشابه داخلی و خارجی داشته باشید به خوبی متوجه کیفیت بالای کالای تولید داخلی کشور من می شوید. بنابر این وقتی کالای ما با کیفیت است چرا به دنبال خرید کالاهای خارجی باشیم.»

لیو مان (خریدار):

«من یک روستایی هستم و از روستا به شهر پکن آمده ام. همیشه در در فروشگاهها به دنبال جنس چینی هستم. اما تصور نکنید فردی مثل من به کالای خارجی علاقه ای نداشته باشد، خیر اینگونه نیست. من با انتخاب تولید کالاهای داخلی دو هدف را دنبال می کنم. اول کمک به اقتصاد کشورم و دوم ارزان بودن و تنوع بالای اجناس تولید داخل در مقایسه با کالاهای مشابه خارجی.»

«سو چن» (فروشنده):

«در میان مشتریانی که به این فروشگاه مراجعه می کنند، ممکن است علاقمندان به اجناس خارجی هم در میان آنان باشند اما در طول یک دوره تاریخی این فرهنگ در میان ما شکل گرفته که به اجناسی که تولید داخل است، بیشتر ارج بنهیم. من به عنوان یک فروشنده اجناس را با تضمین کامل در اختیار مشتریانم قرار می دهم و آنان نیز با اطمینان اقدام به خرید می کنند. قیمت و کیفیت مناسب برای مشتریان فروشگاه من در اولویت قرار دارد و من نیز به عنوان فروشنده تلاش می کنم نیازهای آنان را برآورده سازم.»

چن مالین (خریدار):

«شما در بازار چین و در فروشگاههای آن همه نوع کالا را می توانید مشاهده کنید، اعم از داخلی و خارجی. امروز تنوع کالاهای چینی به مراتب بیشتر از اقلام خارجی است و این موضوع حق انتخاب بیشتری به مصرف کنندگان می دهد. البته ما در بعضی مواقع کالاهای خارجی هم خریداری می کنیم اما این به معنی بی توجهی به تولیدات داخلی نیست. در نهایت به دلیل مقرون به صرفه بودن کالاهای داخلی و همینطور تشویق تولیدکننده ترجیح می دهیم به سمت کالای تولید داخلی خودمان برویم. یکی دیگر از ویژگی های کالاهای داخلی این است که فروشندگان و تولیدکنندگان در طول سال چندین بار تخفیف های ویژه ای برای مصرف کنندگان در نظر می گیرند که این تخفیف ها شامل کالاهای خارجی نمی شود.»

جیانگ لی بایو (خریدار):

«وقتی وارد یک فروشگاه می شوم ابتدا روی قیمت و کیفیت اجناس داخلی و خارجی مقایسه ای انجام می دهم و چنانچه جنس داخلی به صرفه تر باشد حتما آن را خریداری می کنم. به طور کلی ما هیچ مشکلی درباره کیفیت کالاهای تولید داخلی نداریم و اجناس ما روز به روز بهتر و با کیفیت تر می شود. هر کشوری اعم از چین یا کشور شما ایران باید مردم خود را تشویق کند که به سمت خرید کالاهای داخلی بروند به شرط آنکه محصولات تولیدی از کیفیت لازم برخوردار باشد.»

فانگ فن شیانگ (فروشنده):

«امروزه کالاهای تولید چین به لحاظ کیفیت، از قدرت لازم رقابت با اجناس خارجی برخوردار است و رسیدن به این مرحله به عوامل مختلفی بستگی دارد. علاوه بر نقش حمایتی دولت و تلاش تولیدکننده؛ به نظر من نقش مردم از همه مهمتر است. چرا که آنان با خرید کالاهای تولید داخلی علاوه بر کمک به اقتصاد کشورشان، باعث دلگرم شدن کارآفرینان و تولیدکنندگان می شوند. ضمن آنکه گرایش به سمت تولیدات داخلی میدان رقابت را برای کالاهای خارجی تنگ تر می کند. در حال حاضر فروش کالاهای چینی در فروشگاههای چین به مراتب بالاتر از اقلام خارجی است.»

شی سو (فروشنده):

«سلیقه های مشتریان طبیعتا مختلف است و اینطور نیست که صددرصد یک مشتری طالب کالای داخلی باشد. به هر حال ممکن است یک جنس وارداتی نظر وی را جلب کند. به باور من چنانچه یک کشور در داخل اجناس مختلفی تولید کند و با قیمت های خوب آن را به مشتری عرضه نماید، به نظر می رسد لزومی ندارد یک خریدار به سمت کالاهای خارجی برود مگر اینکه این کالا مشابه داخلی نداشته باشد. نکته دیگری را که باید تولیدکنندگان در هر کشوری به آن توجه داشته باشند قدرت خرید اقشار کم درآمد آن جامعه است. آنان باید با تولید کالاهای مناسب شرایط خرید را برای آنان نیز فراهم آورند.»


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir