بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 دى 1395      9:4

۵ نوآوری که می‌توانند زندگی کشاورزان خرده پا را تغییر دهند

مجمع جهانی اقتصاد در این گزارش به ۵ نوآوری که کشاورزان خرده پا را با منابع جدید، اطلاعات، علم و بازارهای جدید مرتبط می سازد، پرداخته است.

اقتصاد ایرانی: از هوش مصنوعی یا کشاورزی دقیق، تا اینترنت، فناوری های نوظهور این پتانسیل را دارد تا روش تولید و مصرف مواد غذایی را متحول کند. ولی کدام فناوری ها می تواند با توان بیشتری زندگی کشاورزان خرده پا را تغییر دهد؟ اینها کسانی هستند که بیش از ۸۰ درصد مواد غذایی مصرفی در برخی کشورهای درحال توسعه را تولید می کنند که هنوز اکثریت جمعیت دچار سوء تغذیه جهان را تشکیل می دهد. 

ما به عنوان مدیر اتحادیه های کشاورزی جنوب آفریقا تلاش می کنم تا صدا را به گوش کشاورزان خرده پا برسانیم، کسانی که مواد غذایی را در زمینی به وسعت کمتر از ۲ هکتار تولید می کنند و با دارایی محدودی روبرو هستند. اینجا در آفریقا بیش از ۸۰ درصد کشاورزان ما خرده پا هستند و ۷۰ درصد غذای آفریقا را تولید می کنند.

این ۵ فناوری پتانسیل لازم را دارد تا کشاورزان خرده پا را با منابع جدید، اطلاعات، علم و بازارهای جدید مرتبط کند. خبر خوب اینکه بسیاری از این نوآوری ها قبلا نیز وحود داشته، چالش این است که از این نوآوری ها به روشهایی استفاده شود که فراگیر گردد، در عین حال هدایت چالش های اجتناب ناپذیری که به طور نهفته وجود دارد.

۱: بهبود دسترسی به برق برای افزایش بهره وری و کاهش حیف و میل غذا

برق به سختی یک نوآوری جدید است، ولی هنوز بسیاری از مردم هستند حدود دو سوم در صحرای آفریقا که به برق دسترسی ندارند. حتی در جایی که زیرساختهای انرژی وجود دارد، هزینه ها یک مانع است. دسترسی به انرژی مقرون به صرفه، قابل اعتماد و پایدار، کشاورزان خرده پا را قادر می کند تا بهره وری در آماده سازی زمین، کاشت، آبیاری و برداشت را ارتقا دهند. همین طور به آنها اجازه می دهد تا از روشهای خاصی برای ذخیره سازی، خنک کردن نگهداری از محصولات استفاده کنند. توانایی کشاورزان برای مشارکت در بازارهای جهانی، به دسترسی به برق بستگی دارد.

۲: افزایش اتصال به اینترنت برای دسترسی به اطلاعات و دانش با هدف ارتقای بهره وری در مزارع

برای بسیاری از ما اینترنت به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده است. ولی هنوز ۴ میلیارد نفر معادل ۵۵ درصد جمعیت کره زمین به اینترنت دسترسی ندارند. اکثر کشاورزان خرده پا نیز در مناطق دورافتاده زندگی می کنند جایی که اینترنت پرسرعت و خوب تنها به کمتر از ۳۰ درصد جمعیت، می رسد. زنان تقریبا نیمی از نیروی کار کشاورزی را در کشورهای در حال توسعه تشکیل می دهند و در عین حال احتمال دسترسی آنها به اینترنت کمتر از مردان است.

اگر این شکاف دیجیتالی برطرف شود، کشاورزان می توانند به اطلاعات و علم مرتبط با آب و هوا، بارش و یا تقاضای بازار دسترسی پیدا کنند و این به آنها اجازه می دهد تا تولید محصولات را به طور موثرتری انجام دهند. زمان بندی به طور فزاینده ای به یک عامل اصلی رقابت تبدیل شده است و دسترسی به اطلاعات بسیار مهم است.

۳: دستگاه های همراه و زیرساختها کشاورزان را به بازارها متصل می کند

اتصال نه تنها درباره دسترسی به اطلاعات است، بلکخ شامل دسترسی به خدمات نیز می شود. برای مثال، بانکداری همراه به کشاورزان امکان دسترسی به خدمات مالی از جمله بانکداری و دریافت وام را می دهد. به برنامه کاربردی تیرینگو توجه کنید: این برنامه توسط اوبر برای تراکتورها تهیه شده است. مثال دیگر، از سازمان خود من است، ساکائو، جایی که ما با موفقیت یک پلت فرم دیجیتال را برای یک تعاونی مجازی هدایت کردیم. کشاورزان می توانند از پلت فرم های همراه برای تجمع استفاده کنند، و سپس از این اهرم برای مذاکره بر سر قیمت بهتر با فروشندگان استفاده کنند. این پلت فرم توسط کشاورزان و برای کشاورزان طراحی شده و شامل ویژگی های دیگری است. این یک بزرگراه دیجیتالی است که خدمات و محصولات را بین عرضه کنندگان و کشاورزان منتقل می کند.

ما از کشاورزانی که با آنها همکاری می کنیم، متوجه شدم که این پلت فرم چقدر برای آنها مهم است. سرمایه گذاری در یک تلفن همراه به عنوان یک ابزار کشاورزی شاید راهبردی ترین تصمیم یک کشاورز خرده پا باشد و باید مطمئن شویم که هر اقدامی را برای تسهیل این سرمایه گذاری هوشمند انجام می دهیم.

۴: شناسه منحصر بفرد بهبود اطلاعات در مورد کشاورزان برای کشاورزان

شناسه های منحصر بفرد معمولا در جهان توسعه یافته استفاده می شود. زمانی که وارد آمازون یا نتفلیکس می شوید، سایت شما را شناسایی می کند و توصیه های شخصی را بر اساس چیزی که خریداری کرده اید یا قبلا مشاهده نموده اید، ارائه می کند. ولی داده ها درباره کشاورزان در اقتصادهای در حال توسعه بیشتر بر اساس نمونه گیری هاست و به همین دلیل غیر قابل اعتماد و ناقص است. با شناسه های منحصر بفرد، کسب و کارها می توانند خدمات مناسبی ارائه دهند، سیاستگذاران می توانند تصمیمات آگاهانه تری بگیرند و موسسات علمی می توانند ارزیابی بهتری از شرایط کشاورزان داشته باشند.

سیستم "ئی والت" در نیجریه به دولت اجازه شناسایی و عرضه مستقیم داده های یارانه ای به کشاورزان را می دهد، بر اساس اطلاعات فردی و بیومتریک ارائه شده توسط کشاورزان. این فناوری نیز یک معجزه نیست. برای اینکه شناسه های منحصربفرد بتواند زندگی کشاورزان را ارتقا دهد، سیستم های اطلاعاتی باید قادر باشند تا ضمانت دهند که اطلاعات مربوط به حریم خصوصی افراد و امنیت شخصی، حفظ و نگهداری می شود.

۵: تجزیه و تحلیل جغرافیایی برای کمک به کشاورزان برای تصمیم گیری آگاهانه

تجزیه و تحلیل جغرافیایی می تواند به ارزیابی سیاستگذاران و کشاورزان کمک کند، و برای استفاده از منابع طبیعی برنامه ریزی نماید. اگر کشاورزان به فناوری های بنیادین دسترسی داشته باشند، مثل برق، اینترنت و تلفن همراه، آنگاه می توانند از تجزیه و تحلیل جغرافیایی برای تصمیم گیری درباره مدیریت مزارع و سایر دارایی ها استفاده کنند. در این خصوص، فائو و گوگل به طور مشترک در حال همکاری برای ایجاد مکان یابی حغرافیایی و در دسترس قرار دادن نقشه برداری تولیدات هستند.

اگر فناوری های جغرافیایی برای استفاده کشاورزان تسهیل شود، یک کشاورز در کلمبیا می تواند فاصله خود تا نزدیکترین روخانه را بداند یا کشاورزی در مالاوی می تواند از حسگرها برای مدیریت بهینه مزرعه استفاده نماید.

برخی از فناوریهایی که به آنها اشاره کردیم، به سختی جدید به نظر می رسند، بنابر این شاید عجیب به نظر برسد که آنها را در فهرست نوآوری هایی قرار دهیم که می تواند زندگی کشاورزان خرده پا را تغییر دهد. ولی برای این کشاورزان، دسترسی و استفاده از فناوری، خودکار نیست.

پس وظیفه ماست تا کشاورزان را مطمئن کنیم که از انقلاب صنعتی چهارم عقب نمی مانند. زیرساختهای قوی دیجیتال برای کشاورزان مهم ست تا به ابزارهایی دست یابند که آنها را قادر به اتخاذ تصمیمات درباره مزارع و کسب و کارشان بکند. در حالی که فناوری تکامل می یابد، بیایید این سئوال را بپرسیم که منافع فناوری چگونه به اشتراک گذاشته می شود و این کشاوزرزان خرده پا چگونه می توانند به جهان غذا بدهند.

منبع: مجمع جهانی اقتصاد


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir