بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 26 دى 1395      9:35

آیا اینترنت برای همیشه صنعت را مختل خواهد کرد؟

دیجیتالی شدن یک نیروی محرک در عصر ما به شمار می رود، و جهان را به طور کلی تغییر داده است. اینترنت تاثیر خود بر محیط های مختلف را نشان داده است و در ورودی کارخانه ها نیز متوقف نخواهد شد.

اقتصاد ایرانی: دیجیتالی شدن یک نیروی محرک در عصر ما به شمار می رود، و جهان را به طور کلی تغییر داده است. سیستم های هوشمند و مرتبط به طور فزاینده ای در انواع برنامه های کاربردی نفوذ کرده است. اینترنت پیش از این نیز تاثیر خود بر محیط های مختلف از جمله، خانه ها، شهرها مسافرت تدارکات خرده فروشی و پزشکی را نشان داده است و در ورودی کارخانه ها نیز متوقف نخواهد شد.

بر اساس برآورد اخیر مک کینزی، تاثیر احتمالی اقتصادی کابرد اینترنت در ۲۰۲۵ بیش از ۳.۹ تا ۱۱.۱ تریلیون دلار خواهد بود که ۱.۲ تا ۳.۷ تریلیون دلار آن مربوط به کاربردهای اینترنت در محیط صنعتی است. چیزی که به عنوان صنعت هوشمند شناخته شده، اینها اکوسیستم های صنعتی کاملا شبکه ای هستند که توسط اینترنت ایجاد شده است.

در آینده زمانی که همه اهداف کارخانه با شبکه ها یکپارچه می شود، کنترل سنتی با یک سازمان غیر متمرکز جایگزین خواهد شد. روندهای تولید آنقدر انعطاف پذیر خواهد شد که حتی کوچکترین چیزها را نیز می توان با هزینه بهینه تولید کرد و نیازهای مشتریان را در سریعترین زمان ممکن برآورده کرد. مشتریان نیز در این تحولات نقش مهمی دارند، به این صورت که می توانند طراحی کرده و سفارشات تولید را با یک کلیک ارائه کنند. آنها می توانند انتظار تحویل سفارشات کالای خود را در چند روز داشته باشند یا حتی چند ساعت و نیازی به انتظار چند هفته ای برای کالاها و حمل و نقل آن از مناطق دیگر جهان که هزینه نیروی کار در آن پایین تر است، وجود نخواهد داشت.

علی رغم این پتانسیل زیاد، معرفی فناوری های اینترنتی در حوزه تولید سنتی به طور ناگهانی اتفاق نخواهد افتاد: چرخه سرمایه گذاری طولانی است، و استحکام فرآیندها و فناوری ها، تلاش برای دستیابی به نوآوری را تقویت می کند. اول باید به سئوالات زیادی پاسخ داده شود. در حالی که فناوری های اینترنتی بیشتر از هر چیزی به کارخانه های ما نفوذ می کند، ارائه کنندگان فناوری باید به ۴ سئوال اصلی پاسخ دهند:

- چگونه قابلیت همکاری سیستمها را تضمین می دهند

- چگونه کنترل در زمان واقعی و قابل پیش بینی را تضمین می دهند، زمانی که هزاران دستگاه در یک زمان مشابه با یکدیگر در ارتباط هستند

- چگونه مانع اختلالگران یا رقبا می شوند تا کنترل سیستم های تولید شبکه ای را در دست نگیرند

- چگونه منافع یا سود سرمایه گذاری در فناوری های اینترنتی را تعیین می کنند

برای جبران نااطمینانی های فناوری و ریسک های مالی، محیط های پایلوت کافی نیاز است. در اینچا برای نخستین بار می توان فناوری های تولید هوشمند و راهبردها را اجرا کرد، مورد ارزیابی قرار داد. به همین دلیل است که تقریبا همه ارائه دهندگان فناوری اتوماسیون یا آی تی، آزمایشگاه های صنعتی هوشمند خود را ایجاد کرده اند، جایی که بتوانند راهکارهای اختصاصی خود را آزمایش کرده و نشان دهند. ولی یک نکته مهم را فراموش کرده اند: تولید هوشمند یک پارادایم شبکه ای است که بخشهای گسترده ای از اتوماسیون تا آی تی را تحت تاثیر قرار می دهد، از برنامه ریزی دیجیتال برای تولید گرفته تا بازیافت و از حسگرهای هوشمند گرفته تا کاربردهای تجاری.

هیچ ارائه دهنده یک راهکار ساده وحود ندارد که بتواند همه این زمینه ها را به یکباره پوشش دهد. بنابر این، برای ظهور راهکارهای جامع، باید شبکه ای از ارائه دهندگان فناوری وجود داشته باشند و نیروهای خود را متحد کنند تا به راهکارهای سازگاری برای نیازهای آینده کاربران فناوری دست یابند.

یک مدل احتمالی برای چنین مراکزی، که راهکارهای تولید هوشمند توسعه می یابد، انجمنی است که در آن شرکایی از صنعت و بخش تحقیقات همکاری کنند. چنین شبکه ای می تواند شامل شرکتهای بزرگ چند ملیتی، شرکتهای کوچک و متوسط و همین طور مراکز تحقیقاتی باتجربه باشد. هدف مهم چنین الگوی همکاری، آزمایش فناوری نوآورانه تولید تحت شرایط واقعی است و منتقل کردن آن از آزمایشگاه به بازار است.

قدرت چنین انجمنی به ساختار بی طرف آن وابسته است: این انجمن ارائه دهندگان فناوری را به کاربران مرتبط می کند، فارغ از شرایط رقابتی آنها در جهان تجاری. این بدان معناست که شرکتهایی که تداخل کاری دارند، می توانند صرفنظر از اندازه، تاریخ و شرایط اقتصادی، با یکدیگر همکاری کنند. اینجا می توانند استانداردهای کلی را توسعه دهند که مستقل است و به هیچ شرکت یا برندی اختصاص ندارد و می توانند فناوری های مناسب و الگوهای تجاری را برای استفاده در اکوسیستم های باز، ارائه دهند.

ارائه دهندگان فناوری، می توانند از فرصتهای شبکه ای سود ببرند زمانی که حوزه های مختلف به یکدیگر مرتبط می شوند، به عنوان مثال، در اشتراک بین فناوری اتوماسیون و سیستم های آی تی، مثل کاربردهای داده های بزرگ یا دیجیتالی کردن روندهای نگهداری. این شبکه توسط شرکای تحقیقاتی تکمیل شده است. نقش آنها همکاری در زمینه پروژه های تحقیقاتی لازم و ارائه نتایج به برنامه های کاربردی است.

یک مدل همکاری توسط اسمارت فکتوری کی ال در کایزرسلاترن آلمان از سال ۲۰۰۵ راه اندازی شده است. اجرای این خط تولید مدولار بر اساس استانداردهای اینداستری ۴ را می توان بهترین نمونه از همکاری چند فروشنده ای ارزیابی کنیم. پارادایم تولید هوشمند چشم انداز بسیار کارآمد کارخانه مشتری محور را که به طور هوشمندانه با یکدیگر مرتبط هستند، بیدار کرده است. ولی هنوز با چالش های زیادی روبر هستیم. اثبات اینکه راهکارهای تولید هوشمند از نظر فنی امکان پذیر است تنها نیمی از کار است.

یکی از بزرگترین مشکلات امروز فقدان پذیرش فناوری و قابلیت همکاری سیستمی است. استانداردهای پذیرفته شده عام یک نیاز جهانی برای عرصه صنعتی آینده است. نخست، این مستلزم یک بازار قابل توجه است که با نیازهای مشتریان تحریک شود. دوم، به توده بزرگی از شرکتها نیاز است که همکاری کنند و بر راهکارهای مشترک در عرصه بازار توافق داشته باشند.

هیچ انقلاب صنعتی با عجله شکل نگرفته است. تغییرات در طی یک دوره چند دهه ای در یک انتقال تکاملی صورت گرفته که نیروی محرک آن پیشرفتهای فنی و تقاضای بازار بوده است.

بسیار محتمل است که تحرکات فعلی به سوی تولید هوشمند برای دستیابی به هدف اصلی خود چند دهه طول بکشد. اگر بخواهیم این روند را تسریع کنیم، باید شبکه های درون سازمانی بیشتری تشکیل دهیم.

منبع: مجمع جهانی اقتصاد


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir