بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1395      10:32

۵ روش که انقلاب صنعتی چهارم شرکت‌های غیرانتفاعی را تغییر می‌دهد

انقلاب صنعتی چهارم فرصت های بزرگی برای تحول سازمان های اجتماعی و بهتر شدن آنها ایجاد می کند. مجمع جهانی اقتصاد در این گزارش به ۵ روش که سازمان های آموزشی می توانند از آن بهره ببرند، پرداخته است.

اقتصاد ایرانی: انقلاب صنعتی چهارم مسلما مخرب ترین و متحول کننده ترین تغییر در تاریخ است، و این انقلاب با سرعت بالایی در حال وقوع است. کارشناسان سراسر جهان درباره اینکه فناوری هایی مثل هوش مصنوعی، چاپ ۳ بعدی، رباتیک و بیوتکنولوژی چه تاثیر متحول کننده ای بر هر صنعتی خواهند داشت، صحبت می کنند، از تولید و خرده فروشی تا سرگرمی و بهداشت. 

ولی یکی از بزرگترین تحولات در بخش اجتماعی است. سازمان های غیرانتفاعی، غیردولتی و نهادهای آموزشی یک فرصت فوق العاده دارند تا از فناوری های جدید برای افزایش تاثیر خود استفاده کنند و در نهایت به ماموریت های مهم خود دست یابند.

انقلاب صنعتی چهارم فرصت های بزرگی برای تحول سازمان های اجتماعی و بهتر شدن آنها ایجاد می کند. در اینجا ۵ روش وجود دارد که سازمان های آموزشی می توانند از آن بهره ببرند:

۱: اتصال به هر کسی، از هر جایی، با هر وسیله ای: عصر دیجیتال به افراد بیشتری از سراسر جهان اجازه داده است تا به یکدیگر متصل شوند. برای نخستین بار، مردم در مناطق دوردست، به سایر افراد، منابع و کمک ها از طریق ابزارهای ارتباطی، دسترسی دارند. یک فرصت بزرگ برای نهادهای آموزشی و غیرانتفاعی وجود دارد تا به افراد بیشتری دسترسی پیدا کرده و با آنها ارتباط برقرار کنند. امروزه سازمان های آموزشی می توانند با کمک کنندگان، داوطلبان، دانش آموزان ارتباط داشته باشند. به عنوان مثال در مدارس، مشاور دانش آموز می تواند پیام متنی را برای افراد مختلف ارسال کند. غیرانتفاعی ها می توانند به طور ثابت با داوطلبان و کمک کنندگان دسترسی داشته باشند تا در خصوص موارد فوری که مربوط به مرگ و زندگی است، از آنها کمک بگیرد.

۲: مقیاس ها دیگر مانند گذشته نیست: به خاطر اینکه بیشتر از گذشته در ارتباط هستیم، سازمان های اجتماعی می توانند در مقیاسی که مانند گذشته نیست، فعالیت کنند. فقدان منابع و بودجه، بخش اجتماعی را گرفتار کرده ولی فناوری می تواند به سازمان های کوچک کمک کند تا تاثیر بزرگی داشته باشند. دیگر مهم نیست که یک سازمان ۸ یا ۸۰۰۰ کارمند داشته باشد، تعداد افرادی که می توان به آنها دست یافت، نامحدود شده است. جمعیتی که قبلا غیرقابل دسترس بودند، اکنون قادر به برقراری ارتباط هستند. افرادی که قبلا احساس سرخوردگی و درماندگی می کردند، اکنون می توانند جنبش های بین المللی را با منابع ناچیز آغاز کنند.

۳: جوامع را سازماندهی کنید و تعامل عمیق تری داشته باشید: سازمان ها می توانند سازماندهی را آغاز کنند و این جوامع را بهتر از گذشته درک کنند و این مساله منجر به تعامل عمیق تر می شود. برای مثال، یک غیرانتفاعی، می تواند جامعه خود را بر اساس منطقه، علل خاص، سطح تعامل، سازماندهی کند و با این گروه ها یا افراد به خوبی ارتباط برقرار کند. بر اساس گزارش جدید غیرانتفاعی متصل شده، ۶۵ درصد کمک کنندگان پول بیشتری خواهند داد اگر احساس کنند که سازمان های غیر انتفاعی آنها، ترجیحات شخصی شان را بدانند و ۷۵ درصد داوطلبان نیز زمان بیشتری خواهند داد. با تعامل عمیق تر، این سازمان ها شاهد افزایش کمک های مالی و زمان خواهند بود که تاثیر مستقیمی بر فعالیت آنها خواهد داشت. برای مدارس و نهادهای آموزشی، آنها می توانند یک برنامه آموزشی را ایجاد کنند تا تعامل عمیق تری داشته باشند و تجربه آموزشی خود را ارتقا دهند.

۴: نتایج را پیش بینی کنید: نه تنها همه مرتبط می شوند، بلکه هر چیزی نیز متصل می شود. در واقع، انتظار می رود که ۷۵ میلیارد وسیله در جهان تا سال ۲۰۲۰ به یکدیگر متصل شوند. پیشرفت هوش مصنوعی و آموزش عمیق به شرکت ها و سازمان ها این اجازه را خواهد داد تا درک بهتری از اطلاعات و آمارها داشته باشند. شاید هوش مصنوعی بزرگترین اختلاگر باشد. برای بخش اجتماعی، این بدان معناست که خدمات می توانند الگوهایی را در قالب یک حامعه درک کنند و نتایج آتی را پیش بینی نمایند. برای مثال، نهادهای آموزشی می توانند الگوهایی را در یک سفر دانش آموزی شناسایی کنند، بنابر این، آموزگاران و مشاوران می توانند به طور فعال به دانش آموزانی که در معرض خطر ترک تحصیل قرار دارند، کمک کنند. یک غیرانتفاعی که روی بحران انسانی تمرکز می کند، می تواند موقعیت خاص را شناسایی کند و تعداد آوارگانی را که به کشورهای مختلف می روند، متوجه شود و کمک های مناسبی را عرضه کند.

۵: تاثیر اندازه گیری: امروز ۹۰ درصد کمک دهندگان تصور می کنند که این مهم است که درک کنند چگونه پول آنها بر سازمان هایی که از آن حمایت می کنند، تاثیر می گذارد ولی بیش از نیمی از کمک دهندگان نمی دانند که پول آنها چگونه استفاده می شود. وقتی به آینده نگاه کنید، ارزیابی موفقیت این سازمان ها بر اساس دلارهایی که صرف شده سنجیده نمی شود بلکه بر اساس تاثیری که بر جوامع داشته است، سنجیده و ارزیابی خواهد شد. از نظر تاریخی این تاثیر قابل سنجش نبوده است ولی با پیشرفت در تجزیه و تحلیل داده ها، سازمان های اجتماعی می توانند نحوه عملکرد خود را ارزیابی کنند. این مساله برای حفظ و جذب کمک کنندگان و داوطلبان تاثیر مهمی دارد. فناوری می تواند موجب ایجاد تغییرات در جهان شود. بخش اجتماعی می تواند از این فناوری برای ارتباط با سایر افرادی که به خدمات نیاز دارند، استفاده کند و جوامع را با سطح عمیق تری درک کند. نتایج را پیش بینی کند تا برای جلوگیری از شرایط خاص آماده شود تا این جوامع را برای برخورد با این شرایط آماده نماید.

منبع: مجمع جهانی اقتصاد


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir